actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2014, 00:29
Maike.D*eltiens Maike.D*eltiens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 80
'15 procent eerstejaarsstudenten slaagt voor minder dan drie vakken'

Zo’n 15 procent van de eerstejaarsstudenten in het hoger onderwijs slaagt voor amper 1 of 2 vakken. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Koen Daniëls heeft opgevraagd bij het departement Onderwijs. ‘Onze cijfers bevestigen de nood aan maatregelen’, aldus Daniëls.
De Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) publiceerde deze week haar advies over de aanpassing van de decretale bepalingen inzake studievoortgang. De Vlor pleit daarin onder meer om studenten sneller en strikter op te volgen tijdens hun eerste jaar.

Uit cijfers die N-VA-parlementslid Daniëls heeft opgevraagd blijkt nu dat het aantal generatiestudenten dat geen 60 studiepunten opneemt, dus geen volledig jaar, op vijf jaar tijd gestegen is van 12 naar 15 procent. ‘Daarnaast stijgt het aandeel studenten met een zeer laag studierendement. Tijdens het academiejaar 2012-2013 behaalde 7.150 generatiestudenten (ofwel 15 procent) geen 10 procent van de opgenomen studiepunten. Concreet gaat dit over studenten die op een volledig academiejaar voor slechts 1 of 2 vakken geslaagd zijn’, zegt Daniëls.

Studenten kunnen tijdens het jaar veranderen van studierichting, waardoor de cijfers beïnvloed worden. ‘Maar het hoge percentage duidt ontegensprekelijk op een nood aan snellere heroriëntering tijdens het academiejaar én, minstens even belangrijk, een betere studiekeuzebegeleiding voor aanvang aan het hoger onderwijs’, meent Daniëls.

Het N-VA-parlementslid verwijst naar eerdere vragen aan het adres van onderwijsminister Hilde Crevits. De CD&V-minister beloofde daarbij dat ze in het voorjaar concrete voorstellen zou klaar hebben om de studievoortgang te optimaliseren.

‘Ik hoop echt dat we tegen volgend academiejaar de nodige aanpassingen kunnen doorvoeren om de financiële kost voor ouders en maatschappij te kunnen temperen én studenten sneller naar de richting en het onderwijsniveau te oriënteren die het beste aansluit bij hun capaciteiten en interesses. De emotionele impact van het niet-slagen mag daarbij zeker niet onderschat worden’, besluit Daniëls.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141211_01424462 11/12/2014

Eigen mening: Ik vind dit schrijnend, ik voel me meteen aangesproken omdat ik ook een eerstejaars ben. Slagen ze niet omdat ze schoolmoe zijn, of doen ze gewoon niet hard genoeg hun best? Natuurlijk slaagt de grote meerderheid wel voor meer dan 3 vakken. We kunnen ons ook de vraag stellen of de examens te moeilijk zijn, maar hier heb ik natuurlijk nog geen idee van en aangezien de grote meerderheid er wel voor slaagt denk ik dit eigenlijk niet. Misschien moeten sommige studenten meer gemotiveerd worden, of misschien kiezen ze een richting die hun eigenlijk totaal niet aanspreekt maar het toch maar zijn gaan volgen omdat de ouders het zeggen, of de vrienden gaan naar dezelfde hogeschool of universiteit. Ik denk vooral dat de schuld bij de studenten zelf ligt, hard werken wordt altijd beloond.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.