actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2014, 07:23
naomi.di*rckx naomi.di*rckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Pulderbos
Posts: 82
Rusthuizen straks tot 20 procent duurder

Rusthuizen straks tot 20 procent duurder

De prijs van een rusthuisverblijf zal de komende jaren onvermijdelijk flink omhooggaan. Dat zegt Zorgnet Vlaanderen, de grootste koepelvereniging van de rusthuizen. 'De overheid snijdt immers in de subsidies, terwijl de rusthuisbewoners steeds meer zorg nodig hebben. Dat moeten we érgens doorrekenen', zegt Peter Degadt.

Volgens Zorgnet Vlaanderen dreigt een stijging tot 20 procent: van gemiddeld 50 tot meer dan 60 euro per dag. Oorzaak is de besparingen van de regering. 'Tot nu kregen we 60 procent subsidies voor de bouw en renovatie van woonzorgcentra, maar die worden geschrapt. Ook de extra middelen die we kregen voor de verzorging van zwaar hulpbehoevende bejaarden vallen weg. Daardoor zullen de kosten fors toenemen.'

Om die stijging te kunnen doorrekenen, willen de rusthuizen af van de 'vaste' verblijfsprijs die nu geldt voor woonzorgcentra. Een rusthuis kan pas haar prijs verhogen als de overheid daarvoor haar goedkeuring geeft.

Volgens Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) is nog overleg daarover gepland.

Bron: De Standaard,http://www.standaard.be/cnt/dmf20141201_01405313 , 01/12/14, 06:17.
Eigen mening: Komen ze niet enkel aan de middenklassers maar nu ook aan de oudere. Heeft de overheid het het besef hoe moeilijk het al is voor bejaarden mensen om alles betaald te krijgen. En al zeker als 1 van de 2 in een rusthuis zit. Mijn grootmoeder heeft 3 jaar lang betaalt voor een rusthuis waar mijn grootvader verbleef. En dat was zo enorm duur dat ze het amper kon betalen. Haar eigen kinderen zijn financieël moeten bijspringen anders had ze zelf bijna geen onderdak en eten meer. Gewoon schandalig dat ze aan de rusthuizen gaan komen. Als ze dan al serieuze besparingen moeten doen vind ik dat ze daar moeten afblijven tot op het laatste. Maar niet nu duurder maken en binnen enkele tijd nog een schepje erboven op.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2014, 08:44
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
Rusthuizen straks tot 20 procent duurder

Ik ben het helemaal eens met de mening van Naomi. Ik vind het ook absoluut niet kunnen dat men de rusthuizen NOG duurder maakt. Het is inderdaad al zo dat mensen hun eigen verblijf in het rusthuis niet kunnen betalen en dat de kinderen hier serieus in moeten bijspringen. Voor die kinderen is het weeral een stijging van de kostprijs en zoals ik kan horen is het momenteel al moeilijk om rond te komen. De regering bespaart namelijk op alles waardoor we het zeker moeilijker gaan krijgen. Ik denk dat men eens moet gaan nadenken of die besparingen allemaal nog wel haalbaar zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.