actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2009, 11:04
Emma.Mertens Emma.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lommel
Posts: 77
Exclamation Eén op de drie Belgen kruipt dronken achter het stuur

Zeventig procent steunt nultolerantie —

Zeven Belgen op de tien zijn voor een alcohollimiet van 0 promille achter het stuur. Nochtans blijft het aantal Belgen dat toegeeft vaak of soms onder invloed achter het stuur te kruipen hoger dan in andere Europese landen.

In België bedraagt dat aantal één op de drie, terwijl het Europees gemiddelde één op de vijf bedraagt. Autobestuurders tussen 55 en 64 jaar (43 procent) scoren aanzienlijk hoger dan jongere bestuurders (31 procent voor de categorie 35-44 jaar).

Dat blijkt woensdag uit de tweede AXA Rijgedragbarometer, een internationaal onderzoek in tien Europese landen.

Daartegenover staat dat een groot aantal landgenoten een alcohollimiet van 0 promille achter het stuur zou aanvaarden. Van de ondervraagden vindt 7 op de 10 een dergelijk voorstel 'goed of zeer goed'.

We rijden trager

Uit de barometer blijkt dat de Belgische bestuurder, in vergelijking met vorig jaar, iets minder snel is gaan rijden. Het aantal Belgen dat toegeeft in de bebouwde kom sneller dan 65 km/uur te rijden, daalde van 53 procent naar 43 procent. Het percentage dat toegeeft sneller dan 150 km/uur te rijden op de autosnelweg, daalde van 35 procent naar 30 procent.

Gsm achter het stuur

Verder geeft 1 op de 3 Belgen toe te gsm’en achter het stuur. Dat is ongeveer hetzelfde als vorig jaar. Bij de jongeren (18-24 jaar) belt 56 procent vaak of soms achter het stuur. Bij de 65-plussers komt dit amper voor (8 procent).

Bron: De Standaard

Mening: Zo lazen we enkele weken geleden nog het discriminerend verbod voor 'jonge autobestuurders'. Nu lezen we dat de meerderheid die zich schuldig maakt aan onder invloed rijden, personen zijn tussen 55 en 64 jaar. Zij behoren niet meer tot deze 'jonge' categorie. Toch verbaast het me dat zovele mensen durven te rijden onder invloed. De bevolking is naar mijn mening wat te laks zelfs lacherig aan het worden over rijgedrag. Iedereen kent wel iemand die eens dronken in zijn wagen is gestapt, jammer genoeg hebben weinig mensen het lef hier tegenin te gaan en te zeggen dat dit gewoon niet kan. Een positief aspect dat we leren uit de test is dat de Belgen beweren trager te zijn gaan rijden. Met de vele verkeersongevallen van een maand geleden kan ik dit enkel toejuichen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th December 2009, 11:17
Stefanie.Buts's Avatar
Stefanie.Buts Stefanie.Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Itegem
Posts: 73
Het is goed dat zoveel mensen de alcohollimiet willen verlagen tot 0 promile. Toch zal dit nooit kunnen, want dan bestaat er een kans dat je positief blaast wanneer je net een appel hebt gegeten. Ik begrijp dan wel niet, dat 1 op 3 mensen dronken achter het stuur kruipt. Dit is gewoonweg zorgwekkend. Ik begrijp die link ook niet. Wat is het nut dan van de verlaging van de alcohollimiet, als men er toch niet aan houdt? Ik vind dat men meer alcoholcontroles mag uitvoeren, niet enkel tijdens de eindejaarsperiode zoals de bobcampagne. In feite moeten bestuurders altijd denken dat de kans heel groot is om te blazen. Zodat ze er extra op letten om geen druppel alcohol te drinken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th December 2009, 12:02
liesel.vertommen liesel.vertommen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Berlaar
Posts: 64
Het is inderdaad erg zorgwekkend als er 1 op 3 Belgen dronken achter het stuur zitten. Nu zijn de blikken niet meer gericht op de jongeren, maar o de mensen tussen 55 en 64 jaar. Zij hebben normaal gezien al lang hun rijbewijs en beseffen dat het gevaarlijk is om dronken achter het stuur te zitten.
Misschien hebben ze deze week te veel naar het één programma Witse gekeken Hierin reed de commissaris dronken achter het stuur. Ik denk nu wel dat de mensen tussen 55 en 64 jaar het veschil tusen fictie en realiteit goed kunnen onderscheiden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.