actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th February 2012, 17:34
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
islamitische keuzevakken stijgen in populariteit

Islamitische keuzevakken stijgen in populariteit

Het aantal leerlingen dat als levensbeschouwelijk keuzevak kiest voor islamitische godsdienst is de afgelopen schooljaren sterk gestegen. Dat is het geval in het gemeenschapsonderwijs en het officieel gesubsidieerd onderwijs. De tendens is het meest uitgesproken in de centrumsteden.
Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams Onderwijsminister Pascal Smet op een schriftelijke vraag van Paul Delva (CD&V).

Lager onderwijs

In het lager onderwijs steeg het percentage leerlingen dat voor islamitische godsdienst kiest van 10,5 procent in het schooljaar 2006-2007 tot 15,2 procent in 2010-2011. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest was er in die periode een stijging van 36,5 tot 48,7 procent. In Antwerpen van 34,7 tot 45,4 procent en in Gent van 23,9 tot 30 procent.

De toename ging vooral ten koste van de groep die koos voor katholieke godsdienst (van 61 tot 55,4 procent). Het aandeel 'niet-confessionele zedenleer' steeg licht (van 26,3 tot 26,9 procent).

Secundair onderwijs

Ook in het secundair onderwijs was er een toename van de groep leerlingen die opteert voor islamitische godsdienst (van 11,2 tot 14,5 procent). Ook hier is het percentage veel hoger in de centrumsteden. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest was er een toename van 35,2 tot 46,7 procent. In Antwerpen van 25,3 tot 30,5 procent en in Gent van 18,4 tot 23,2 procent. In het secundair werd in de vermelde periode minder geopteerd voor katholieke godsdienst (van 30,8 tot 29,7 procent) en voor 'niet-confessionele zedenleer' (van 54,6 tot 52,3 procent).

Bron: http://standaard.be/artikel/detail....DMF20120207_136
Eigen mening: Dit artikel duidt nog maar eens aan dat we in België meer en meer met cultuurverschillen hebben te maken. Vroeger volgde iedereen in België tijdens godsdienst het katholiek geloof. De laatste jaren zijn er zoveel verschillende culturen in België bijgekomen, dat men volgens mij niet anders kan dan islamitische keuzevakken aan te bieden. Ik verschoot dus niet echt van de cijfergegevens in dit artikel. Ik ben er ook zeker niet tegen. Je moet niet een les godsdienst volgen over een geloof waarin je totaal niet gelooft. Dan heeft het toch geen nut dat je die lessen gaat volgen want je gelooft er niet in. Wat ik dan weer wel vind, is dat zowel als bij de katholieke godsdienstslessen nu, er ook in de islamitische lessen dan wel uitleg moet gegeven worden over de andere godsdiensten, zodat zij ook goed genoeg weten wat elke godsdienst inhoudt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th February 2012, 19:34
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poppel
Posts: 82
Dat merk ik ...

Ik sta voor stage op So Zenit in Turnhout.
Ik ga daar godsdienst geven aan 1 leerling, en aan 2 leerlingen.
Dit zijn klassen van een leerling of 15, en voor de levensbeschouwelijke vakken worden zij gesplitst in orthodoxe godsdienst, katholieke godsdienst, protestantse godsdienst, islam of levensbeschouwing.
Het aantal leerlingen dat islam gaat volgen is gemakkelijk drievoudig tegenover de katholieke godsdienst.

Het is natuurlijk voor mij nu in dit geval een beetje jammer dat ik niet zo veel leerlingen heb om mee te werken, maar ik vind dat iedereen het recht heeft om te geloven wat hij of zij wil, of dat nu om God gaat, Allah, of om geen enkele vorm van god.

Het is de bedoeling dat mensen zich aanpassen, natuurlijk. Maar dat is dan vooral belangrijk op vlak van werk en taal, en dan heeft het compleet geen belang wat je gelooft, vind ik.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th February 2012, 00:30
NicoGuitard NicoGuitard is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 103
Citaat:
Orgineel gepost door Laura.Cabanier
Het is de bedoeling dat mensen zich aanpassen, natuurlijk. Maar dat is dan vooral belangrijk op vlak van werk en taal, en dan heeft het compleet geen belang wat je gelooft, vind ik.


Net daar bevindt zich de uitdaging voor onze generatie. Religie is meer dan simpelweg iets waarin je gelooft. Net zoals het christendom voor ons een bron van waarden is/was vormt de qu'ran voor de moslims het fundament van hun leven. Als onze generatie er in slaagt om een Europese versie van de islam uit te dokteren die even afgezwakt is als het katholicisme nu is er niets aan de hand, maar als de islam in zijn huidige vorm blijft is het meer dan een religie. Dan is het een politieke stroming zoals het katholicisme bij ons was voor het afbreken van de modernistische koepel.

Wie moet zich aan wie aanpassen als 45,5% van de Antwerpse lagereschoolkinderen binnen een tiental jaar hun plaats in de maatschappij opeisen? Met de teloorgang van de katholieke kerk ontstaat er een leegte die de volgende generatie zal opvullen. Het zou me echt niet verbazen mocht de Islam binnen 10 jaar de grootste en de meest gepraktiseerde religie in België zijn. Weten we daar geen antwoord op te formuleren, dan is de kans groot dat wij in de toekomst diegene zullen zijn die zich mogen aanpassen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.