actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th April 2018, 17:12
Tim.B*elemans Tim.B*elemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 178
Francken: "We moeten zelf uitkiezen welke asielzoekers naar ons land komen"

Theo Francken (N-VA) heeft op zijn Facebookpagina een opmerkelijk voorstel gelanceerd. De staatssecretaris voor Asiel en Migratie wil op termijn evolueren naar een systeem waarbij geen enkele asielzoeker nog zomaar voor de deur staat. Het alternatief? Zelf uitkiezen wie naar ons land komt, naar het Australische model.

Het N-VA-kopstuk tracht in zijn post eerst te verduidelijken dat hij heus niet diegene is die de meeste vluchtelingen binnenlaat. "Dat is kortzichtige praat van de eerste orde", klinkt het. "Vooreerst 'laat' ik niemand binnen. Asielzoekers staan gewoon op de stoep van de Dienst Vreemdelingenzaken en maken daarbij gebruik van het vrij verkeer binnen de Europese Unie. Mijn diensten gaan bij elk asielverzoek eerst rigoureus na of de verantwoordelijkheid voor de behandeling van die aanvraag wel toekomt aan ons land. In de voorbije 4 jaar werden zo 8.603 asielzoekers afgewezen met een Dublinweigering, wat een absoluut record is. Nog eens 6.246 asielzoekers kregen van mijn diensten een technische weigering omdat ze niet voldeden aan de medewerkingsplicht. Opnieuw een record."

Francken benadrukt ook dat de eindbeslissing bij het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen (CGVS) ligt. "Mijn criticasters verzwijgen dat opzettelijk, of ze weten het gewoon zelf niet."


'Vooreerst 'laat' ik niemand binnen. Asielzoekers staan gewoon op de stoep van de Dienst Vreemdelingenzaken en maken daarbij gebruik van het vrij verkeer binnen de Europese Unie'
Theo Francken

Vorig jaar reikte het CGVS wel meer erkenningen uit. Volgens Francken zijn er twee oorzaken: er moest een achterstand van de asielcrisis weggewerkt worden en er waren wereldwijd nog nooit zoveel echte oorlogsvluchtelingen.

"Het is dus populisme troef. Vermoeiend. Men lult er maar op los, ongehinderd door enige kennis van zaken. Want ook de instroom zelf is helemaal niet hoger dan anders, wat men u ook probeert op de mouw te spelden. Het jaar 2015 was een uitzondering, want dat was het jaar van de Europese migratiecrisis. Maar voor de jaren 2014, ‘16 en ’17 was de instroom lager dan normaal. Geen van die jaren benadert de aantallen asielverzoeken in de jaren 2010, 2011 en 2012, toen er in de verste verte geen Europese migratiecrisis te bespeuren was."
"Evolueren naar 0 asielverzoeken in Brussel"

Waarna Francken nog een stap verder gaat. "Zijn de cijfers vandaag laag genoeg, als u het mij vraagt? Helemaal niet. De cijfers zijn nog steeds te hoog. Veel te hoog zelfs, want ik wil evolueren naar 0 asielverzoeken in Brussel. We moeten het huidige asielmodel, dat uitgaat van asielaanvragen op initiatief van de asielzoeker en na illegale binnenkomst, vervangen door een Australisch model waarbij we enkel nog aan beperkte legale asielmigratie doen. Op ons initiatief. Zélf uitkiezen wie naar ons land komt dus, aan een tempo dat rekening houdt met de sociale, economische en culturele draagkracht van ons land en waarbij we voorrang kunnen geven aan vervolgde minderheden, zoals de christenen uit het Midden-Oosten. Maar ook méér investeren in menswaardige opvang in de regio van de conflicthaarden."

'Australië geeft een heldere boodschap mee aan al wie probeert het land zonder visum binnen te raken: 'You will not make Australia home'. Dat moet ook in Europa gebeuren'
Theo Francken

"Australië geeft een heldere boodschap mee aan al wie probeert het land zonder visum binnen te raken: 'You will not make Australia home'. Dat moet ook in Europa gebeuren. 'You will not make Europe home'.

"En dat zál ook in Europa gebeuren. Ik trek daarvoor al jaren keihard aan de kar op Europese Raden en die kar begint nu eindelijk te keren, mede door de opeenvolgende nederlagen van links in Europa."

Bron: De Morgen
Datum: 14/04/2018

Eigen mening:
Ik vind dit een zeer goed idee. Ik vind het ergens niet meer dan normaal dat een land zelf beslist over wie er over de grenzen van dat land gaat.

Er wordt soms aangehaald dat we migranten nodig hebben om de vergrijzing in ons land op te vangen of om jobs in te vullen die de Belgen niet willen doen. Maar ik denk niet dat we daarvoor zomaar eender wie moeten hebben, een goede selectie van personen die echt bijdragen aan ons land lijkt mij belangrijk.
Mensen die over de nodige capaciteiten om te werken beschikken en bereid zijn om te integreren, dat zijn migranten die we hier nodig hebben. Niet eender wie die enkel maar van onze sociale zekerheid wil profiteren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.