actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2015, 12:45
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
De staat is al minstens 42 miljoen euro misgelopen door Volkswagenschandaal

De staat is al minstens 42 miljoen euro misgelopen door Volkswagenschandaal

De staat is al minstens 42 miljoen euro misgelopen door het Volkswagenschandaal, ook wel dieselgate genoemd. Dat blijkt uit een berekening van de studiedienst van Groen.

"Dieselgate is niet enkel een milieu- en volksgezondheidsschandaal, het heeft ook voor een pak minder belastinginkomsten gezorgd", aldus federaal fractieleider Kristof Calvo.

De Vlaamse en Belgische wagenfiscaliteit is sterk gelinkt aan de milieuprestatie : hoe groener een wagen, hoe gunstiger het fiscaal regime. Zo zijn de zogenaamde voordelen van alle aard (VAA of bedrijfswagentaks) en de belastingen op inverkeerstelling (BIV) gelinkt aan de CO2-uitstoot van de wagen.

Verlies van 42 miljoen

Groen heeft nu uitgerekend welk verlies aan inkomen de overheid geleden heeft door een foutieve berekening van de VAA (een Volkswagen stoot meer CO2 uit dan aangegeven). Dat zou in 2015 alleen al neerkomen op 14 euro miljoen euro. "Gezien de voordelen van alle aard al sinds 2012 gekoppeld zijn aan de CO2- uitstoot, loopt de overheid een gecumuleerd verlies van 42 miljoen euro mis. Maar het totale verlies zal vermoedelijk nog een pak hoger liggen."

Calvo vraagt een grondige inventaris van alle gederfde inkomsten die verbonden zijn aan dieselgate. "De overheid moet vervolgens een schadeclaim indienen bij de betrokken wagenconstructeurs."

Bron: Knack, 25 oktober 2015
http://trends.knack.be/economie/de-...mal-620259.html

Mening: Het Volkswagenschandaal komt uiteraard alleen maar negatief in het nieuws. Tot nu toe heb ik alleen maar stilgestaan bij de negatieve gevolgen op het milieu. Daarbovenop komt nu een serieus bedrag aan gederfde inkomsten. Het spreekt voor zich dat ik hier niet positief over kan zijn. Ik vind het dan ook niet meer dan normaal dat de overheid een schadeclaim gaat indienen. Stel dat de beslissing in mijn handen zou liggen, zou ik zelfs een hoger bedrag durven vragen dan het gecumuleerd verlies van 42 miljoen euro. Waarom maken we er niet meteen 50 miljoen euro van? Het fijn stof is tenslotte toch ook in onze lucht terechtgekomen. En dat terwijl we de hoeveelheid fijn stof willen reduceren.

Laatst aangepast door Elke.L*uwerysen : 25th October 2015 om 12:54.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.