actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2012, 11:01
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Starten onder niveau is slecht voor carrière

Starten onder niveau is slecht voor carrière
Wachten op een goede job is beter dan werken onder niveau werken onder niveau

BRUSSEL - Bijna de helft van schoolverlaters die onder hun niveau startten, moeten tien jaar wachten op een job op niveau. Ze hadden beter nog even verder gezocht naar een geschikte job, toont een studie.

Tussen juni en september studeerden opnieuw tienduizenden studenten af. Heel wat van hen vonden nog geen geschikte job. En dus zijn sommigen geneigd een job te aanvaarden onder hun scholingsniveau.

Dat doen ze beter niet, blijkt uit een recente studie bij 1.400 mannen geboren in 1978 en 1980. ‘Wie als schoolverlater een job onder zijn niveau weigert, vindt gemiddeld genomen binnen de drie maanden een job die wel passend is’, zegt professor economie Bart Cockx (UGent), een van de drie onderzoekers van de studie. ‘Maar bijna de helft van diegenen die onder hun niveau aan de slag gaan, moet 10 jaar wachten tot ze doorstromen naar een job op niveau.’

Een job onder niveau is dus geen springplank naar een job op niveau, maar eerder een val waarin starters blijven zitten.

Dat mocht ook Sarah ervaren. ‘Na mijn studies geschiedenis wilde ik iets creatief doen en was ik actief betrokken bij een vrijwillig theaterproject. Om rond te kunnen komen, werkte ik als verkoopster en opdienster.’

Na 2 à 3 jaar had Sarah het daar gezien en zocht ze een job op niveau. ‘Dat was absoluut niet eenvoudig. Er was erg veel argwaan. Veel werkgevers zeiden: “er moet wel een reden zijn waarom je zo lang onder je niveau werkte”’. Uiteindelijk vond Sarah na anderhalf jaar een job op niveau aan een universiteit.

De studie houdt een duidelijke boodschap in voor het beleid, aldus Cockx: ‘spoor jongeren niet te snel aan om om het even welke job aan te nemen’.

Toch is dat net de richting die de regering-Di Rupo ingeslagen is. Vorig jaar kon een jongere tijdens de eerste 6 maanden van de werkloosheid een job weigeren als die niet overeenstemde met het aangeleerde beroep. Sinds 1 januari is dat nog maar 3 maanden.

VDAB, de overheidsdienst die werklozen begeleidt in het zoeken naar werk, ziet die regelgeving echter niet als een pleidooi om onder het scholingsniveau te gaan werken. ‘Het gaat er vaak om mensen te overtuigen om niet enkel binnen hun eigen initiële interesse of studierichting te zoeken’, zegt Anneke Ernon van VDAB. ‘Iemand die audiovisuele kunst gestudeerd heeft en per se presentator wil worden, moet beseffen dat er maar weinig vacatures voor die job zijn en moet dus breder zoeken.’

Het onderzoek is zeker geen vrijgeleide voor werkzoekenden om jobs onder hun niveau te blijven weigeren. Want hoe langer werkloos, hoe moeilijker iemand het heeft om een job op niveau te vinden. ‘Wie bijvoorbeeld al 12 maanden werkloos is, moet gemiddeld nog 12 maanden wachten tot hij of zij een job op niveau vindt’, stelt Cockx vast. ‘Na 6 tot 12 maanden zou een werkzoekende minder selectief moeten zijn.’

Bron: Standaard.be

Studies allemaal goed en wel. Maar in een maatschappij is het belangrijk om schoolverlaters zo snel mogelijk aan het werk te krijgen. De perfecte job ligt niet altijd meteen voor het grijpen, sommige mensen vinden ze zelfs nooit. Daar kunnen we vandaag de dag gewoon niet meer op wachten. Ik vind het zelfs goed dat de schoolverlaters dan een job willen aannemen die ze eigenlijk oorspronkelijk niet zouden nemen.
Het is altijd gemakkelijk om de dingen aan te wijzen die mensen niet goed doen, maar dankzij deze schoolverlaters blijft onze economie, en ons zorgsysteem wel draaien. Ze verkiezen werken boven thuis zitten en 'wachten', dat vind ik alleen maar een positief signaal.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th November 2012, 11:33
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Starten onder niveau is slecht voor carrière

Ik ben het eens met de mening van Evelien. Als pas afgestudeerde, wil je geld verdienen, ook al is dat misschien niet op de manier dat je wilt of ligt het niet in de lijn van je studies. Ik begrijp heel goed dat jongeren misschien iets aannemen dat onder hun capaciteiten ligt, maar dan hebben ze ten minste een inkomen. Ik denk dat je in tijden van crisis ook niet te kieskeurig mag zijn.
Langs de andere kant is het ook wel spijtig dat sommige er dan weer zo lang over moeten doen om tot op hun niveau te geraken. Eigenlijk kunnen ze veel meer dan wat ze kunnen bewijzen en dat is spijtig, want mensen zouden net uitdagingen moeten krijgen om hun job interessant te houden.
Ik begrijp dus zeker dat pas afgestudeerden zo snel mogelijk willen gaan werken, ook al is dit onder hun niveau. Alleen zou de tijd om tot hun werkelijke niveau te kunnen komen, wel korter mogen zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th November 2012, 14:39
Charissa Charissa is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
Ik kan me ook vinden in de mening van Evelien en Tine. Schoolverlaters willen uiteraard snel aan de slag en het is natuurlijk beter om te gaan werken dan gewoon thuis te zitten omdat je de ideale job niet vindt. Een job die perfect aansluit bij de studies die je hebt gevolgd, is vaak ook moeilijker te vinden.
Volgens mij is het belangrijk dat we uiteindelijk allemaal een job kiezen die we graag doen en waar we graag ons best voor willen doen. Dat maakt het werk veel aangenamer en maakt ook dat we het kunnen volhouden tot aan ons pensioen. Langs de andere kant mogen we, zoals het artikel ook vermeld, niet te kieskeurig zijn. Als je droomt van een job waar weinig vraag naar is, is de kans dat je die kunt uitoefenen kleiner. Dan is het natuurlijk noodzakelijk om je op andere jobs te richten waar meer vraag naar is.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th November 2012, 15:08
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poppel
Posts: 82
Ik zou juist ook denken dat het beter is om een job te hebben dan helemaal geen job. Als je hogerop wil geraken, dan lukt je dat wel denk ik...
Wachten tot je werk vindt haalt niets uit, volgens mij. Natuurlijk moet je wel een job vinden die je leuk vindt en graag doet, maar dat je als schoolverlater de perfecte job vindt, is volgens mij toch moeilijk. Misschien weten sommige jongeren pas wat ze willen na een aantal jobs gedaan te hebben.
Ik zie eigenlijk geen echt probleem.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.