actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2014, 07:18
Brenda.T*ga Brenda.T*ga is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lichtaart
Posts: 77
Evenveel auto's, maar 20 procent meer files

Evenveel auto's, maar 20 procent meer files

Elke werkdag staat er gemiddeld 168 kilometer file op de Vlaamse wegen. Hoewel het verkeer op onze wegen niet toeneemt, is de file in een jaar tijd met 20 procent gegroeid. Oorzaak: meer hinderincidenten.

Het Vlaamse overheidsrapport 'Verkeersindicatoren' van het departement Mobiliteit en Openbare Werken, dat De Morgen kon inkijken, schetst in 171 pagina's een ontluisterend beeld van onze wegen. Vorig jaar stond er 168 kilometer file per werkdag. In 2012 was dat nog maar 143 kilometer, het jaar voordien 122 kilometer. In totaal, weekends meegeteld, gaat het om een stijging van 20 procent in één jaar tijd.

Van alle westerlingen verliezen Vlamingen de meeste tijd in de file. Waar je echt niet wilt passeren is de Antwerpse Ring, zowel voor auto's als vrachtwagens. Het volledige zuidelijke deel ervan is vertegenwoordigd in de top tien van de drukste wegen. Het allerdrukste punt van Vlaanderen is het wegvak van Berchem naar Borgerhout, waar dagelijks 137.347 voertuigen voorbijrijden, of beter: kruipen.

Nieuwe knelpunten
Toch blijft Brussel de koning van de stilstand. Dat heeft alles te maken met de lagere capaciteit van de Brusselse Ring, waardoor die sneller volstaat dan zijn Antwerpse tegenhanger. De grootste masochisten zijn de Vlamingen die elke dag aanschuiven tussen het UZ Jette en Zellik. Op een 'verzadigingswaarde' van 0 tot 10 (alle capaciteit benut) heeft dat wegvak een waarde van 16.

Voor het eerst ontstaan er naast de klassieke knelpunten ook nieuwe. "Die geven aanleiding tot nieuwe structurele congestiezones", aldus de overheidsexperts. Eerste voorbeeld is de E19 Brussel-Antwerpen (rijrichting Antwerpen) tussen Machelen en de parking in Peutie. Een tweede locatie is de E40 Oostende-Brussel (rijrichting Brussel) tussen Sint-Denijs-Westrem en Zwijnaarde.

Hinderincidenten
Opvallend is dat de stijging niet te wijten is aan een toename van het verkeer. Dat blijft namelijk status quo. In tegenstelling tot de voorbije jaren neemt het vrachtverkeer niet meer af, ook dat blijft gelijk. Dat zou volgens het departement kunnen wijzen op een heropleving van de economie.

Vanwaar dan al die stilstand? De grootste oorzaak is een toename van het aantal files die ontstaan door 'hinderincidenten'. Een mix van ongevallen, vrachtwagens die hun lading hebben verloren of versperde wegstroken (behalve door wegenwerken). Het verkeersrapport toont aan dat het aantal hinderincidenten sinds 2010 in een stijgende lijn zit. In 2013 waren er 6.725, 305 meer dan het jaar voordien.

Controles
"Oorzaken zijn de wegenwerken en de slechtere weersomstandigheden in het voor- en najaar", schrijven de overheidsexperten. Er werden inderdaad veel wegenwerken uitgevoerd in 2013. En op 11 en 12 maart 2013, toen recordfiles van 658 en 593 kilometer werden opgemeten, was Vlaanderen bedekt door een laagje sneeuw.

"Deze cijfers bewijzen dat we nood hebben aan meer controle, willen we het aantal incidenten, verkeersslachtoffers en files naar beneden halen", zegt minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). "Bij noodweer en wegenwerken moeten er meer gerichte controles worden uitgevoerd door de politie."

Ook wil de minister vaker gebruikmaken van variabele verkeersborden om de toegelaten snelheid in sommige gevallen te verlagen.

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/e...files-a2090261/
15/10/2014

Mening: Dit artikel sprak mij direct aan omdat ik ook vaak in deze situatie heb gezeten. Er zijn ook heel vaak nutteloze kijkfiles en ik erger mij daar echt aan. Vorig jaar studeerde ik in Gent dus toen passeerde ik elke keer de ring van Antwerpen. Ik moest toen altijd super vroeg vertrekken om op tijd te zijn, gewoon omdat er zo veel file was. Maar Brussel is zoals in het artikel vermeld toch wel het ergste. Mijn papa werkt daar soms (want hij heeft daar enkele projecten) en hij is al vaak na enkele uren gewoon terug naar huis gekomen omdat het niet te doen was.
Ik vind niet dat men meer snelheidscontroles moet doen, want er zijn veel mensen die correct rijden maar toch bang zijn voor de controles. Hierdoor rijden ze veel te traag op de autostrade. Dit zorgt altijd voor heel veel chaos op de weg. De politie moet volgens mij meer controle doen op de verkeersregels in het algemeen, want er zijn heel veel mensen die voorbijsteken langs rechts of toch nog over een volle lijn rijden. Dat wordt bijna nooit bestraft en daardoor gebeuren er echt heel veel ongevallen. Natuurlijk vind ik niet dat het niet meer moet gebeuren, want sommige mensen rijden echt wel veel te snel en dat vind ik ook niet kunnen. Maar nog meer controles... Ik vind het nu toch ook al wel genoeg!

Laatst aangepast door Brenda.T*ga : 15th October 2014 om 07:30.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.