actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th October 2017, 13:14
Cendrine.T*uwen Cendrine.T*uwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: 2275
Posts: 40
47 per uur op de snelweg geen excuus voor doodrijder (23)

Met 47 kilometer per uur over de autosnelweg, het is één van de oorzaken van een dramatisch ongeval dat eind augustus 2015 plaatsvond. “Toch had de aanrijder de trage bestuurder moeten opmerken”, pleiten het openbaar ministerie en de burgerlijke partijen. Roy F. (23) riskeert 6 maanden gevangenisstraf.
Het was een heldere en droge avond op 30 augustus 2015, maar het was wel pikdonker op de A12 ter hoogte van Stabroek. Roy F. (23) en Jan B. (74) waren de enigen op de snelweg richting Nederland en toch ging het fout.
Roy reed met zijn zware Mercedes in op de Dacia van Jan. De beide wagens beginnen te tollen, botsen tegen de betonnen jerseys, nogmaals tegen mekaar en belandden uiteindelijk op de pechstrook. Beide chauffeurs raken gewond, maar de zeventiger is er het ergst aan toe. Hij wordt zwaargewond afgevoerd.
De man wordt een tijdlang in een kunstmatige coma gehouden maar vijftien dagen na het ongeluk overlijdt hij toch. Hij laat een vrouw, vier kinderen en verschillende kleinkinderen achter.
Er blijven heel wat onduidelijkheden rond het ongeval, maar uit het expertiseverslag bleek wel dat Jan amper 47 kilometer per uur reed, veel trager dan de minimumsnelheid van 70. Roy F. reed 127 kilometer per uur.
”Toch is dat geen excuus. De Dacia was perfect zichtbaar op de baan. De expert heeft uitvoerig de achterlichten van die wagen bestudeerd en komt tot de conclusie dat die perfect in orde waren en ook aanstonden ten tijde van het ongeval”, pleitte de burgerlijke partij.
Excuses aan familie
Het openbaar ministerie volgt die redenering. “De wagen was perfect zichtbaar, toch zijn er geen remsporen en geen uitwijkmanoeuvre vastgesteld. Het ongeval is dus te wijten aan de onoplettendheid van de jonge bestuurder.”
Zij vordert 6 maanden gevangenisstraf, 3.000 euro boete, 1 jaar rijverbod, medische en psychologische testen en theoretisch en praktisch rijexamen.
De verdediging betwist de bevindingen van de gerechtsdeskundige en stelde zelf een expert aan.
”Ik heb een ABS-systeem, als ik een wagen te dicht nader dan geeft dat een alarm”, vertelde Roy F.
”Ook nu, ik wilde nog remmen maar mijn automatisch remsysteem was al in actie geschoten. Toch kon ik hem niet meer uitwijken. Mijn excuses aan de familie maar dit heb ik niet gewild.”
De verdediging hield ook vol dat de onaangepaste snelheid van de man niet te voorzien was en dat hij enkel met standlichten reed. Zij vragen daarom de vrijspraak.
De rechtbank doet uitspraak 27 oktober.

Gevonden op 7 oktober 2017 https://www.hln.be/regio/stabroek/4...er-23~a67e7b9c/


Eigen mening: Ik ben verontwaardigd. Er geldt een minimumsnelheid op de Belgische snelwegen van 70 km/h. Deze man reed nog trager. Hij was op dat moment dus in overtreding. Toch wordt een jongeman van 23 bestempeld als doodrijder. Hij heeft dit ongeval nooit willen veroorzaken. Ook al had de Dacia zijn lichten brandden, de jongeman had nooit kunnen inschatten dat deze bestuurder slechts 47 reed. Het is heel jammer dat de 74-jarige bestuurder is overleden, maar de jongeman dient hier niet voor gestraft te worden. In normale omstandigheden zou hij aan 127 km/h nog niet eens geflitst worden, dus in mijn ogen heeft hij geen misdrijf gepleegd.

Laatst aangepast door Cendrine.T*uwen : 7th October 2017 om 14:02.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.