actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2010, 12:42
Stefanie.Van.Rumste Stefanie.Van.Rumste is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schoten
Posts: 67
Een sigaret is genoeg om hartaanval uit te lokken

een sigaret is genoeg om hartaanval uit te lokken


Eén sigaret roken is al genoeg om je aders te blokkeren en zo een hartaanval te veroorzaken, dat beweert een Amerikaanse expert.

Korte termijn
Tabaksrook begint al van de eerste keer je lichaam te vergiftigen, met elke trek circuleren 7000 gevaarlijke chemische stoffen door het meeste van je organen. Uit een uitgebreid rapport van de experte Regina Benjamin blijkt dat er geen veilige graad van blootstelling aan sigarettenrook is, of je het nu zelf inhaleert of je passief rookt. "Die ene trek van een sigaret kan een hartaanval uitlokken. Dit komt doordat de rook meteen in je bloedstroom terecht komt, de chemische samenstelling verandert zodat deze dikker wordt, waardoor klonters zich kunnen vormen en reeds vernauwde aders verstopt kunnen raken."

Daarnaast richt de rook ook meer subtiele schade aan de bloedvaten aan op lange termijn, waardoor ze langzaam vernauwen. Professor Terry Pechacek: "Te vaak denken mensen dat een occasionele sigaret niet gevaarlijk is."

Waarschuwing gevaren
Daarnaast waarschuwt het rapport voor de gevaren van tweedehandsrook. "Ik raad mensen aan om sigarettenrook zoveel mogelijk te vermijden", aldus professor Benjamin. "Een derde van de patiënten in de ziekenhuizen zijn ziek door sigaretten. Een of de vijf sterfgevallen is een gevolg van tabaksrook. Er is ook positief nieuws, wanneer je ook stopt met roken, op jonge of late leeftijd, betekent dit meteen een boost voor je gezondheid. Het is nooit te laat om te stoppen, maar je doet het wel beter vroeg dan laat. " (ep)

Bron: www.hln.be

Persoonlijke mening


Dat roken niet gezond is weten we allemaal, maar dat het zo erg was daar had ik totaal geen idee van.
Volgens de site: www.hartziekte.be blijkt dat in 2004 ongeveer 28% van de Belgen regelmatig een sigaret opstaken. Dat is ontzettend veel, als je dan weet dat één sigaret voldoende is om een hartaanval te veroorzaken. Ik denk eerlijk gezegd dat zulke waarschuwingen geen indruk maken op de rokende mensen onder ons. Zo heb je bijvoorbeeld de afbeeldingen die staan op de sigarettenpakjes, ik denk niet dat veel mensen hierdoor gaan stoppen.

Waar ik ook enorm van ben geschrokken zijn de hoge cijfers als je passief "meerookt", volgens het artikel zijn één op de vijf sterfgevallen het gevolg van tabaksrook.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th December 2010, 16:12
Lieselotte.Busch Lieselotte.Busch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 87
Men klaagt altijd dat roken slecht is, onderzoeken wijzen dit ook uit. Maar niemand doet er ook echt iets aan. Men heeft al enkele keren geprobeerd hier iets aan te veranderen, zoals bijvoorbeeld in de cafés. Dit draaide echter niet zo uit als men verwacht had. Vele cafés schaften het eten af. Zodat men kon blijven roken.

Ik vind dat mensen die willen roken dit ook mogen. Wel jammer dat mensen die niet roken hier (ook) de dupe van zijn. Het is niet mogelijk om plaatsen waar gerookt wordt te vermijden. Dan kan je bijna nergens meer komen.

Persoonlijk verschiet ik elke keer weer als men onderzoek heeft gedaan naar negatieve aspecten van roken. We horen het meer en meer dat roken slecht is maar dat schrikt de mensen echter niet af. Er bestaan op dit moment zoveel middelen om te stoppen met roken. Maar toch blijven veel mensen dit doen. Ze zullen hier dan wel hun redenen voor hebben.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th December 2010, 17:08
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Het lijkt me sterk onwaarschijnlijk dat je na 1 sigaret een hartaanval kunt krijgen. Maar gezond is het natuurlijk niet.
Dat er zoveel mensen ziek zijn door passief mee te roken, vind ik persoonlijk ook een zeer hoog cijfer. Maar het zou natuurlijk kunnen. Al vraag ik me daar dan wel bij af waarom er geen algemeen rookverbod komt op straat, op café waar je niets kan eten,...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.