actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2013, 16:23
i*is.huybrechts i*is.huybrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: WECHELDERZANDE
Posts: 26
Een hoge cholesterol vergroot het risico op borstkanker

Een hoge cholesterol vergroot het risico op borstkanker

Een bijproduct van cholesterol versterkt net als het hormoon oestrogeen de groei en verspreiding van bepaalde types van borstkanker.

Uit tal van studies blijkt er een verband te bestaan tussen obesitas en borstkanker. Zo blijkt dat een verhoogde cholesterol samenhangt met een hoger risico op borstkanker. Tot nu toe was evenwel niet duidelijk waarom dat zo was.
Onderzoekers van Duke University Medical Center in Durham, North Carolina, ontdekten onlangs bij muizen dat 27HC - een metaboliet of bijproduct van cholesterol – eenzelfde effect heeft op tumorcellen als het hormoon oestrogeen – dat een rol speelt bij naar schatting 75 procent van alle borstkankers. 27 HC zou de groei van de meest voorkomende vormen van borstkanker bevorderen en ook de verspreiding ervan naar andere organen versnellen, en dat vooral bij postmenopauzale vrouwen.

De onderzoekers ontdekten verder dat cholesterolremmers zoals statines het effect van de molecule kunnen beperken. Op basis daarvan vermoeden ze dat eenvoudige maatregelen die het cholesterolgehalte verlagen - zoals medicijnen en het aanpassen van het dieet – het risico op borstkanker op een eenvoudige manier kunnen indijken. (ev)

Bron:

http://eoswetenschap.eu/artikel/een...-op-borstkanker

29/11/13

Persoonlijke reactie:

Ik vind dit maatschappelijk relevant aangezien we een te hoge cholesterol wel allemaal herkennen en vaak ook onderschatten.

Als we aan cholesterol denken, denken we als eerste aan een te hoog vetgehalte in ons bloed en hart-en vaatziekten. Het feit dat we het vaak onderschatten is niet goed, we moeten ons bewust zijn van de consequenties. Zoals deze site: http://www.optimalegezondheid.com/c...ge-cholesterol/ aantoont heeft het meer dan alleen dit als gevolg.

Boven al deze gevolgen, komt dit er dan nog eens bovenop. Het leven is al hard genoeg dus waarom zouden we het ons eigen nog moeilijker maken en met een te hoge cholesterol rondlopen. Gemakzucht, dat is waarom maar later zullen we er echter wel spijt van hebben. Dus daarom vind ik dat we zeker en vast moeite moeten doen voor een gezond leven.

Kanker is dan ook niet een van mildste ziektes die je kan krijgen. Mijn grootmoeder langs mijn moeder haar kant en mijn grootvader langs mijn vader zijn kant zijn beide gestorven aan kanker. Dit maakt me er nog eens zo attent op dat het risico voor mezelf eens zo groot is. Ik denk dat vele onder ons met dit probleem schommelen dus waarom zouden we het risico nog eens zo sterk vergroten...

Lang leven de wetenschap zou ik zeggen. Hierdoor verbeterd onze leven alleen maar.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th December 2013, 13:14
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2012
Locatie: Gierle
Posts: 87
Ik werk in een fruit- en groentenwinkel en elke week komt er een man bij ons, David genoemd, die mensen coacht in een gezonde levensstijl. De man zelf is al meer dan 75 jaar oud en al wat hij mankeert is dat zijn ogen niet meer zo goed zijn. Om terug te komen op de mening van i*is: gisteren vertelde deze man me dat vetten helemaal niet slecht hoeven te zijn. Akkoord, ze kunnen hart- en vaatziekten veroorzaken, maar we hebben zeker wel vetten nodig. Hij zei ook dat producten met granen in (brood, pasta, ...), niet echt geschikt zijn voor de mens omdat we geen krop hebben om deze producten te verteren. Bovendien kan je van graanproducten darmkanker krijgen!
En zo kunnen we nog wel even doorgaan denk ik, want er zijn veel producten waar je kanker van kan krijgen. Wat volgens mij de boodschap is die we moeten uitdragen is dat je van alles wat nodig hebt, maar dat je hier niet in mag overdrijven. Een goede vettige friet kan geen kwaad, een lekkere spaghetti bolognese ook niet. We mogen er gewoon niet in overdrijven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th December 2013, 11:34
i*is.huybrechts i*is.huybrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: WECHELDERZANDE
Posts: 26
Dit klopt inderdaad allemaal maar ik heb niet gezegd dat vetten slecht zijn maar dat een te hoog aantal vetten in ons bloed wel slecht kan zijn. Dus inderdaad we mogen niet overdrijven. En ik ben heel blij voor deze man dat hij nog zo gezond is maar dat kunnen we niet van iedereen zeggen, elk lichaam reageert op zijn eigen manier op stoffen en producten. Dus ook niet iedereen is even vatbaar voor kanker. We kunnen inderdaad over veel voedingsmiddelen beginnen en zeggen dat het iets kan opwekken maar door er alleen maar over te praten en er niets aan te doen gaat het niet veel verschil uitmaken...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th December 2013, 13:21
Suzy Buyens Suzy Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Herentals
Posts: 98
Ik wil hier nog aan toevoegen dat niet iedereen met een te hoge cholesterol dik is of ongezond eet. Er zijn veel mensen die gezond eten en slank zijn en toch een te hoge cholesterol hebben door erfelijkheid. Net omdat het van deze mensen niet verwacht wordt, is er een bijkomend gevaar voor deze mensen omdat er niet bij stilgestaan wordt dat deze mensen ook mogelijk een te hoge cholesterol hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.