actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th March 2017, 09:20
Maxime L*ens Maxime L*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 74
Eén op de drie Belgen kan niet sparen

Eén op de drie Belgen kan niet sparen

Eén op de drie Belgen heeft niet gespaard de afgelopen twaalf maanden, hoofdzakelijk omdat ze er de financiële mogelijkheid niet toe hebben. Wie wel spaart, doet dat om onverwachte kosten te kunnen dragen. Dat blijkt uit het onderzoek 'Sparen, of niet?' van Radio 1 in samenwerking met Wikifin.be en De Tijd. Geldzaken worden deze week extra in de kijker geplaatst tijdens 'De Week van het geld'.

Radio 1, De Tijd en Wikifin.be deden een rondvraag bij 1.000 mensen van 25 tot 74 jaar. Wie wel spaart, zet gemiddeld 326 euro per maand op zijn spaarrekening.

Onderstaande grafiek geeft het spaargedrag per leeftijdscategorie weer. Gemiddeld geeft 67 procent van de ondervraagde personen aan dat ze de afgelopen 12 maanden hebben kunnen sparen.

Bij de groep 25- tot 34-jarigen slaagt 80 procent erin om te sparen. De leeftijdscategorie 35- tot 44-jarigen heeft 60 procent spaarders. Maar opvallendst is de groep 65-plussers, waarin nauwelijks de helft (50 procent) aan sparen toekomt.

Bij de huiseigenaars geeft 72 procent van de ondervraagden aan maandelijks te kunnen sparen, tegenover slechts 55 procent bij wie geen eigen woning bezit. Eén op de drie Belgen spaart helemaal niet.

De onderzoeksresultaten worden deze ochtend voorgesteld in Hautekiet op Radio 1, naar aanleiding van de start van 'De week van het geld'.

Bron: De morgen
http://www.demorgen.be/economie/een...paren-be3a5ba6/
Verschenen: 27/03/2017 7:57
Geraadpleegd: 27/03/2017 9:20

Eigen mening: Uit economisch standpunt bekeken is het belangrijk dat een gezin kan sparen zoals in het artikel vermeld staat voor onverwachte omstandigheden. Toch schrik ik van een aantal feiten uit het bovenstaande artikel. Het eerste feit dat me verbaast is dat vooral de jongste leeftijdsgroep erin slaagt om te sparen. Ik verwachte dat dit toch de middelste leeftijdsgroep zou zijn omdat je op jonge leeftijd toch veel kosten hebt (een huis afbetalen, jonge kinderen, ...) Het feit dat eigenaars van een huis meer sparen klinkt logisch, maar wat met de afbetaling van de lening? Wanneer je huurt betaal je hier elke maand voor, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat veel huiseigenaars niet elke maand een hap uit het budget aan de lening spenderen.

Laatst aangepast door Maxime L*ens : 27th March 2017 om 09:26.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.