actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2011, 09:44
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Word eens volwassen

Het worden vandaag weer voorspelbare beelden in de journaals: tienduizenden vakbondsleden die in rood, groen en blauw hesje het verkeer in Brussel versperren, veel tamtam maken en slogans roepen zoals ‘neen aan blinde bezuinigingen', ‘niet op kap van de werkmens' en ‘handen af van ons brugpensioen'. Er is een tijd geweest dat we erom konden glimlachen, ja zelfs dat uw betogingen onze goedkeuring en sympathie konden wegdragen, al is het maar omdat ze toch iets hebben van een gezellige kermisboel. Alleen begrijpen we u vandaag niet. Echt niet.

Als wij naar het regeerakkoord kijken, dan menen wij dat er voldoende eten en drinken voor de ‘werkmens' inzit. Moeten we offers brengen? Ja, zeker. Zoals iedereen. Maar in vergelijking met de sociale bloedbaden die in sommige andere Europese landen worden aangericht, zijn de offers die Di RupoI van ons vraagt gerust peanuts te noemen. Hier geen verhoging van de wettelijke pensioenleeftijd, geen maand loon afstaan, geen stop op de loononderhandelingen. En, misschien wel uw grootste breekpunt, aan de index – die in geen enkel ander Europees land bestaat – wordt niet geraakt. Meer zelfs, vanaf 2013 wordt de belastingvrije som voor lage en middelgrote inkomens met 200 euro verhoogd. En ook de laagste pensioenen worden opgetrokken. Als dat crisismaatregelen zijn, dan zou u zich eigenlijk gelukkig mogen prijzen, in plaats van het akkoord als des duivels af te branden.

Dat u toch alleen het negatieve van het akkoord wilt zien, is volgens ons dan ook ingegeven door één reflex: behoud. Wat u ‘sociale afbraak' noemt, vinden wij niet meer dan een ‘sociale correctie'. Geen enkele generatie is zo snel vooruit gegaan als de babyboomgeneratie. Jarenlang heeft zij het ene na het andere cadeau gekregen (tijdskrediet, brugpensioen vanaf 58 jaar, …) omdat de samenleving zich dat toen kon permitteren. We moeten vaststellen dat we met zijn allen te lang boven onze stand hebben geleefd en een beetje langer zullen moeten werken om het voor iedereen – en vooral voor de toekomstige generaties – leefbaar te houden. En nu zegt u: niet met ons. Als een klein kind wilt u de snoep die gretig is uitgedeeld niet meer teruggeven. Daarmee profileert u zich meer dan ooit als de vakbonden van de verworven rechten. Daarmee bent u meer dan ooit alleen de stem geworden van de oudere generatie die, blind voor elk realisme, de hakken in het zand zet en achteruit kijkt. Met zo'n houding bewerkstelligt u dus net wat u zegt te bestrijden, namelijk dat de factuur naar de volgende generaties zou worden doorgeschoven.

Mentaliteit

We beseffen dat de boodschap dat we langer moeten werken, geen prettige boodschap is. Als we langer moeten werken, volstaat het ook niet om de leeftijdsgrens voor brug- en vervroegd pensioen op te trekken. De politiek moet creatieve manieren vinden zodat bedrijven zich niet meer schuldig maken aan sociale dumping en zodat oudere werknemers gemotiveerd blijven om te werken, door hen bijvoorbeeld een minder zware baan te geven. Er zijn zeker ouderen die willen werken. Toch bekruipt ons het kwalijke gevoel dat de werkmentaliteit bij veel late veertigers en jonge vijftigers aan het verzieken is. Of vindt u het normaal dat een pak jonge vijftigers slechts één vurige wens heeft, namelijk om ‘zo vroeg mogelijk' met pensioen te gaan? Het is een mentaliteit die door de politiek is mogelijk gemaakt, zeker, maar die door u, vakbonden, nu jammerlijk in stand wordt gehouden.

Die defensieve houding vinden wij onverantwoordelijk, omdat ze kortzichtig en onhoudbaar is. De omgekeerde bevolkingspiramide is een feit. Elk jaar zijn we met steeds minder werkenden om de nog opkomende vergrijzing te betalen. De maatregelen van Di Rupo I mogen dan hopelijk volstaan om de eerste effecten van die vergrijzing te verzachten, maar ze zijn zo minimaal en zo ver uitgespreid in de tijd dat nu al vast staat dat ze eerder vroeg dan laat zullen worden aangescherpt. Als u dat niet inziet, dan ontkent u het zonlicht. En dat maakt uw achterhoedegevecht pijnlijk gênant.

Beste vakbonden, u verwijt politieke partijen dat ze bang zijn van hun kiezers om moedige beslissingen te nemen. Helaas lijkt u in hetzelfde bedje ziek. Wij kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat u alleen verkondigt wat uw achterban wil horen, met het oog op de volgende syndicale verkiezingen. Het doet ons afvragen of vakbonden nog wel de ideologie vertegenwoordigen waar ze tijdens de nieuwjaarsdrink graag het glas op heffen. Met de visie die u vandaag uitdraagt, gaat u steeds meer lijken op een slechte parodie op Daens.

Wij heulen niet met Europa en de werkgevers, over wie u zo graag zegt dat het voor hen nooit genoeg is. Wij zijn geen woordvoerders van een ultraliberaal gedachtegoed, noch herauten van een hele generatie. Onze verontwaardiging is er ook niet zozeer een van journalisten, maar van jonge burgers. Ze komt recht uit de buik. En dat buikgevoel zegt ons dat we afstevenen op een nieuw generatieconflict. Niet tussen moeder en zoon of vader en dochter, maar tussen jong en oud. Wij zijn geen jongeren die de solidariteit met de oudere generatie willen opgeven. Maar we kunnen niet anders dan vaststellen dat u met uw houding nu zelf de solidariteit met de toekomstige generaties op het spel zet.

Bron: De Standaard

Mijn mening:
Dit is een prachtig weerwoord van kritiek op de stakingen die vandaag in ons land gehouden worden. Ik weet niet wat de vakbonden zichzelf voorhouden, maar in tijden van crisis is het onmogelijk om een bijzonder positieve begroting op te stellen. Deze begroting had veel erger gekund, denk ik. De maatregelen die ons zullen treffen vallen al bij al nog mee. We hebben jaren boven onze stand geleefd, nu moet iedereen inbinden. Dat zien de vakbonden helemaal niet in. De vakbonden spreken enkel in naam van zichzelf en hun achterban (die overigens niet al te jong is). Het zullen toch niet de jongeren zijn die voor ALLES moeten gaan opdraaien? Bij die gedachte weiger ik mij neer te leggen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2011, 10:33
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
Hier ben ik het VOLLEDIG eens met Nic! Vakbonden zijn er om de rechten van de werknemers te verdedigen maar je moet wel realistisch blijven! Nu staken heeft helemaal geen zin. We mogen al blij zijn dat het al bij al nog zo goed meevalt.

Citaat:
Meer zelfs, vanaf 2013 wordt de belastingvrije som voor lage en middelgrote inkomens met 200 euro verhoogd. En ook de laagste pensioenen worden opgetrokken. Als dat crisismaatregelen zijn, dan zou u zich eigenlijk gelukkig mogen prijzen, in plaats van het akkoord als des duivels af te branden.


Tijdens een crisis zoals deze en besparingsmaatregelingen die noodzakelijk zijn toch nog de belastingvrije som (voor lage en middelgrote inkomens) verhogen en (de laagste) pensioenen optrekken. Dit zijn toch positieve zaken.
Kijk ook hier eens naar!
We hebben in de tijd veel te veel gekregen en willen nu alleen maar meer.
Egoïstischer kan het niet.
__________________
What we do does not define who we are. What defines us is how well we rise after falling..
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd December 2011, 13:41
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Vakbondshaat is de nieuwe sport blijkbaar. Ik snap de meningen die hier geopperd zijn. We moeten realistisch zijn en in dit klimaat, in dit systeem heeft het geen zin om te staken.

Maar ik begrijp de frustraties van de vakbonden maar al te goed. Het is niet de fabrieksarbeider die het Westen in de grote crisis heeft gedropt. Het is de speculant, het is de man met de dikke auto die met zuurverdiende centjes heeft gegokt. Gegokt en verloren. Nu vraagt men aan de arbeider nog maar eens om de broek te laten zakken en zich voorover te buigen. Het zal voor iedereen pijn doen, dat is waar. Maar deze mensen hebben nu al moeite om het hoofd boven water te houden. We spreken hier niet meteen over de hoogste lonen. Dit terwijl de mensen met het grote vermogen relatief gezien net iets minder moeten inboeten. Misschien hier en daar eens een flesje champagne minder? Dan snap ik als de gewone arbeider zegt, waarom daar niet eens geld gaan halen? Veel geld. Maar dan komen we natuurlijk terecht bij het mooiste systeem ooit ontworpen, het kapitalisme. We kunnen de bedrijven niet meer belastingen opleggen, we kunnen de grote vermogens niet meer vragen. Als we dat zouden doen, dan gaan ze naar onze buurlanden, die veel goedkoper zijn en dat is slecht voor de economie. Arbeiders kunnen echter het land niet ontvluchten, want elders is het al even erg, zelfs erger. Zij staan dus weer mooi met hun rug tegen de muur en kunnen weer betalen. Het is altijd mooi om te horen dat ze verziekt zijn en vroeg op pensioen willen. Ik heb in een fabriek gewerkt en de zware jobs zijn onmogelijk uitvoerbaar door ouderen. De lichtere jobs zijn er te weinig of worden uitgevoerd door machines. Bijgevolg nemen ondernemingen bijzonder weinig 50+ers aan, maar langs de andere kant verkondigen zij wel dat ze langer moeten werken. Een paradox waar ik niet meteen wijs uit wordt.

Ja, de arbeiders hebben het misschien te goed gehad de voorbije generatie (ligt er aan wat je te goed noemt). Het feit blijft wel dat zij aan de basis van de economie zitten en niet de kleine zelfstandige of de kmo of zelfs de topmanager. Toch zijn het altijd weer zij die het minste respect krijgen en het minste rechten. De jongere generaties (wij) lijken soms wel terug op een slechte parodie van de fabrieksbazen van Daens, om hem er toch even bij te betrekken. Werken tot ze erbij neervallen en niet te veel zagen, ze mogen al blij zijn dat ze de overschotjes krijgen. Het is dit liberaal, kapitalistisch gezever dat ik soms niet meer kan aanhoren. Mijn familie zijn als generaties lang gewone fabrieksarbeiders en geloof me, het geld wordt altijd bij ons gehaald en ik snap dat Jef Klak het beu is en hij heeft nog gelijk ook. En kom me niet af met de uitspraak dat zelfstandigen en de grote vermogens harder werken, want dan gaan we nog een lange discussie houden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th December 2011, 23:14
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Ik heb geen haat tegen de vakbonden. Zij doen hun ding: dat is opkomen voor hun eigen belangen. We kunnen er niet onderuit dat de vakbonden van vandaag steeds minder en minder uit jongeren bestaan.

Ik voel mezelf geen fabrieksbaas uit Daens, als ik verdedig dat er langer gewerkt zal moeten worden. Ik denk dat er inderdaad nood is aan het langer werken. Ik denk niet dat we bang moeten zijn dat ooit het wettelijke pensioen ooit ook verhoogd zal worden. Dat kan toch ook gewoon niet anders? Al had er geen financiële crisis geweest: om de kosten van de vergrijzing e.d. te drukken is langer werken nodig, dat lag in 2007 al op tafel. Het klopt wel dat de bedrijven zich daar aan moeten aanpassen. Ik voel me eerder een arbeider uit Daens: die op toch voor zijn eigen belang durft op te komen. Onze toekomst moet veiliggesteld worden. De toekomst van onze kinderen en de kinderen die daarna komen. Ik zou het niet aandurven om hen uit te leggen dat het onze schuld is dat er gewerkt moet worden, tot ze er bij neervallen. Ik weet niet wat de vakbonden verwacht hadden van het akkoord, maar ik denk dat dit het beste akkoord is dat mogelijk was. Trouwens, heel wat mensen zeggen: al bij al vallen de maatregelen nog goed mee. Kijk gerust naar onze buurlanden, waar de wettelijke pensioenleeftijd al omhoog gaat en er nog meer gesaneerd moet worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.