actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th December 2015, 11:37
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Gemeenten krijgen brief over spreidingsplan asielzoekers

Gemeenten krijgen brief over spreidingsplan asielzoekers

De Belgische gemeenten krijgen dezer dagen meer uitleg over hoeveel asielzoekers ze moeten opvangen.

Vanuit het kabinet van staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) vertrekt daarover een brief naar de burgemeesters en OCMW-voorzitters.

Eind november raakte de ministerraad het eens over het verplichte spreidingsplan voor vijfduizend asielzoekers. Daarbij hield de regering-Michel rekening met verschillende factoren. Bij de parameters telt het bevolkingsaantal voor 35 procent, het totaal netto-belastbaar inkomen voor 20 procent, het aantal opvangplaatsen in de gemeente voor 30 procent en het aantal leefloners voor 15 procent. Voor gemeenten die vandaag al een grote inspanning doen in de opvang van asielzoekers, was een vrijstelling voorzien.

De inwerkingtreding van het spreidingsplan was niet voor januari voorzien. Daarom gaat het nog om een 'indicatief cijfer' dat aan de steden en gemeenten wordt gecommuniceerd. 'Het is gebaseerd op de elementen die we nu hebben. Het cijfer kan nog wijzigen als het Koninklijk Besluit in werking treedt. We houden rekening met alle elementen tot aan de inwerkingtreding van het KB', verduidelijkt het kabinet-Francken.

Bron:
Belga. (2015, 12 16). Gemeenten krijgen brief over spreidingsplan asielzoekers. Knack.

Eigen mening:
Ik vind het goed dat gemeenten verplicht worden om vluchtelingen op te vangen. Op die manier worden ze aangezet om ook steun te bieden. Ik vind het ergens wel frappant dat dit niet altijd uit eigen initiatief komt. Dat zegt volgens mij veel over onze solidariteit.
Daarnaast vind ik het goed dat gemeenten opvang aanbieden, maar ze moeten er inderdaad voldoende in gesteund en gestuurd worden. Ik heb het gevoel dat dit niet altijd gebeurd of dat wij er als bewoners geen weet van hebben. In mijn ogen zijn er nog veel middelen die kunnen ingezet worden om vluchtelingen op te vangen, of dit al dan niet mogelijk is weet ik niet.

Laatst aangepast door L*en van Overveld : 16th December 2015 om 11:44.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.