actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th April 2010, 19:43
Véronique.Segers Véronique.Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas-Turnhout
Posts: 122
Indonesië wil energie uit vulkanen tappen

Indonesië wil energie uit vulkanen tappen

datum: 26/04/2010
bron: HLN.be


Indonesië heeft een ambitieus plan gelanceerd om energie te tappen uit de vulkanen in het land. Op die manier zou het land marktleider worden in geothermische energie.

Indonesië bestaat uit ongeveer 17.000 eilandjes die zich uitstrekken van de Indische tot de Stille Oceaan. Op die eilanden liggen honderden vulkanen, die naar schatting ongeveer veertig procent van het geothermische potentieel omvatten. Tot nu toe wordt echter maar een kleine fractie van die energie benut.

Fossiele brandstoffen

De regering van Indonesië zoekt financiële steun bij investeerders, de Wereldbank en partners als Japan en de VS. Geld is dan ook het grootste probleem in Indonesië. Het land is momenteel afhankelijk van vervuilende centrales op fossiele brandstoffen. Een geothermische centrale zou twee keer meer kosten en het duurt veel langer voor ze in gebruik kan worden genomen.

Maar na de bouw kunnen centrales wel gebruik maken van de eindeloze voorraad vulkanische hitte om elektriciteit op te wekken. Daarnaast valt ook de vervuiling weg waardoor de CO2-uitstoot van Indonesië fel zou dalen. Indonesië heeft één van de snelst groeiende economische markten.

Natuurgebieden
Op dit ogenblik heeft slechts 65 procent van de bevolking toegang tot elektriciteit. Tegen 2020 wil Indonesië dat aantal optrekken naar 90 procent. De regering zal wel in beschermde bossen naar geothermische energie moeten boren, omdat de meeste bronnen hier liggen. Maar Indonesië belooft wel dat de eigenlijke centrales buiten de natuurgebieden zullen liggen. (gb)

---------------------------

mening/evaluatie:

Ik vind dit een zeer goed initiatief. Tot nu toe wordt er echter maar een kleine fractie van die geothermische energie benut. Dit is jammer, want dit zou voor Indonesië een grote stap voorwaarts zijn. Niet alleen voor Indonesië, maar ook voor de rest van de wereld (bv. minder vervuiling). Het is natuurlijk wel jammer dat de regering in beschermde bossen moet boren voor de energie. Maar ik vermoed dat de voordelen opwegen tegen de nadelen. Hopelijk is dit idee haalbaar. Ik kan dit dan ook alleen maar toejuichen!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th April 2010, 19:57
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Proficiat voor Indonesië! Dat meerdere landen dit voorbeeld mogen volgen. Wel jammer van de natuurgebieden maar misschien is dat dan maar een offer dat we moeten maken? En dat offer is volgens mij wel een pak kleiner dan alleen maar olie blijven verder stoken en na een jaar of 10 beseffen dat er een gigantische oliecrisis uitbreekt met alle gevolgen van dien.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th May 2010, 20:24
chelsy collart chelsy collart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: oosterwijk
Posts: 82
leuk initiatief! ik snap de gedachte wel, het is een supergoed idee, er zijn zo al te weinig energiebronnen en dit zou echt wel een geweldige oplossing zijn. Maar ik vraag me dan ook af: wat met de natuur? gaan er gebieden verwoest worden om zo bij de vulkaan te geraken?

Zo zijn we dan weer kostbare natuur kwijt, maar zo zal er altijd een negatieve kant aan zijn denk ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.