actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2010, 10:46
Steffi.Vissers Steffi.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 23
Arbeider jarenlang gefolterd en vernederd op werk

Arbeider jarenlang gefolterd en vernederd op werk
Een schokkende bewakingsvideo toont M., vastgebonden door zijn collega's. (foto: Het Laatste Nieuws/Paris Match)

Een fabrieksarbeider uit het Waalse Bergen onderging op zijn werk gedurende jaren de gruwelijkste vernederingen en martelingen. Dat meldt de gedrukte versie van Het Laatste Nieuws vandaag. Het moegetergde slachtoffer, dat zelfmoordgedachten had door de aanhoudende wandaden, is nu al 3 jaar thuis met een posttraumatisch stress-syndroom.
De collega's van M. bij het bedrijf Mactac in Soignies bleken inventief in hun folterpaktijken: ze bonden hun collega tijdens zijn nachtshift vast, sloten hem op, bespoten hem met een hogedrukreiniger of vernederden hem seksueel. Hoewel er in totaal zo'n 25 mensen aan de lawaaierige nachtelijke martelingen deelnamen, kwam er nooit een onderzoek naar de gruweldaden. Negen jaar lang gingen de onmenselijke vernederingen door.

Domineren
Volgens M. begonnen de pesterijen al toen hij nog maar enkele dagen in dienst was in het bedrijf. Een verantwoordelijke van de arbeider gooide papiersnippers tussen de boterhammen van de man of smeerde zijn machine in met vet. Daarna belaagde de verantwoordelijke zijn slachtoffer ook fysiek. "Hij moest tonen aan de rest hoe hij me domineerde, liefst zo primair mogelijk", vertelt M.

Al snel liepen de pesterijen uit de hand: toen hij zich verweerde tegen zijn collega's, werden zijn spullen kapot gemaakt en deed men hem fysiek pijn. Een sterke en jonge kracht vernederde M. seksueel, onder meer door zijn penis in het gezicht van zijn slachtoffer te duwen. Steeds meer collega's van M. sloten zich bij de pesters aan. Triest dieptepunt was toen een weerloze M. in een ijzeren kooi werd opgesloten, onder talkpoeder bedolven ("Ik dacht dat ik ging stikken", zegt hij) en per vorklift naar buiten gereden. In de winterkoude werd hij vervolgens met een hogedrukreiniger schoongespoten.

Shockerende bewakingsvideo
Uit trots wilde de man noch in het bedrijf noch tegenover zijn gezin spreken over de feiten. Uiteindelijk kreeg M. via een collega toch een bewakingsvideo in handen die de feiten registreerde. Daarmee kon hij de gruwel bewijzen die hem jarenlang werd aangedaan. In 2002 neemt de arbeider het na een zoveelste sabotage van zijn materiaal niet meer. Hij gaat met zijn verhaal naar een verantwoordelijke en de bedrijfarts, maar die tonen zich bezorgder om de video dan om M.'s welzijn. Daarna hielden de vernederingen en martelingen op, maar tegen de daders werd niet opgetreden.

Eind 2007 was M. aan het einde van zijn Latijn: de voortdurende denigrerende opmerkingen, en de vrees dat het bedrijf een reden zocht om hem aan de deur te zetten, dreven hem tot het uiterste. De man overwoog om zelfmoord te plegen, zegt hij: "Ik ben naar huis gegaan en wilde er een eind aan maken. De koord hing al aan het plafond van de kelder, ik zag geen andere uitweg uit deze hel." Toen M. de moed vond om de feiten aan te kaarten bij zijn vrouw en dochter, heeft het gezin er alles aan gedaan om M. te steunen na de jarenlange martelgang.

Nu is M. met ziekteverlof. Drie jaar al zit de man thuis met een posttraumatisch stressyndoom dat men ook bij frontsoldaten vindt. En het lijkt er niet op dat de pijn snel zal helen. "Ik voel me gebroken en ik weet niet hoe ik er weer bovenop moet komen", luidt het. De daders zouden inmiddels ontslagen zijn, al is het markant dat dit pas gebeurd zou zijn nadat M. in ziekteverlof ging, terwijl de pesterijen dus al negen jaar bezig waren.

Verjaard?
Het parket van Bergen was aanvankelijk niet van plan om op te treden in de zaak, omdat de feiten verjaard zouden zijn: de videobeelden dateren immers al van 2002. Onder druk van de advocaat van M., die aanvoert dat de feiten ook daarna bleven duren, beslist de rechtbank van Namen of de 25 verdachten alsnog voor de correctionele rechtbank kunnen verschijnen. Zij kunnen dan een veroordeling riskeren voor onder meer aanranding van de eerbaarheid, belaging, schuldig verzuim en vrijwillige slagen en verwondingen. Mactac is ook aangeklaagd en riskeert zware boetes. (hln/tw)


Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...d-op-werk.dhtml

Eigen mening: Ik denk dat mobbing jammer genoeg meer en meer van deze tijd wordt. Vaak voelen mensen zich geviseerd op de werkvloer. Is dit dan hoe het binnen enkele jaren zal gaan? Als je er niet bij hoort, dan wordt je compleet vergeten of langs het andere eind compleet geviseerd. Waaraan heeft deze man die pesterijen verdiend? Omdat hij anders is? Omdat hij iets timider is? Je werkt met allemaal volwassen mensen, dat zoiets nog kan voorvallen!

Deze pesterijen zijn vernederend, denegrerend en zelfs fysiek pijnlijk. De directie van dat bedrijf had al lang moeten ingrijpen, zoiets kan gewoon niet.
Ik vind het dan ook echt niet kunnen dat zulke feiten verjaren. Zo zal het slachtoffer nooit gerechtigheid kennen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th November 2010, 15:21
Igna.Dergent's Avatar
Igna.Dergent Igna.Dergent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 83
Ik heb altijd al in de Middeleeuwen willen leven door het feit dat dat tijdperk mij enorm aanspreekt. Maar nu ik dit lees nog wat meer zelfs!

Spijtig dat er geen brandstapel meer is...

Ik vind dit veel zwaarder dan diefstal, verkeersovertredingen, verkeersongevallen, ...

Het is nu niet gebeurd, maar STEL dat deze man zelfmoord gepleegd had, dan hadden deze mannen die ALLEMAAL te zien zijn op de bewakingscamera voor het gerecht mogen verschijnen voor mijn part. Pesten met de dood tot gevolg?
Niet iedereen deed mee zag je op het filmpje, maar er was niemand die nog maar probeerde om het stop te zetten.

Misschien worden de 25 mannen nog bestraft, maar dan krijgt de man een schadevergoeding? Leuk een hoopje geld als je mentaal helemaal kapot bent...

Wat mij wel niet helemaal duidelijk is dat deheer M. de beelden van de bewakingscamera kreeg van een collega. Het is niet mogelijk dat alleen deze collega de beelden gezien heeft dan... Deze collega in kwestie had daar mee naar de directie moeten stappen en de mensen van de bewakingscamera's hebben de beelden toch doorgegeven en zouden deze dan ook gezien moeten hebben...??

Toen M. er dan mee naar de directie gestapt is, werd er niet opgetreden.. Wel wel wel, ... Dan kan ik helemaal niet meer volgen met mijn gezond boerenverstand.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th November 2010, 16:25
Stefanie.Van.Rumste Stefanie.Van.Rumste is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schoten
Posts: 67
Volwassen?

Dit is nu iets dat ik absoluut niet snap. Het gaat hier toch om volwassen mensen die deze feiten hebben gepleegd?

We zeggen telkens tegen kinderen, pesten hoort niet. Waarom zijn er dan in godsnaam volwassen mensen die nog deelnemen aan zulke kinderlijke praktijken? Mijn verstand is hier gewoonweg te klein voor!

Ik vind het verschrikkelijk wat deze man negen jaar heeft moeten doorstaan, als het al niet langer is. Ik hoop dat hij er weer boven op komt en een normaal leven kan leiden. Voor de pesters in kwestie hoop ik dat ze beseffen wat voor leed ze één iemand en zijn gezin hebben aangedaan, al is dit niet genoeg voor wat ze deze arme man jarenlang hebben aangedaan.

Het is zoals Igna zegt, veel erger dan diefstal, verkeersovertredingen,... omdat bij pesterijen de persoon in kwestie mentaal en fysiek wordt afgebroken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.