actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2011, 09:47
Caroline.vanHulzen Caroline.vanHulzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Tongerlo
Posts: 79
"Migranten in ons land hebben te veel kinderen"

"Migranten in ons land hebben te veel kinderen"

Maandag werd de kaap van de zeven miljard aardbewoners overschreden. Ethicus Etienne Vermeersch is zeker niet in een feeststemming. De man heeft zelfs een omstreden standpunt klaar. Mensen moeten niet denken dat ze zelf nog kunnen kiezen hoeveel kinderen ze maken. De situatie dreigt "onhoudbaar" te worden. De natuur en de toegang tot gezondheidszorg komen onder meer in gevaar.


Vermeersch zegt in Het Nieuwsblad dat de éénkindpolitiek in China onvermijdelijk was. "Daardoor zijn 300 miljoen Chinezen niet geboren. Een opluchting, want anders zouden de Chinezen van vandaag zelfs geen kans op onderwijs gekregen hebben." Toch vindt de ethicus dat er geen dwangmiddelen nodig zijn.

Daarom verwijst hij naar Taiwan, waar het op die manier "gelukt" is. "Het gaat erom duidelijk te propageren dat geboorteplanning in het belang van de hele wereldbevolking is. In het westen willen we minder kinderen omdat we dromen van een carrière of meer comfort. Die ingesteldheid moet veranderen."

In ons land zou geboortebeperking ook nodig zijn. De ecologische voetafdruk van een kind uit de westerse landen is dan ook ongeveer twintig keer zo groot is als die van een Afrikaans kind. Vermeersch benadrukt dat de Belgische vrouwen voldoende gezond verstand hebben om geen vijf kinderen te nemen. "Geboortes aanmoedigen is het laatste wat moet gebeuren. Migranten in ons land hebben wel nog vaak te veel kinderen."

Onnozelaars
De Duitse wetenschappers die berekend hebben dat er op de aarde plaats is voor 75 miljard mensen omschrijft de ethicus als een bende onnozelaars. "Natuurlijk is er plaats voor zo'n massa. Net zoals er plaats is voor één miljard kippen in België, op voorwaarde dat ze allemaal op 25 cm² leven."

Ook de natuur zal lijden. "Als ze in China en India evenveel auto's kopen als wij in België, gaat de natuur eraan kapot."

http://www.gva.be/nieuws/binnenland...l-kinderen.aspx

Als families minder kinderbijslag zouden krijgen of vanaf het tweede kind geen kinderbijslag meer, zouden er dan nog zoveel kinderen zijn? Wel moet ik zeggen dat voor ons als toekomstig leerkracht veel kinderen goed zou zijn voor onze werkgelegenheid.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd November 2011, 11:11
Jesse.Branckaerts
Gast
 
Posts: n/a
Al meer als genoeg.

Ik denk dat we met onze werkgelegenheid als toekomstig leerkracht niet teveel moeten inzitten. We zijn toch met teveel, werk zal er wel zijn. Ik ga daarom ook volledig akkoord met Etienne Vermeersch. Als deze bevolkingsgroei blijft verder gaan zoals ze nu bezig is zijn we binnen 20 jaar niet meer aan het vechten voor olie, maar voor zuiver water.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd November 2011, 13:18
jessica.vanlooy jessica.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Herentals
Posts: 23
Overbevolking

Persoonlijk ben ik van mening dat Etienne Vermeersch hier wel een punt heeft. Het is niet zo omdat er op onze aarde plaats is voor 75 miljard mensen er ook effectief zoveel moeten rondlopen en dan nog een kwalitatief leven kunnen hebben. Ik ben ervan overtuigd dat als onze wereldbevolking maar blijft toenemen, dit enkel ten kosten zal gaan van natuur en mens. Het is natuurlijk niet makkelijk om de mensen zo maar gaan op te leggen hoeveel kinderen ze mogen hebben, dus ik denk wel dat je dit voorzichtig moet aanpakken en niet direct met verwijten moet gaan smijten en dreigen om eventueel kindergeld af te nemen. Ik zou ook eerst proberen om met een goede argumentatie de mensen ervan te overtuigen om niet te veel kinderen op de wereld te zetten. Je kan niet van de ene op de andere dag kindergeld gaan afnemen, mensen moeten eerst op de hoogte zijn dat er eventuele overbevolking dreigt. Daarna kan je dan stilaan een beleid invoeren, waar ze zich moeten houden aan de regel van bijvoorbeeld maar één kind per gezin, maar ik vind zeker niet dat je kindergeld moet gaan afnemen van mensen die nu al meerdere kinderen hebben. Ik vind ook dat migranten in ons land er zeker rekening mee moeten om niet te veel kinderen meer op de wereld te zetten, maar de schuld ligt zeker niet bij hen alleen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.