actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st November 2013, 14:35
S*phie.Copmans S*phie.Copmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 37
Het is zover: de designerbaby komt eraan

Het is zover: de designerbaby komt eraan

Een Amerikaans bedrijf heeft rechten gekregen op een systeem dat designerbaby's kan creëren.

Het octrooibureau van de VS heeft het bedrijf 23andMe rechten gegeven op een computersysteem waarmee de genetische mogelijkheden van een donor gekoppeld kunnen worden aan de wensen van een ontvanger. Met andere woorden: iemand die graag een kind met blauwe ogen wil, of een jongen, zou het programma kunnen gebruiken om een donorcel met de gewenste kenmerken te kiezen. Laboratoriumtechnieken zouden dan voor een bevruchting zorgen. Dat meldde bio-ethica Sigrid Sterckx van de UGent met enkele collega's in het vakblad Genetics in Medicine.

De techniek zou rekening kunnen houden met de genetica van de ontvanger, zodat ook een koppeling van kenmerken mogelijk is. Sterckx en haar collega's waarschuwen ervoor dat ouders met een soort boodschappenlijstje van kenmerken die ze in hun kind willen naar zo'n bedrijf zouden stappen, maar dat het onmogelijk is om te garanderen dat het kind aan die wensen zal voldoen - daarvoor is er te weinig greep op de genetica.

Zo goed mogelijke kinderen

Sommigen zien geen graten in het concept, vanuit de overtuiging dat het past in het streven van ouders naar zo goed mogelijke kinderen. Anderen zijn verontrust over het feit dat hier een systeem in gang wordt gezet waar het einde niet van in zicht is - misbruiken en te hoge verwachtingen zouden er inherent aan zijn. Wetenschappelijke waarnemers benadrukken dat het onmogelijk lijkt om de opmars van genetische tests nog te stoppen - we zullen ermee moeten leren leven.

Nature uitte begin deze maand zijn bezorgdheid over de argeloosheid waarmee sommige onderzoekers hun plannen voor ingrijpen op het genetisch materiaal de wereld insturen. Blijkbaar beseffen ze niet altijd goed wat de gevolgen kunnen zijn van het fout interpreteren van hun boodschappen.

Selecteren op intelligentie

'Wetenschappers kunnen keuzes maken waar wij als maatschappij misschien spijt van zullen krijgen', liet het blad een juriste zeggen. Concrete aanleiding was een Chinees plan om de genen van tweeduizend mensen met een IQ hoger dan 150 te onderzoeken in de hoop een genetische basis voor intelligentie te kunnen identificeren. Wat op termijn aanleiding zou kunnen geven tot een selectie van embryo's in functie van hun te verwachten intelligentie.

De meeste wetenschappers zijn er wel van overtuigd dat kenmerken als intelligentie te complex zijn om aan een of enkele genen gekoppeld te worden, maar in combinatie met programma's als dat waar 23andMe een octrooi op kreeg, zou de weg richting actieve selectie van kenmerken niet te vermijden zijn.

Bron: Knack (http://www.knack.be/nieuws/wetensch...mal-114058.html), 01/11/2013

Mening:
Dit blijf ik toch wel straf vinden! Dat je zomaar je kind kan 'samenstellen'! Ik vind het wel een handige uitvinding en het is wel leuk voor ouders dat ze zelf kunnen kiezen hoe hun kind eruit gaat zien, maar het is toch wel respectloos tegenover de natuur. Het is natuurlijk wel leuk dat je de kans krijgt, maar het zal zeker geen standaardprocedure zijn: haarkleur kiezen, gestalte kiezen, geslacht kiezen, kleur van ogen kiezen, etc. maar men zal hier denk ik flink wat geld voor moeten nodig hebben! Ik denk niet dat je zomaar een donorcel met de gewenste kenmerken krijgt. En dan denk ik niet dat iedereen dit kan toepassen op zijn kind(eren). Ik denk dat dit wel enkele gevolgen kan hebben. Er komen namelijk 'perfecte' kinderen door deze uitvinding. Als er ouders zijn die dit niet kunnen betalen, kan het zijn dat het kind gepest of uitgesloten wordt omdat het niet 'perfect' is zoals andere kinderen, waarvan de ouders dit wel konden betalen. Ik denk dus niet dat dit een goed idee is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st November 2013, 15:38
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
De perfecte baby

De wetenschap kan al veel, zelfs heel veel. Dit is nogmaals bewezen. We moeten er natuurlijk wel op letten dat het niet te ver gaat. Ik kan mij zeker inbeelden dat het leuk is als ouder om een kind te hebben dat zowel gunstige uiterlijke kenmerken heeft als een hoog IQ. Als ouder is het leuk om uit te pakken met jouw kind en te zien dat het gelukkig is. Mooie en slimme kinderen worden meestal minder gepest dan andere kinderen.
Anderzijds wil ik zeker benadrukken dat dit ook gevaren inhoudt. Stel je voor dat iedereen een meisje zou willen, dan zouden er massaal meisjes geboren worden. Dan komen we na een bepaalde periode wel in de problemen natuurlijk. Hetzelfde geldt ook wanneer iedereen een jongen zou willen.
Nog een gevolg dat kan ontstaan, ontstaat als gevolg van de 'regeling' van de intelligentie van het kind. Als iedereen een kind wil met een hoog IQ zijn er verschillende gevolgen mogelijk. Het zou dan bijvoorbeeld kunnen dat niemand nog de minder populaire jobs wil uitvoeren. Als iedereen slim is, vindt iedereen dat 'te min'. Wie haalt het vuilnis op? Wie wil kuisen? Wie wil vuilnis opruimen op straat? Als iedereen slim wordt, zal niemand dit nog willen doen en dan zitten we natuurlijk ook met een probleem.
Wat Sophie ook al aanhaalde is de kostprijs hiervan. Dit zou dan enkel voor rijke mensen zijn, mensen met lagere lonen gaan zo'n kind nooit kunnen betalen.
Wat in mijn ogen de beste oplossing is, is dat het in bepaalde opzichten wel kan. Je kan bijvoorbeeld wel kiezen voor een gezond kind. Dit is maatschappelijk wel aanvaardbaar. Als we gaan spreken over de uiterlijke kenmerken van een kind of de intelligentie ervan vind ik persoonlijk dat we te ver gaan. We mogen de natuur wel helpen, maar we mogen haar zeker niet misbruiken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd November 2013, 16:46
dries.crauwels dries.crauwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Essen
Posts: 54
Dit artikel doet me denken aan een computerspel waarbij je een karakter kan samenstellen waar je dan gedurende het spel mee kan spelen, maar dan in real life. Het feit dat mensen hun kinderen zelf gaan samenstellen gaat te ver. Het kind is zelf nu al meer en meer het uithangsbord van vele gezinnen. Ouders zeggen nu al zo vaak: "Kijk eens hoe goed mijn kind het doet op school." en "Kijk eens hoe populair mijn kind is.". Als ze hun kinderen dan nog eens zelf kunnen samenstellen wordt dit nog erger, geen enkel kind dat minder mooi is, er zullen enkel nog perfecte kinderen zijn. Ouders zullen dan nog meer zeggen dat hun kind het zo goed doet, gevolgd door: "die heb ik zelf gekozen". En wat is er zo leuk aan allemaal perfecte kinderen? Kinderen en mensen zijn nu eenmaal allemaal verschillend, en dat maakt het net zo boeiend.

Waar ik wel toekomst in zie is dat ouders de mogelijkheid krijgen om met dit programma ervoor te zorgen dat hun kinderen geen ziektes heeft of afwijkingen hebben die het leven van het kind en volwassenen ondragelijk maakt of een ziekte waarbij de levensverwachting heel laag ligt. Maar een kind helemaal zelf samenstellen gaat er zwaar over.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.