actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th October 2015, 10:04
Amber.V*erhoeven Amber.V*erhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 75
Een op drie jonge vrouwen voelt zich onveilig in Antwerpen

Een op de drie jonge vrouwen voelt zich onveilig in Antwerpen


Een op de drie jonge vrouwen voelt zich onveilig in Antwerpen
De studente Noa Tuyaerts (19) bracht met haar getuigenis over geweld op straat de bal aan het rollen.


Het Antwerps stadsbestuur wil komaf maken met seksuele discriminatie en intimidatie tegen vrouwen en holebi’s in de stad. Uit recente onderzoeken blijkt dat 15% van de holebi’s zich vaak onveilig voelt in Antwerpen. Bij vrouwen jonger dan 25 jaar is dat zelfs 30% of bijna een op de drie.

Het Antwerps stadsbestuur is al langer bezig met maatregelen tegen seksuele intimidatie. “Er wordt een campagne voorbereid door het stadsbestuur met één duidelijke boodschap: we hanteren geen zerotolerantie, maar nog mínder dan dat”, aldus schepen voor Sociale Zaken Fons Duchateau (N-VA).

Het verhaal van Noa Tuyaerts zette de Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA) aan om nu al een en ander bekend te maken. De negentienjarige studente werd in korte tijd twee keer lastiggevallen in Antwerpen. “Dit is onaanvaardbaar. De politie zal meer dan nu al het geval is op dit probleem werken. Onder meer door meer anonieme politieteams in te zetten op de bekende zwarte plekken”, zegt Bart De Wever.

De campagne die in de maak is, zal zich niet richten op bewustmaking alleen. “Dat is niet aan de orde. Seksuele intimidatie en agressie zijn geen onderdeel van onze normen en waarden. Dáár zal het over gaan”, zegt Fons Duchateau


Eigen mening: Ik spreek zelf uit ondervinding en heb al meerdere malen een onveilig gevoel ervaren in Antwerpen, net als verschillende andere meisjes. Ik ben blij dat de politie eindelijk de ernst van de zaak inziet want ik ervaar Antwerpen als een eerder vrouwonvriendelijke stad. Ik denk dat alle meisjes een onaangenaam gevoel ervaren wanneer ze als een hond achterna gefloten worden of zelfs achtervolgt worden. Net zoals meisjes zijn er ook verschillende holebi's die lastiggevallen worden en ik denk dat dat percentage in Antwerpen wel wat hoger ligt dan in andere steden. Dat sommige mensen nog steeds zo bekrompen denken dat ze niet kunnen aanvaarden dat iedereen zichzelf mag zijn en mag vallen op wie hij/zij zelf wilt, daar kan ik echt niet bij.

Bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20151009_0...ig-in-antwerpen
geraadpleegd op 10 oktober 2015

Laatst aangepast door Amber.V*erhoeven : 10th October 2015 om 10:18.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th October 2015, 14:24
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Onveiligheidsgevoel in Antwerpen

Net zoals Amber vind ik het erg dat mensen in Antwerpen niet zichzelf durven zijn omdat ze zich dan onveilig gaan voelen. Persoonlijk kom ik enkel overdag en in de vroege avond in Antwerpen, dus heb ik hier (gelukkig) nog geen ervaringen mee. Toch kan ik mij voorstellen dat het absoluut geen prettig gevoel is. Het is ons recht om te zijn wie we zijn en je voor jezelf moeten verstoppen omdat anderen jouw persoonlijkheid niet kunnen aanvaarden vind ik eerlijk gezegd niet kunnen. Iedereen heeft het recht zich geaccepteerd te voelen en daarom vind ik het goed dat de politie hier meer energie in zal steken. Onruststokers horen hier niet thuis, ze verbrodden de hele samenleving.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th October 2015, 21:36
Eline.A*riaensen Eline.A*riaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 80
Een op de drie jonge vrouwen voelt zich onveilig in Antwerpen

Ik ga akkoord met de meningen hieronder. Maar ik denk wel dat dit niet alleen in Antwerpen voorkomt. Ik ben er zeker van dat dit ook in andere steden voorkomt, het wordt alleen niet vaak in de media gebracht als het in kleinere steden gebeurt. Dat is jammer vind ik. Eveneens dat het zeer jammer is dat je als meisje niet van de nacht kan genieten en niet alleen kan rondlopen zonder je onveilig te voelen. Ik vind niet dat wij meisjes ons onveilig mogen voelen in ons eigen land/stad. Vreemd dat (meestal) mannen ons een vaak trauma willen bezorgen in ons eigen land. Jammer.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.