actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st November 2010, 16:44
Marieke Hendrickx Marieke Hendrickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: meerhout
Posts: 76
Gewonde bij aanval op Zelzaatse Chiro-groep

Een Chiro-groep uit Zelzate is gisteren tijdens de afbraakwerken van haar fuif de nacht ervoor afgetuigd door een bende allochtone minderjarigen. Een van de Chiro-leden kreeg een messteek in de arm.
De Chiro van Zelzate hield zaterdag haar 'Summerswitch'-party. Drieduizend feestvierders waren opgedaagd om een nachtje stevig uit de bol te gaan. Rond twee uur 's nachts ontstonden enkele vechtpartijen toen vlakbij de feesttent een groepje minderjarigen ruzie zocht met andere jongeren, maar de talrijk aanwezige politie maakte daar snel komaf mee.
Een twintigtal van diezelfde minderjarigen, in Zelzate de 'Colruyt-bende' genoemd, dook echter de dag nadien opnieuw op aan het feestterrein. Een van hen zou de nacht ervoor tijdens de vechtpartijen slaag hebben gekregen en had zijn vrienden opgetrommeld om wraak te nemen.
Sommigen onder hen droegen doeken voor het gelaat. Ze gingen meteen de Chiro-leden te lijf die net bezig waren met het afbreken van de feesttent. Meerdere onder hen moesten slagen incasseren en een van hen kreeg een messteek in de arm. Ook werden autoruiten ingeslagen.
Een tiental verdachten is intussen opgepakt. De dader van de steekpartij is echter nog niet gevat, zegt burgemeester Freddy De Vilder (SP.A), die maatregelen aankondigt tijdens fuiven in de gemeente.
De burgemeester ziet de oorzaak van de vechtpartijen in overdadig alcoholgebruik. Hij wil dat er geen sterke drank meer geschonken wordt en dat de nachtwinkels sluiten tijdens fuiven.


Bron:
http://www.nieuwsblad.be/article/de...&subsection=156


Eigen mening:
Het is misschien omdat ik zelf hoofdleidster ben van een chirogroep dat dit artikel me opviel. Ik zou het echt niet graag meemaken, zo geweld tijdens en na de fuif.
Ik denk dat niet alleen drankmisbruik oorzaak is van geweld op fuiven. Het zal zeker een rol spelen: men is uitgelaten en heeft dan minder controle over al zijn daden maar ik denk niet dat dit opgelost wordt door de nachtwinkels te sluiten. Jongeren die echt veel sterke drank willen drinken, zullen hun voorraad van te voren opslaan en de sluiting van de nachtwinkels tijdens de fuif zal dit dus niet oplossen. Drankmisbruik kan een oorzaak zijn maar onverdraagzaamheid zal een tweede oorzaak zijn. Jongeren denken dat alles opgelost kan worden met geweld: oog om oog, tand om tand. Zij willen wraak nemen en doen dit op een gewelddadige manier. Onze mentaliteit is niet zo goed, bij sommigen toch en ik vind het spijtig dat daar niks aan gedaan wordt ook al ken ik daarvoor de oplossing zelf niet. Ik ben er zeker van dat opvoeding een grote rol kan spelen of men veel geweld gebruikt of niet. Normen en waarden worden doorgegeven door opvoeding; daar ben ik wel zeker van.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st November 2010, 17:47
Jasper.Peeters Jasper.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 30
Ik denk ook niet dat het drankmisbruik hier de oorzaak was van het incident, aangezien het zich de dag na de fuif heeft afgespeeld. Hier is er een dieperliggend probleem. Hier ligt het probleem bij de vechtcultuur van die jongeren. Het feit dat de aanstoker op één dag genoeg vrienden kon verzamelen om te gaan vechten, is onrustwekkend. Dit wijst erop dat binnen bepaalde kringen in de jeugd er de gewoonte is om alles op te lossen met geweld. En liefst met zoveel mogelijk tegen zo weinig mogelijk. Ik denk dat het zeer moeilijk is om die mentaliteit te wijzigen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st November 2010, 21:56
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
Ik schrok ook enorm toen ik dit nieuws hoorde op tv. Zelf ben ik 1 jaar medehoofdleiding geweest van de Chiro. Op zulke fuiven hou je echt geen rekening met een eventuele inval van een bende die komt om te vechten. Natuurlijk zijn er mensen aangesteld voor de veiligheid op je fuif, maar zoiets kan je gewoon niet tegengaan. Vooraleer de politie arriveert, is er heel wat tijd verstreken. Genoeg tijd voor in dit geval iemand neer te steken.

Zelf werk ik ook als bewakingsagent in het weekend. Op zulke zaken zijn we echt niet voorzien. De mensen die zulke criminele activiteiten uitvoeren, verdienen in mijn ogen een levenslange opsluiting.

Hopelijk kunnen ze de daders snel vatten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.