actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2015, 19:51
Claudy.R*es Claudy.R*es is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Tielen
Posts: 77
Overstelpt met vragen en klachten over witte kassa

Overstelpt met vragen en klachten over witte kassa

21 oktober 2015

Ondernemersorganisatie NSZ zegt dat ze overstelpt wordt met klachten en vragen over de witte kassa, sinds de Raad van State de regelgeving deels vernietigde. Ook sectorfederatie Horeca Vlaanderen kreeg heel wat reacties. De organisatie bereidt een document voor waarin veel gestelde vragen en antwoorden opgelijst staan.

Een koninklijk besluit bepaalde dat de geregistreerde kassa, die zwartwerk moet tegengaan, verplicht zou worden vanaf 1 januari 2016 voor horecazaken "waar regelmatig maaltijden worden verbruikt". De btw-administratie besliste daarop om die "regelmatig" te vertalen naar minstens 10 procent van de omzet uit ter plaatste verbruikte maaltijden. De Raad van State vernietigde zowel het koninklijk besluit als de beslissing van de btw-administratie.

Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) kondigde daarom maandag aan alle horecazaken die maaltijden aanbieden, te willen verplichten een witte kassa te installeren. Hij zou daarvoor op korte termijn een voorstel voorleggen aan de regering. Een uitzondering zou gelden voor cafés die caféhapjes op hun menu zetten.

Klaarheid scheppen

Het NSZ zegt nu dat het overspoeld wordt met vragen en klachten van cafés, frituren, broodjeszaken en afhaalzaken. De organisatie vraagt zich af of ze nu, twee maanden voor de verplichte introductie van de witte kassa, alsnog zo'n kassa moeten aanschaffen. Het NSZ eist daarom dat de minister snel de nodige klaarheid schept.

"In ieder geval is het voor ons uitgesloten dat cafés en andere horecazaken die tot voor kort geen witte kassa nodig hadden, alsnog de rekening gepresenteerd krijgen", zegt NSV-voorzitster Christine Mattheeuws. De organisatie stelt onder meer voor dat de Raad van State de 10 procentregel alsnog in het KB zou inschrijven, zodat de Raad van State en andere gerechtelijke instanties er geen probleem meer mee zouden hebben.

Ook Horeca Vlaanderen kreeg heel wat reacties en stuurt daarom vandaag een document met veel gestelde vragen en antwoorden naar zijn leden. Nadien verschijnt het op de website. "Overal waar we antwoord op weten, gaan we een antwoord op bieden", zegt persverantwoordelijke Gerrit Budts. "We gaan daarbij uit van wat de minister heeft aangekondigd. Het is nog geen wet, maar het wordt het hoogstwaarschijnlijk wel."

"Fundamenteel oneerlijk"

De vernietigde regelgeving noemt de organisatie, die zelf naar de Raad van State trok, "fundamenteel oneerlijk". "Wie 11 procent omzet haalde uit ter plaatse verbruikte maaltijden moest wel een witte kassa hebben, wie 9 procent haalde niet. Bovendien zaten heel wat ondernemers boven de 10 procentgrens zonder dat ze het zelf beseften. Het was niet de vraag of, maar wanneer de regelgeving zou vernietigd worden."

Horeca Vlaanderen zegt dat sommige horecazaken zich niettemin zullen moeten beraden of het het bijvoorbeeld wel waard is om één à twee zitplaatsen te behouden. "Voor andere, die van plan waren om minder aan te geven dan er effectief verbruikt zou worden, hebben we minder begrip. Zij zouden alleen maar voor oneerlijke concurrentie zorgen."

Bron:
De Morgen – http://www.demorgen.be/economie/-ov...kassa-b750c2e0/

Mijn mening:
Ik begrijp dat vele mensen vragen hebben over de witte kassa. Naar mijn mening is het een goede tijdelijk oplossing dat de ondernemingsorganisatie een document heeft waarin de antwoorden op vele gestelde vragen staan. Het verplichten van een witte kassa in alle horecazaken die maaltijden aanbieden, vind ik een goede oplossing. Op deze manier kan er geen verwarring of discusie ontstaan.
Iedereen moet duidelijk worden ingelicht over de witte kassa voordat ze effectief in werking zal gaan. Wanneer vele ondernemers nog met vragen zitten, is het beter om de verplichte introductie uit te stellen. Het document dat Horeca Vlaanderen heeft opgesteld, vind ik niet voldoende om de ondernemers te informeren. De ondernemers hebben recht op antwoorden. In vele gevallen zal dit document niet voldoende informatie bevatten.
Voor de ondernemers die net de grens halen om een witte kassa te plaatsen, is het aangeraden om nog eens na te gaan of hier echt geen andere oplossing mogelijk is. In sommige gevallen gaat het om één of twee zitplaatsen die zouden moeten verdwijnen. Voor ondernemers die andere plannen hebben om onder de procentgrens te scoren, heb ik geen begrip. Deze ondernemers verdienen extra controles en eventuele sancties als gevolgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2015, 21:59
C*roline.Liekens C*roline.Liekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 135
Overstelpt met vragen en klachten over witte kassa

Net als Claudy ben ik het ermee eens dat er heel wat onduidelijkheid is rond de witte kassa en de regelgeving hieromtrent. Het is dan ook een goed idee dat er in de eerste plaats een document wordt opgesteld waarin er een antwoord wordt geboden op dringende vragen, uiteraard zal het noodzakelijk zijn dat er door de wetgever klaarheid wordt gebracht en dit op korte termijn.
Wat betreft de invoering van de witte kassa begrijp ik enerzijds deze maatregel. Anderzijds is dit ook een sector waarin de lonen sowieso al laag liggen. Wanneer het dan nog duurder wordt voor de uitbaters, onder andere door de verplichte aankoop, gaan er heel wat ontslagen vallen naar mijn mening in deze sector. Vandaag, 22 oktober, verscheen er een artikel in De Morgen dat aangeeft dat de Kamer de flexi-jobs en verdubbeling van de overuren in de horeca heeft goedgekeurd (http://www.demorgen.be/binnenland/k...-goed-b17f8513/). Dit vind ik een goede beslissing, aangezien er zo ook een compensatie wordt gedaan. Toch is de vakbond niet zo enthousiast over deze toegeving, aangezien volgens hen de werknemers uiteindelijk hun vakantiegeld zelf zullen betalen als ze werken via het systeem van de flexi-jobs. Uiteraard zal dit verhaal nog een staartje krijgen in de media wanneer er meer duidelijkheid is omtrent de invoering.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.