actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2014, 15:51
matthias.h*ubrechts matthias.h*ubrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oelegem
Posts: 20
Spoedarts en ziekenhuis vrijuit na overlijden patiënt

Spoedarts en ziekenhuis vrijuit na overlijden patiënt

De correctionele rechtbank van Nijvel heeft een spoedarts en het Chirec-ziekenhuis in Eigenbrakel vrijgesproken. Beiden stonden terecht na een klacht van de familie van een astmapatiënt die in januari 2009 in het ziekenhuis overleed.

De feiten vonden plaats op 20 januari 2009. Omstreeks 15 uur moest de 38-jarige zieke vrouw braken. Op dat moment was haar familie op bezoek. De verpleegsters kwamen die middag en avond diverse keren tussenbeide om de patiënt te verzorgen en hadden regelmatig contact met de dienstdoende spoedarts, zoals de procedure voorschrijft. De spoedarts, die ook verantwoordelijk was voor de MUG-dienst, kwam echter nooit zelf de patiënt verzorgen. De vrouw overleed na middernacht.

De familie diende klacht in tegen de spoedarts en het ziekenhuis. De rechtbank oordeelde nu dat het verplegend personeel de juiste interne procedures had gevolgd. De rechtbank oordeelde ook dat de spoedarts een fout beging door niet alles in het werk te stellen zodat een dokter de patiënt zou onderzoeken. Maar de spoedarts werd vrijgesproken omdat de rechtbank niet met zekerheid kon bewijzen dat zonder de fout van de spoedarts de patiënt niet zou overleden zijn.

Bron:
http://www.demorgen.be/binnenland/s...tient-a2141504/

Mening:
Ik denk ook niet dat je in deze spijtige situatie zomaar alle schuld bij de spoedarts kan leggen en deze laten opdraaien voor de gevolgen. Langs de andere kant vind ik wel dat er dringend meer medisch personeel moet worden gerekruteerd om elke patiënt voldoende persoonlijke opvolging te bieden. Ik las overlangs nog een artikel over een jarig meisje die overleed aan de gevolgen van een ziekte die ze over het hoofd gezien hadden. Als je zo'n dingen leest besef je maar al te goed dat het nog steeds van bepaalde keuze van anderen kan afhangen. Mijn mening is dan ook dat wanneer het om een mensenleven gaat men moet met zoveel mogelijk nauwkeurigheid en zonder nonchalance optreden, hier bedoel ik mee dat ze niet zomaar er van moeten uitgaan dat keelpijn veroorzaakt wordt door een griepje maar dat ze ook nog precies moeten verder controleren of er geen andere symptomen zijn die kunnen duiden op een ander gevaar of ziekte. Patiënten zijn de laatste jaren terug meer nummers geworden dan individuen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.