actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2011, 15:13
Gilles.Knuts Gilles.Knuts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hasselt
Posts: 50
Levenslang voor 'Engel des Doods'

Een rechtbank in Buenos Aires heeft de vroegere marineofficier Alfredo Astiz, bijgenaamd de 'Engel des Doods', samen met elf andere vroegere officieren van het Argentijnse leger tot levenslang veroordeeld wegens zware schendingen van de mensenrechten tijdens de militaire dictatuur.

Het twee jaar geleden begonnen proces draaide rond 86 gevallen van ontvoeringen, folteringen en moorden op tegenstanders van de militaire dictatuur van 1976 tot 1983 in de vroegere marineschool ESMA. Daar zijn in totaal ongeveer 4.500 mensen illegaal gevangen gehouden en gefolterd. Een groot deel van hen is levend boven de Rio de la Plata uit een vliegtuig geworpen.

Toenmalig fregatkapitein Astiz, die in Frankrijk en Italië ook al levenslang kreeg, is onder andere verantwoordelijk gehouden voor de ontvoeringen van de stichtster van de 'Dwaze Moeders' van de Plaza de Mayo en twee Franse nonnen.

De hoogste in rang onder het dozijn tot levenslang veroordeelden is de vroegere juntaminister van Buitenlandse Zaken en toenmalige viceadmiraal Oscar Montes.

Twee vrijspraken

Vier ex-officieren kregen straffen tussen de 18 en de 25 jaar. Slechts twee beschuldigden werden vrijgesproken, maar blijven in de cel in verband met andere processen.

Onder de 160 getuigen waren er 79 overlevenden uit de folterkamers van de Argentijnse marine.


Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111027_082


Mening:
Dit is natuurlijk sensatie, maar toch wil ik er even bij stilstaan.
Ik werd tot dit artikel aangetrokken vanwege de goed klinkende bijnaam in de titel.
Maar naarmate ik het verder las, was ik nogal geschokt, doordat ik mij niet kon voorstellen dat er nog zoveel gruwel op deze aardbol bestaat.
Natuurlijk associeer je arme landen met geweld, onrecht en dergelijke.
Toch sta je er niet bij stil in welke vormen, en hoe erg dit wel niet is.
Dat deze officieren zijn veroordeeld is wel al een stap in de goede richting.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.