actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2015, 16:15
e*len.brosens e*len.brosens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 58
Google op school: met de hele klas op reis naar Mars

Google op school: met de hele klas op reis naar Mars
Google trekt naar scholen en laat leerlingen via virtual reality op uitstap gaan

01-11-15, 19.39u - Remy Amkreutz

'Alle grote bedrijven, van Facebook tot Microsoft en Sony, zetten erop in, maar alleen Google focust op het onderwijs. Een slimme zet'
Pedro De bruyckere, pedagoog


Lopen op de maan of dwalen door Yosemite National Park? Zulke uitstapjes zijn voor scholen niet weggelegd, maar toch kunnen leerlingen weldra vanuit de klas op reis vertrekken. Google heeft daarvoor een virtual reality-toepassing ontwikkeld.

Duiken nabij het Groot Barrièrerif? Het is niet langer alleen weggelegd voor kinderen die met hun ouders ver weg op reis gaan. Voortaan kunnen kinderen vanuit de klas de wonderlijke onderwaterwereld bekijken. Om dat te bereiken, heeft Google het project Expeditions gelanceerd: een virtual reality-toepassing voor het onderwijs, waarvoor het onder meer samenwerkt met de Britse documentairemaker David Attenborough en het Amerikaanse Smithsonian Institution.

De eerste proefprojecten lopen sinds dit schooljaar in de Verenigde Staten, Nieuw-Zeeland, Australië, het Verenigd Koninkrijk en Brazilië. Scholen en leerkrachten kunnen bij Google een aanvraag indienen, waarna een team begeleiders langsgaat om de nieuwe technologische toepassing te duiden en te introduceren in onder meer de lessen aardrijkskunde, geschiedenis of fysica. Ze nemen smartphones mee voor de leerlingen, terwijl de leraar een tablet krijgt. Speciale brillen, zoals Google Cardboard, maken tenslotte de virtuele reis mogelijk.

Meerwaarde
Om een van de meer dan honderd uitstapjes, naar bijvoorbeeld Mars of de Chinese Muur, te maken, moeten leerlingen de smartphone in de bril schuiven. De lenzen van Cardboard, een bril die van karton is gemaakt en voor zo'n 20 euro verkrijgbaar is, creëren vervolgens een 3D-effect.

Eenmaal 'op locatie' kan de leerkracht via een tablet de route bepalen. "Het vervangt de klasuitstap natuurlijk niet, maar sommige plekken zijn gewoonweg onbereikbaar", laat Google weten. "Virtual reality geeft leerkrachten de mogelijkheid om hun leerlingen zulke plaatsen toch te tonen."

In de eerste plaats blijft Google natuurlijk een bedrijf. Cardboard en Expeditions zijn een slimme manier om een voet aan de grond te krijgen in het onderwijs en kinderen al op jonge leeftijd vertrouwd(er) te maken met Google. Aanvankelijk hoeven scholen dan ook niets te betalen voor het proefproject, al kan daar volgens product manager Ben Schrom verandering in komen. "Ik kan me zeker een scenario voorstellen waarin we deze producten aan scholen verkopen. Het hangt ervan af of we de kosten kunnen beheersen en de prijs naar een acceptabel niveau kunnen brengen."

Pedagoog Pedro De Bruyckere volgt de ontwikkelingen al enkele maanden op de voet en toont zich voorzichtig enthousiast. "Ondergedompeld worden in een onbekende wereld, die tot dan alleen bekend is door foto's of dvd's, is een straffe ervaring. Het zal niet lang duren voordat Google hiermee naar België komt en ik zou scholen aanraden om het zeker uit te proberen. Alle grote bedrijven, van Facebook tot Microsoft en Sony, zetten erop in, maar alleen Google focust op het onderwijs. Dat is een slimme zet, al weten we nu nog niet of leerlingen de leerstof er sneller door oppikken. Er bestaat immers nog geen enkel wetenschappelijk onderzoek over."

En laat nu juist de zogeheten leerwinst begrijpelijkerwijs cruciaal zijn voor de onderwijsverstrekkers. "Het is goed mogelijk dat we zouden meewerken aan een proefproject", zegt Sarina Simenon van het Gemeenschapsonderwijs (GO!). "Maar dure aankopen liggen iets moeilijker. Bovendien gaat het niet om het middel, maar het doel." Katholiek Onderwijs Vlaanderen sluit zich daarbij aan. "Eerst moeten we weten of dit een meerwaarde biedt", klinkt het. "Technologie is welkom, maar moet leerlingen in de eerste plaats een beter inzicht in de leerstof geven."

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/g...-mars-b95759cf/

Mening:
De technologie staat niet stil. Het lijkt wel leuk om met een speciale bril op je neus vreemde oorden te ontdekken. Kinderen die weinig of zelfs nooit op reis kunnen omwille van familiale of financiële redenen zullen zeker genieten van een virtuele reis. Zo leren zij op een meer realistische manier de wereld kennen. Zulk een ‘reisje’ zegt natuurlijk veel meer dan een foto in een aardrijkskundeboek.
Anderzijds, ben ik van mening dat de jeugd van tegenwoordig al over meer dan genoeg technologische snufjes beschikt, denk maar aan smartphone, tablet, computerspelletjes… Kinderen zijn al zo veel bezig met computer en multimedia...
Daarnaast veronderstel ik dat dit project nogal wat zou kosten om op een school te organiseren. Ik stel dan ook in vraag of het onderwijs deze dure aankoop moet overwegen. Samen met verschillende bronnen uit het artikel vind ik ook dat de meerwaarde van dit project eerst bewezen moet zijn. Pas dan kan men er geld in inversteren.
Bovendien denk ik dat een gewone, traditionele reis met de klas, bijvoorbeeld de uitstappen naar Parijs, Londen, Rome… voor de leerlingen aangenaam blijven. Een virtuele reis naar Mars, met een bril op je neus, zou hen kunnen aanspreken, maar blijft echter virtueel.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd November 2015, 19:40
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Dit is een mooie stap naar onze digitale toekomst. Alles en iedereen draait tegenwoordig rond de digitale wereld. Binnen het onderwijs kunnen we niet achterblijven. Meer en meer nemen scholen voorzichtige stapjes richting het digitaliseren van ons onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan digitale leerplatformen, werken met tablets en smartphones in de les en zelfs Facebook. We moeten mee met onze tijd.
Deze uitvinding biedt in mijn ogen niet alleen de kans om met de leerlingen op 'uitstap' te gaan. Ook om plaatsen en andere visueel te maken. Op die manier kunnen leerlingen zich er beter iets bij voorstellen dan het enkel maar op een foto te zien. Wanneer je het hebt over een bepaald land of stad binnen een thema kan je het ook daadwerkelijk gaan 'bezoeken'.
Het is allemaal mooi zoals het wordt voorgesteld, maar er hangt in de toekomst waarschijnlijk een stevig prijskaartje aan vast. Het zou spijtig zijn moesten scholen om die reden het programma niet kunnen gebruiken.
Ik vind het zeer verstandig van scholen om eerst verdere onderzoeken af te wachten. Het is natuurlijk allemaal mooi, maar leren de jongeren er echt van? Daarvoor zullen we verder onderzoek moeten afwachten. Maar naar mijn mening ziet het er wel veelbelovend uit.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.