actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th March 2014, 15:19
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Paul De Grauwe: "Legaliseer alle drugs en hef accijnzen"

Paul De Grauwe: "Legaliseer alle drugs en hef accijnzen"

lle drugs moeten gelegaliseerd worden. Dat meent econoom Paul De Grauwe, die er eerder al voor pleitte om cannabis uit de illegaliteit te halen. "We zouden dan accijnzen kunnen heffen, zoals op sigaretten."


Twee derde van de feestende twintigers heeft het afgelopen jaar illegale drugs gebruikt. Cannabis, MDMA (xtc) en cocaïne waren het populairst (DM 13/3). Frank Van Massenhove, voorzitter van de FOD Sociale Zekerheid, toonde zich op zijn blog al gewonnen voor de legalisering van alle drugs. Paul De Grauwe (London School of Economics/KU Leuven) sluit zich daar nu bij aan.

"Ik ben ervoor te vinden. Toen ik in november samen met criminoloog Tom Decorte en toxicoloog Jan Tytgat pleitte voor de legalisering van cannabis, kon ik die stap niet zetten omdat collega Tytgat mijn mening niet deelde. Hij bekijkt de kwestie immers door een toxicologische bril en baseert zijn mening op de schade die de verschillende drugs kunnen toebrengen."

U doet dat niet?
"Ik sta achter een volledige regularisering om dezelfde redenen die ik toen aanhaalde voor cannabis. Momenteel stijgt de criminaliteit, omdat er in de productie en handel veel geld te verdienen is. Tegelijkertijd worden gebruikers, die vaak met psychosociale problemen kampen, gecriminaliseerd.

"Door drugs uit de illegale sector te halen, zal de criminaliteit dalen en kan de overheid de productie, de verdeling en de handel controleren. Ook zal er makkelijker contact gelegd kunnen worden met gebruikers, simpelweg omdat zij door hun aankopen gekend zullen zijn."

Hoe wilt u dat financieren?
"We kunnen accijnzen heffen, net zoals op sigaretten. Alleen moet de overheid er dan op letten dat ze niet te veel belastingen instelt, omdat er anders weer een zwart circuit zal ontstaan. Het geld dat de geregulariseerde handel zal opbrengen, kunnen we vervolgens investeren in ontradingscampagnes en in de behandeling van verslaafden."

Geeft de overheid met een regularisering niet het signaal dat het gebruik van bijvoorbeeld cocaïne verantwoord is?
"Er moet goed gecommuniceerd worden over de motieven van de overheid. Het uiteindelijke doel moet blijven om het gebruik van de verschillende soorten drugs te doen dalen, ook bij cannabis."

"Als econoom kijk ik naar de meest efficiënte manier om dat doel te verwezenlijken en ik ben ervan overtuigd dat het makkelijker is om de vraagzijde - de gebruikers - te beïnvloeden dan om de aanbodzijde aan te pakken. Bovendien zal dit leiden tot minder gerechtelijke procedures, minder celstraffen en dus minder kosten voor de overheid."

Vreest u niet dat het blijft bij dagdromen?
"Het zal hopelijk geen vijftien jaar meer duren. Al zie ik wel in dat het een werk van lange adem is. Ik vind het op zijn zachtst gezegd ook vreemd dat wij zo ethisch progressief kunnen zijn in een dossier als euthanasie voor minderjarigen, maar dat we voor de legalisering van cannabis en andere drugs zoveel schrik blijven hebben."

"We kunnen alleen hopen op het demonstratie-effect, dat veroorzaakt kan worden door de legalisering van cannabis in de Amerikaanse staat Colorado en het Zuid-Amerikaanse Uruguay."

Bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/30100/...accijnzen.dhtml, 19 maart 2014

Eigen mening:
Ik ben echt tegen het legaliseren van cannabis en drugs. De laatste tijd hoor je hier heel veel over en je hoort ook verschillende argumenten van beide standpunten. Persoonlijk vind ik dat je vooral een erg fout beeld geeft naar jongeren (en ook wel ouderen) toe. Je staat hen eigenlijk toe om drugs te gebruiken. Door te legaliseren wordt de stap om te gaan gebruiken veel kleiner, denk ik. Kijk naar sigaretten. Iedereen weet dat het slecht is voor de gezondheid, maar ze zijn gelegaliseerd. Je stapt naar de winkel en je kan er direct sigaretten kopen. Zonder probleem. Het is niet moeilijk en veel mensen zullen dan ook de stap zetten om het eens te proberen. En nog eens en dan verslaafd te worden.

Op economisch gebied kan ik me wel vinden in het idee van Paul De Grauwe. Waarschijnlijk zullen er wel kosten uitgespaard worden. Nu kan iemand die drugs dealt direct opgepakt worden. Dan volgt er een rechtszaak en dergelijke. Dat kost allemaal immens veel geld. Door te legaliseren kan dat inderdaad uitgespaard worden. Daarbij komt dat de overheid er ook aan kan verdienen door accijnzen te heffen. Allemaal positief voor de overheid, want zij hebben het geld wel nodig. Maar weegt dat op tegen de gezondheid van de bevolking? Ik denk het alleszins niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.