actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd April 2013, 20:21
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
Senaat vraagt aandacht voor vluchtelingen in en buiten Syrië

Senaat vraagt aandacht voor vluchtelingen in en buiten Syrië

De Senaat vraagt de regering om bij de EU-lidstaten te pleiten voor een gezamenlijke Europese actie om vluchtelingen op te vangen op basis van de Tijdelijke Beschermingsrichtlijn. Zo moet worden vermeden dat de buurlanden verplicht zullen zijn om hun grenzen op een bepaald ogenblik te sluiten omdat de vluchtelingenkampen vol zitten. Dat staat in een resolutie van sp.a-senator Dalila Douifi, die vandaag unaniem werd aangenomen in de Senaatscommissie Buitenlandse Aangelegenheden. .

Het is daarnaast van primordiaal belang dat humanitaire hulpverleners volledige toegang krijgen tot Syrië, dus ook tot de gebieden die niet langer onder de controle vallen van het regime-Assad.

De resolutie vraagt de regering eveneens om er bij de internationale donoren op aan te dringen dat de anderhalf miljard dollar - die tijdens de internationale donorconferentie in Koeweit werd beloofd - ook daadwerkelijk wordt vrijgemaakt. Momenteel is er nog maar zo'n 200 miljoen dollar tot bij de hulporganisaties geraakt. Om te vermijden dat de oorlog tot een verloren generatie leidt, moet een deel van de fondsen voor humanitaire hulp besteed worden aan psychosociale steun, onderwijs en bescherming voor kinderen.

De humanitaire crisis in en rond Syrië zal volgens Douifi pas kunnen eindigen als er een onderhandelde politieke oplossing uit de bus komt. De Europese Unie kan hier enkel toe bijdragen als er tijdens onderhandelingen met één Europese stem over de Syrische problemen wordt gesproken.

bron: De Morgen, 23/04/2013

Ik vind het een mooi idee om een gezamelijke Europese actie voor de opvang van vluchtelingen uit Syrië op te richten. De mensen van Syrië hebben het zwaar te verduren en verdienen alle opvang die ze maar kunnen krijgen. Het idee van de Tijdelijke Beschermingsrichtlijn vind ik ook een goed ding. Ik kan mij voorstellen dat de vluchtelingenkampen overvol zitten maar waarom zouden mensen die pas later zijn gevlucht niet dezelfde hulp mogen krijgen als de mensen die er eerder waren? Jammer genoeg ben ik het wel niet eens met Douifi en haar idee dat de Europese Unie de crisis in Syrië (deels) kan oplossen. Het enigste land dat ervoor kan zorgen dat de burgeroorlog in Syrië stopt is Syrië zelf. Ik ben van mening dat wij het Syrië zelfs moelijker maken. Het zijn immers onze wapen die daar zorgen voor een escalering van het geweld. Ook kan ik mij voorstellen dat de sancties die de EU Syrië oplegt voor alleen maar méér ellende en armoede zorgen, zonder dat het geweld daadwerkelijk stopt.
Het lijkt mij beter dat de EU zich voornamelijk met de vluchtelingenhulp bezig houdt aangezien de onderhandelingen niets lijken te helpen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.