actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2013, 10:04
C*nthia.Peeters C*nthia.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Wijnegem
Posts: 75
Burger steeds vaker in beroep tegen GAS-boetes

Zo'n tweeduizend jongeren lieten zaterdag in Brussel van zich horen om te protesteren tegen de GAS-boetes. Het protest tegen die boetes neemt stilaan toe, en dat is broodnodig, vindt oud-vrederechter Jan Nolf.

"Tweeduizend jongeren is al het dubbele aantal betogers in vergelijking met de anti-GAS-betoging van eind juni. Een goede zaak", zegt Jan Nolf, vrederechter op rust, maar nog steeds fervent justitiewatcher. Volgens Nolf is het logisch dat vooral jongeren zich aangesproken voelen.

Maar Nolf ziet niet alleen het aantal jongeren toenemen dat beroep aantekent tegen een GAS-boete. "Aanvankelijk nam slechts een op de duizend mensen de moeite om die ingewikkelde procedure te doorlopen. Dat is sinds vorig jaar aan het veranderen. Dat zie ik aan mijn mailbox, en dat hoor ik van advocaten rondom mij."

GAS-boetes brengen volgens Nolf een parallelle justitie op de been, onttrokken aan elke rechterlijke onafhankelijkheid, die alle macht geeft aan de gemeente. "Een GAS-vaststeller kan bijna iedereen zijn die ambtenaar is bij de gemeente, van de groendienst of de vuilnisophaling bijvoorbeeld. De GAS-sanctieambtenaar, ook iemand van de gemeente, moet dan beoordelen of de klacht gegrond is en hoeveel de boete bedraagt. Maar een burger die bezwaar wil aantekenen, moet dat ook doen bij die GAS-sanctieambtenaar. In veel gevallen is die ambtenaar de gemeentesecretaris. Dat kun je toch moeilijk een onafhankelijk iemand noemen?"

Beroep aantekenen tegen de GAS-sanctieambtenaar bij de politierechter is wel mogelijk, zegt Nolf, maar dan moet men zelf de stap zetten naar justitie. "Dat is niet toevallig de omgekeerde situatie van een gewone politieboete. De formulieren om beroep aan te tekenen vind je overigens ook niet op de websites van mijn gemeente. Daarom heb ik ze op mijn eigen website gezet."

Bron: De Morgen, Door: Sofie Mulders − 28/10/13
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...AS-boetes.dhtml

Eigen mening: Ik vind het logisch dat er steeds meer mensen in opstand komen tegen deze GAS-boetes en dit omwille van het onrechtvaardig verloop dat de GAS-sanctieambtenaar zowel de boetes moet uitschrijven als de eventuele bezwaren van de burgers moet bekijken. Hiervoor zou m'n twee verschillende, onafhankelijke personen voor moeten aanstellen want zoals al duidelijk is komt hier protest over. Het is ook logisch dat er zoveel jongeren aan deze betoging deelnemen want zij worden vooral geviseerd door deze GAS-boetes. Ik vind het ook normaal dat er zoveel ontevredenheid is ontstaan want deze boetes leiden alleen tot versnippering want elke gemeente vult het begrip 'overlast' anders in, dus elke gemeente geeft voor andere zaken een GAS-boete. Dit is natuurlijk allesbehalve eerlijk. Alle gemeentes zouden er beter samen een coherent strafbeleid van maken, want ik vind wel dat er voor bepaalde inbreuken wel degelijk een GAS-boete mag worden uitgeschreven.

Laatst aangepast door C*nthia.Peeters : 28th October 2013 om 10:18.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th October 2013, 23:34
Ingeborg.Pecqueur Ingeborg.Pecqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 74
Ik vind het ook normaal dat er veel mensen zijn die ingaan tegen de GAS boetes. Sommige gas boetes slaan ook nergens op. Zo las ik een tijdje terug dat er iemand een boete kreeg van 200 euro omdat ze een uittreksel dat ze juist had gekregen in de bank weggooide in een vuilbak. sluikstorten was het verdict. Een boete van 200 euro het gevolg. Ik vind het zeer triest om zoiets te horen. Die persoon deed iets goed. Ze had even goed het papier op de grond kunnen gooien. Toch was ze plichtbewust en deed ze het in de vuilbak. Als je gaat kijken naar de boetes had ze het veel beter op de grond kunnen gooien, dat had haar maar 50 euro gekost. Dit is al een zeer goed voorbeeld van hij slecht Gas boetes ineen zitten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th October 2013, 23:42
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Zoals al is aangehaald is het logisch dat de mensen steeds meer en meer intreden tegen de gasboetes. Ik ben zelf niet echt bezig met deze boetes, maar hoor er vaak verschillende negatieve commentaar over en stel mezelf ook de vraag of dat dit allemaal wel nodig is. Vele boetes slaan nergens op en heel veel personen zijn er niet eens van op de hoogte dat hetgeen wat ze zouden doen, misschien weleens verkeerd kon zijn en een fixe gasboete zou kunnen opleveren.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.