actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th January 2010, 23:15
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Acht op de tien voetgangers steken over bij rood licht

Acht op de tien voetgangers steken over bij rood licht


BRUSSEL - Acht op de tien voetgangers steken over bij rood licht. Dat blijkt uit een onderzoek van Touring, dat verschillende tellingen hield aan kruispunten in tien Belgische steden. Volgens de mobiliteitsorganisatie 'doet iedereen het wel eens, zeker wanneer er geen druk autoverkeer is'.



'Afhankelijk van de specifieke infrastructuur ter plaatse kunnen we stellen dat vijftig tot tachtig procent van de overstekende voetgangers het rood licht negeerden. Naargelang de straat breder is of het verkeer drukker neemt dat aantal af. Wanneer de wachttijd naar het gevoel van de wachtende voetgangers te lang wordt, steken meer en meer mensen over', zegt de organisatie.

Er zijn volgens Touring geen verschillen vast te stellen in wie het doet. Zowel senioren als jongeren, zakenlui als toeristen en mannen als vrouwen bezondigen er zich aan.


Geen Belgisch probleem

Het negeren van rode lichten is geen louter Belgisch probleem, aldus Touring, dat de resultaten vergeleek met die van andere Europese lidstaten. 'De enige goede leerlingen van de klas zijn blijkbaar Oostenrijk en Slovenië. In de andere lidstaten kennen we hetzelfde fenomeen en op dezelfde plaatsen als in ons land', luidt het.

De organisatie wil de voetgangers aanmanen tot voorzichtigheid: 'Onderzoek in de Antwerpse binnenstad toont aan dat bij 12 procent van de zware voetgangersongevallen vorig jaar roodlichtnegatie van de voetganger aan de basis lag.'

Bovendien maken de ongevalsstatistieken melding van een stijgend aantal zware letsels bij voetgangers: in 2008 werden er 99 dodelijke en 698 zwaargewonde slachtoffers geteld, luidt het.


Blog DS, 07-01-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th January 2010, 19:20
Evelien Peeters Evelien Peeters is offline
Evelien Peeters
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Gierle
Posts: 66
Evelien Peeters

We kennen het allemaal; We staan als voetganger te wachten voor het rode licht en we kijken links... we kijken rechts... we kijken nog eens links en tot onze grote verbazing is er geen kat te zien. Toch blijft dat stomme licht op rood staan en blijven we wachten omdat dat nu eenmaal zo hoort. Of... gaan we toch maar snel over?!
Ik weet niet of het echt hoeft om hier te spreken van "slechte leerlingen", zoals in het artikel gedaan wordt. Enkele jaren geleden stond ik steeds verbaasd als ik in een grootstad was en de mensen zomaar overstaken bij rood. Op het platteland gebeurt dit dan ook niet zo vaak (hier is de kans om voor het rood te staan ook kleiner, dus we hebben het er sneller voor over om eens even te wachten, tegenover als je om de 5 botten voor het rood staat.)
In de VS bijvoorbeeld wacht men alleen voor rood als er auto's zijn. Dit vind ik eigenlijk niet echt een slechte regel, zeker daar. Het kan inderdaad wel zijn dat er iets meer ongevallen zijn wanneer men het rood licht negeert, maar men moet uiteraard eerst wel zeker zijn dat de baan vrij is vooraleer men oversteekt. Normaal gezien kan je wel inschatten wanneer het veilig is om over te steken. Waarom nodeloos wachten terwijl er niemand is???
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th January 2010, 17:45
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Tegenwoordig spreekt men er ook al van dat je met de auto ook door het rood licht (tegen 30 km/u) mag rijden als je geen auto's ziet. Dit lijkt me dan toch nog gevaarlijker dan dat je te voet het rood licht negeert. Ik begrijp goed (en doe het zelf ook soms) dat mensen door het rood licht wandelen als er geen auto te bespeuren is...
Het blijft natuurlijk wel gevaarlijk, zeker in drukke steden, daar zou ik het zelf ook nooit doen. Een ongeluk gebeurt nu eenmaal sneller dan je denkt. Maar persoonlijk vind ik dat je in kleine gemeentes niet moet staan wachten bij het rood licht als er geen auto te bespeuren valt, je moet dan wel zeker een open zicht hebben!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th January 2010, 12:58
Shana Henderieckx Shana Henderieckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Antwerpen
Posts: 130
Overstekers tijdens rood licht zijn vaak alerter

Het fenomeen komt mij inderdaad bekend voor. En als we eerlijk zijn denk ik dat er weinigen kunnen zeggen dat ze nog nooit tijdens een rood licht hebben overgestoken.. Ik geef eerlijk toe dat ik dat ook al heb gedaan in geval van een bus halen etc. Toch keur ik het natuurlijk niet goed want het brengt natuurlijk risico's met zich mee.

Maar anderzijds zijn de mensen die willen oversteken tijdens rood misschien wel veel aandachtiger om te kijken of er geen auto aankomt. Ze weten immers dat ze in fout zijn en gaan hierdoor misschien wel veel alerter uitkijken dan mensen die als het groen wordt blindelings vertrouwen op het verkeerslicht en meteen overstappen zonder eventjes links of rechts te kijken.
Vol van zelfvertrouwen, want ze hebben gelijk om over te steken, het is namelijk groen, maar langs de andere kant kan een onoplettende chauffeur die het kruispunt met volle snelheid nadert wel fataal zijn voor deze voetganger...
Ook al was het groen, en ook al ben je niet in fout... je zit dan wel met een enorm vervelend letsel - als het dan nog enkel bij een letsel blijft in het beste geval... -

Dus voor alle regels geldt safety first! Zelfs al vind je het rode licht maar niets, dan kijk je best nog eens goed links en rechts, en nog eens naar links. Uiteindelijk zijn de verkeerslichten er gekomen i.f.v. veiligheid... Je kan deze stap dus in principe overslaan op voorwaarde dat je veilig oversteekt. Toch is dit niet aan te raden, want met deze uitleg aan de politie kom je er natuurlijk niet zo snel vanaf...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.