|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Australiërs hebben drie opties bij 'geslacht' op paspoort
Australiërs kunnen voortaan een derde optie invullen wanneer ze hun geslacht moeten aanstippen op hun paspoortaanvraag. Met die maatregel wil de regering geslachtsdiscriminatie tegengaan.
Mensen die een geslachtsverandering ondergingen of nog twijfelen over hun geslachtsvoorkeur, kunnen voortaan met een 'x' aangeven dat hun geslacht onbepaald is. Voordien moesten mensen wiens geslacht sinds hun geboorte wijzigde een operatie ondergaan hebben vooraleer ze het geslacht op hun paspoort mochten veranderen. De Australische senator Louise Pratt, wier partner als vrouw geboren werd maar nu man is, noemt de wetswijziging een grote stap vooruit. "Er zijn veel gevallen geweest van mensen die in buitenlandse luchthavens aangehouden werden door immigratiediensten omdat hun paspoorten niet overeenstemden met hoe ze eruitzagen. Dat is een groot ongemak en soms ronduit gevaarlijk", verklaarde ze volgens de BBC. (lb) 15/09/11 16u41 Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...-paspoort.dhtml Mening: Ik vind dit een goed initiatief van de Australische regering. Zo kunnen er inderdaad, zoals vermeld in het artikel, een hoop misverstanden vermeden worden. Men zou dit in meer landen moeten toepassen. Ook wordt hiermee een groot taboe doorbroken denk ik. Mensen kunnen nu ook officieel zijn wie ze willen zijn, ik vind dat dat nu, in deze maatschappij zeker moet kunnen. |