actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2009, 19:09
Emma.Mertens Emma.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lommel
Posts: 77
Exclamation Raad van Europa zeer bezorgd om Zwitsers minarettenverbod

De parlementaire vergadering van de Raad van Europa laat weten "zeer bezorgd" te zijn over de uitslag van het Zwitsers referendum over een bouwverbod voor minaretten. Volgens het orgaan riskeert de uitslag "gevoelens van uitsluiting aan te moedigen en de bestaande breuklijnen in de (Europese) samenlevingen te vergroten." Dat meldt het Franse persagentschap AFP.

Bij het referendum toonde 57 procent van de Zwitserse stemmers zich voorstander van een dergelijk verbod. Lluís Maria de Puig, voorzitter van de parlementaire vergadering verklaarde dat "de beslissing, hoewel een uiting van de publieke opinie, een bron van grote ongerustheid is."

Angstgevoelens
De uitslag "wijst op angstgevoelens die leven bij de Zwitserse bevolking - en de Europese bevolking in het algemeen - tegenover behoudsgezinde moslims," vervolgde hij.

Voorts vreest de voorzitter dat het referendum aan haar doel voorbij zal gaan: "In plaats van zich te richten op de oorzaken van de behoudsgezinde gevoelens, riskeert deze discussie de gevoelens van uitsluiting aan te moedigen en de bestaande breuklijnen in onze samenlevingen te vergroten."

Tenslotte benadrukt hij dat het resultaat ingaat tegen de waarden
die de Raad van Europa wil verdedigen, namelijk die van tolerantie, dialoog en respect voor het geloof van anderen.

Zwitserland neemt sinds 18 november overigens het roterend voorzitterschap van de organisatie waar. En Filip Dewinter (VB) liet al weten in het Vlaams parlement een gelijkaardig voorstel van decreet te willen indienen. (belga/mvdb)

Bron: Het Laatste Nieuws

Mening: Ik vind dat de Zwitsers het recht hebben een referendum te organiseren omtrent het bouwverbod van dergelijke minaretten. Ik heb er nog meer begrip voor wanneer ik lees dat de uitslag wijst op angstgevoelens bij het eigen Zwitserse volk, zoiets is niet normaal en hierover moet gewoonweg een dialoog geopend worden. Nu kan ik ook begrijpen dat de allochtonen zich enorm bedreigd zullen voelen door zulke uitspraken of zelfs een verbod; integratie zal moeilijker worden, inderdaad. Maar men is verplicht te luisteren naar de meerderheid vind ik, en dus is het misschien het best voor Zwitserland om de bouw te stoppen. Ik vrees wel dat hierdoor vele protestreacties zullen ontstaan, maar er zijn altijd wel tegenstanders. Ik ben trouwens ook verschoten van het uiterlijk van de affiches van de actie. Moesten we dit in Vlaanderen proberen zouden er snel rellen ontstaan. Dat Filip Dewinter een gelijkaardig voorstel wilt indienen kon natuurlijk niet uitblijven, ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uit de bus zal vallen!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th November 2009, 20:03
elise.van.den.brande elise.van.den.brande is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 39
De Zwitsers hebben altijd al een sterk nationalistische instelling gehad en zich nooit willen openstellen voor vreemde culturen. Altijd hun eigen cultuur, taal, dialecten en eigen mensen beschermd (bv. hun bank geheim). Dus begrijp ik dat dit hun keuze is, zelf zou ik wel oppassen met deze referendums, want die kan echt uit de hand lopen en zo kunnen mensen zich meer en meer onder druk gaan voelen in hun geloof en zich wenden tot het extremisme. Maar dit buiten beschouwing had ik zelf ook tegen de minaretten gestemd om dat dit een ander beeld gaat werpen op de Zwitserse landschappen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.