actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th March 2011, 19:52
Bo.Alpaerts Bo.Alpaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 68
Koekelberg stapt op

Koekelberg stapt op

Fernand Koekelberg beëindigt vanaf maandag zijn mandaat als commissaris-generaal van de federale politie. Dat kondigde hij zondag zelf aan. Hij wordt opgevolgd door hoofdcommissaris Paul Van Thielen.

Koekelberg bracht zelf de ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie op de hoogte van zijn beslissing om zijn mandaat van commissaris-generaal van de federale politie te beëindigen. Dat gebeurt vanaf maandag 7 maart.

Als reden voor deze beslissing noemt Koekelberg "de herhaalde aanvallen waar ik in de loop van deze vier jaar van mandaat mee te maken kreeg, waren enerzijds evenveel aantastingen aan mijn eer, anderzijds bleven ze niet zonder impact op het imago van de federale politie". Voorts kan hij naar eigen zeggen zijn functies niet meer optimaal uitvoeren.

De functie van commissaris-generaal wordt voorlopig behartigd door hoofdcommissaris Paul Van Thielen, directeur-generaal van de federale gerechtelijke politie die hem gewoonlijk vervangt bij zijn afwezigheid of beletsel.
Bron: Knack.be

Goed nieuws, vind ik. De man heeft minstens 100 000 euro (van ons, de belanstingbetaler!) uitgegeven aan reizen, dure vliegtuigtickets, feestjes, koffers van Delvaux enz. Het is niet meer dan normaal dat meneer Koekelberg een stapje terugneemt. Terwijl België uit de economische crisis aan het ploeteren was, gooide hij het geld uit deuren en ramen. Gewoonweg onverantwoord. Waar een man met een beetje macht niet toe in staat is...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th March 2011, 09:52
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
'Ontslag Koekelberg is niet communautair'

Gewezen minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open Vld) zegt dat het ontslag van politiebaas Fernand Koekelberg niet door een communautaire bril mag gezien worden.

"Het is niet communautair", zo verzekerde Dewael maandagochtend in een interview op de Franstalige radiozender RTBF. De Franstalige liberalen van MR hadden gesproken van "Vlaams laster" tegen commissaris-generaal Koekelberg.

"Er zijn verschillende elementen geweest, zowel een jaar geleden als in mijn periode als minister van Binnenlandse Zaken", zo stelde Dewael, verwijzend naar de reeks polemieken die er de afgelopen vier jaar geweest zijn rond de figuur van Koekelberg.

Dewael is verbaasd dat het laatste incident, de omstreden Qatar-reis, weinig besproken werd in de Franstalige media. De Open Vld’er ziet daarin een symptoom dat er sprake is van twee verschillende publieke opinies.

Dewael zegt dat hij overwegend "goede herinneringen" bewaart aan Koekelberg. Volgens hem heeft de politiebaas "hard gewerkt" aan de politiehervorming en was hij "erg belangrijk" voor België.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...DMF20110307_019


Hij houdt de eer aan zichzelf en dat vind ik goed. Wat deze man de laatste jaren allemaal heeft gedaan, past gewoon niet bij de functie die hij beoefende. Er zijn natuurlijk niet van alles bewijzen, maar het lijkt er toch steeds meer en meer op dat Koekelberg allerlei zaken heeft gedaan die niet door de beugel kunnen. Desalniettemin, zullen er ook allerlei zaken zijn die hij enorm goed heeft gedaan, anders had hij deze functie niet gekregen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th March 2011, 20:47
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Koekelberg kwam al meermaals in opspraak

De ontslagnemende politiebaas Fernand Koekelberg lag de voorbije twee weken fel onder vuur, naar aanleiding van de reis naar Qatar die hij en zijn secretaresse Sylvie Ricour vorig jaar maakten. Ook voor die reis was de commissaris-generaal echter niet onomstreden.
Koekelberg, die algemeen beschouwd wordt als de architect van de politiehervorming, kwam geregeld negatief in het nieuws sinds hij in maart 2007 benoemd werd tot commissaris-generaal van de federale politie.

Eerdere problemen
Een eerste keer gebeurde dat na de opvallende promoties van zijn secretaresses Sylvie Ricour en Anja Savonet. Onwettig, vond het comité P, dat de politie controleert. De twee vrouwen werden tijdelijk geschorst door toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael. Alle procedures tegen Koekelberg zouden evenwel op niets uitdraaien. De zaak deed wel heel wat stof opwaaien en leidde zelfs tot het uit de rekken halen van het weekblad Humo, na een satirische fotomontage in de rubriek 'Het gat van de wereld'.

Later kreeg Koekelberg het nog aan de stok met minister van Binnenlandse zaken Guido De Padt, die vermoedde dat de politiebaas hem wilde chanteren met een anonieme klacht. De tuchtoverheid nam daarop enkele bevoegdheden van Koekelberg af, maar de Raad van State maakte dat ongedaan.

Reis naar Qatar
Uiteindelijk besliste Koekelberg zelf zijn ontslag in te dienen naar aanleiding van de commotie die was ontstaan na zijn reis naar Qatar. Hij was naar het land afgezakt om te lobbyen voor een mandaat bij Interpol, maar er werden serieuze vragen gesteld bij de manier waarop dat gebeurde. Concreet werd Koekelberg en Ricour verweten privé-aankopen te hebben gedaan met politiegeld, iets wat de betrokkenen altijd hebben ontkend. Ook lekte uit dat de reis 92.000 euro had gekost, terwijl de Inspectie van Financiën positief advies had gegeven voor een reis van 35.000 euro.

Na een eerste onderzoek concludeerde het Comité P dat Koekelberg formeel niets te verwijten valt. Hij had alle formele regels nageleefd, zo klonk het. Gisteren raakte echter bekend dat het Comité een nieuw onderzoek start naar de reis. De concrete aanleiding daarvoor werd niet bekendgemaakt, maar vermoed werd dat het te maken had met het feit dat Koekelberg in 2008 zelf een richtlijn schreef waarin hij alle politiedirecties aanmaande tot "budgettaire discipline" bij dienstreizen.

Vandaag raakte nog bekend dat minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom de Algemene Inspectie (AIG) van de politie had gevraagd om de boekhouding van het commissariaat-generaal van de federale politie grondig door te lichten. (belga/sam)

Datum: 06/03/2011
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...-opspraak.dhtml

Eigen mening:
Koekelberg is niet de enige die zijn ontslag dient te geven. Volgens mij zijn zijn secretaresses even schuldig. Vorig jaar gingen zij mee op promotiereis naar Qatar, terwijl ze daar niets te zoeken hadden. Er was van hogerhand trouwens geen toestemming gegeven om hen deze reis te laten maken. De taken die zij op zich namen, konden door het ambassadepersoneel even goed uitgevoerd worden. Ze zijn uiteindelijk toch meegegaan en zorgden zo voor een meerkost van enkele duizenden euro’s. Ze hebben (zo schrijft Het Laatste Nieuws van 7 maart 2011) ongeveer 4.000 euro uitgegeven toen ze aan het shoppen waren en het was niet eens hun geld dat ze uitgaven. Er was zelfs een fototoestel van 1.200 euro bij voor de zoon van één van de secretaresses. Die vrouwen zijn in mijn ogen even schuldig. Als iemand in deze zaak zijn ontslag moet indienen, dan zijn zij het wel. Als je graag shopt of dure spullen wil hebben, moet je ervoor werken zoals ieder normaal mens en als je je het niet kan permitteren, koop dan niets!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th March 2011, 10:36
Paulien.Detailleur Paulien.Detailleur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 127
Citaat:
Orgineel gepost door jens.cuypers
De Franstalige liberalen van MR hadden gesproken van "Vlaams laster" tegen commissaris-generaal Koekelberg.


Een van de weinige keren dat ik akkoord ga met de franstalige liberalen. Ik vind het degoutant hoe de VRT dit hele gebeuren gehyped heeft. Zeker de denigrerende en sarcastische toon waarmee Kathleen Cools Koekelberg interviewde maakte mij inwendig razend. En dan stel ik mij de vraag: "wie denken die journalisten wel dat ze dat ze zijn??" De 'schandpaalmedia' is bezig aan een opmars, en ik erger mij daar dood aan.

Daarnaast is deze zaak puur een politieke kwestie. Koekelberg was een zeer bekwame commissaris-generaal en bovendien een man met het hart op de juiste plaats die nu het slachtoffer is van interne nijd. Of is er iemand die denkt dat deze 'affaire' ook zo'n commotie veroorzaakt zou hebben moest hij die topfunctie bij Interpol binnengehaald hebben? Natuurlijk niet, want dat zou een heel prestigieuze zaak geweest zijn voor België.

Ik geloof ook niet zomaar alles wat ze in de kranten schrijven, dus of ze geld uitgegeven hebben aan privé-aankopen en hoeveel dat juist geweest is laat ik hier even buiten kwestie (dat ze het eerst maar bewijzen). Ik val echter zelf niet achterover van het bedrag dŕt ze hebben uitgegeven. Als je lobbyt voor een prestigieus mandaat en je trekt er op uit met een hele delegatie dan zit je snel aan zo'n hoog bedrag. In de politiek rolt het geld, en het is inderdaad jammer dat dat gebeurt met ons belastinggeld, maar dat is nu eenmaal zo. En dat die meneer van de politie op zakenreis gaat met dat geld geeft mij in ieder geval een beter gevoel dan te weten dat met datzelfde belastinggeld flutpartijen als LDD en Vlaams Belang gefinancierd worden. Of misschien kan de VRT eens nagaan hoeveel geld er al verkwist is door die ruziemakende politici die (g)een regering proberen te vormen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.