actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2015, 19:52
laura.v*nlommel laura.v*nlommel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Noorderwijk
Posts: 31
4 op de 10 vertrekkers richting IS zijn meisjes

4 op de 10 vertrekkers richting IS zijn meisjes

Sp.a-Kamerlid Dirk Van der Maelen wil een specifieke aanpak voor radicaliserende meisjes. Zij maken immers tot 40 procent uit van de vertrekkers richting terreurgroep IS. Het voorstel maakt deel uit van een rapport rond 'foreign fighters' dat hij schreef voor de Raad van Europa. Van der Maelen wil ook meer aandacht voor preventie.

Van der Maelen vroeg en kreeg bij de Raad van State de mogelijkheid om een rapport op te stellen over de problematiek van Syriëstrijders. Anderhalf jaar van studiewerk en het horen van experts later, heeft hij zijn werkstuk klaar. Na afloop van een hoorzitting met EU-antiterreurcoördinator Gilles de Kerchove stelde hij het vandaag voor in Brussel.

"Nu de meeste repressieve maatregelen genomen zijn, is het tijd om te werken op preventie", argumenteert Van der Maelen, beklemtonend dat nieuwe wetten alleen radicalisering niet kunnen vermijden. "Waarom vertrekken jonge mensen van bij ons naar een land dat ze niet kennen? Waarom gaan ze leven in een vreemde cultuur waar een taal gesproken wordt die ze meestal niet eens verstaan? Om die vragen te kunnen beantwoorden, moet het lokale niveau versterkt worden. We moeten radicalisering stoppen aan de bron, daar waar de haat gezaaid wordt."

"Kritisch blijven voor repressiemaatregelen"

Parallel moet de Raad van Europa - met al haar expertise inzake mensenrechten en internationaal recht - ook de nieuwe repressieve maatregelen tegen het licht houden, vindt de sp.a'er. "Dit is geen probleem dat je snel kan oplossen, maar we moeten wel kritisch zijn voor de maatregelen genomen in eigen land en de rest van de EU."

Voorts heeft Van der Maelen nog een reeks aandachtspunten opgelijst, zoals interreligieuze en interculturele dialoog, de deradicalisering van teruggekeerden en een versterkte internationale samenwerking. Ook Gilles de Kerchove hamerde op dat laatste. "Het is fout om te zeggen dat de EU-lidstaten onderling geen informatie uitwisselen, maar ze moeten daarvoor veel systematischer de daartoe uitgebouwde gemeenschappelijke platformen gebruiken", aldus nog de Belg, die ook het belang herhaalde van systematische controles van de Schengengrenzen.

Bron : 07/12/15 ; DM http://www.demorgen.be/buitenland/4...isjes-bbd1aaf8/

Eigen mening : Dit is een verbazingwekkende constatering. Men zou natuurlijk niet verwachten dat het voor de meerderheid meisjes zijn die richting IS trekken. Ik denk dat deradicalisering hierbij zeker een belangrijk punt tot een oplossing is. Ik begrijp ook niet, zoals meneer Van der Maelen citeert, dat meisjes naar een vreemde cultuur trekken die ze helemaal niet kennen? Dat is nog maar de vraag, waarop ik hoop snel een antwoord op te weten want 4 op 10 is toch een groot aantal.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2015, 21:01
s*ebe.keersmaekers s*ebe.keersmaekers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Retie
Posts: 79
Ik ga akkoord met Laura. Ik schrik ook enorm van de cijfers. 4 op 10 vertrekkenden richting IS zijn radicaliserende meisjes. Ik had, net als vele anderen, nog nooit eerder stil gestaan bij de mogelijkheid dat er tussen de radicaliserende jongeren ook meisjes kunnen zitten. Het is natuurlijk logisch want meisjes kunnen er net zo goed als jongens een radicaal gedachtegoed op nahouden maar door voorbeelden als Jejoen Bontinck en reportages van radicaliserende jongens, krijg je al snel het idee dat het enkel het mannelijke geslacht is dat vertrekt richting IS. Daarnaast ga ik ook akkoord Van der Maelen. Het probleem moet aangepakt worden bij de kern, net zoals bij alle problemen. We moeten achterhalen wat die jongeren wegdrijft en wat hen aantrekt in het gedachtegoed van IS? Eens we antwoorden hebben gevonden op die vragen kunnen we een gestructureerde, preventieve oplossing voorzien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.