actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2012, 22:22
R*nec.cool R*nec.cool is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Pulle
Posts: 38
1-euro tarief voor musea afgeschaft

Vlaams minister van cultuur Schauvliege heeft het 1-euro tarief voor Vlaamse musea stop gezet.
Dit tarief was ingevoerd in 2008 en gold voor jongeren onder de 26 jaar, opdat deze niet de financiële barrière zouden ondervinden om een museum te bezoeken.
Nu is het dus vanwege de magere opkomst de laatste 4 jaar dat de minister besloten heeft om de verplichting op te schorten, musea moeten nu hun eigen prijs bepalen.

De Morgen 6-11-2012

Persoonlijk heb ik hier al enkele keren van gebruik gemaakt dus ik vind dit zeer spijtig. Ik denk ook dat deze actie nooit duidelijk gepromoot is geweest wat zeker mee speelt voor de magere opkomst. Moest dit meer verkondigd zijn geweest had het misschien anders geweest.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th November 2012, 00:03
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Ik had persoonlijk nog nooit van deze regel gehoord, maar zoals men hieronder al zei, heeft de overheid deze misschien niet voldoende gepromoot. Na het lezen van dit artikel begrijp ik echter wel niet waarom Schauvliege het 1-euro tarief voor Vlaamse musea plots wil stopzetten. Oké, er was blijkbaar een magere opkomst, maar dat is toch geen reden om deze ommekeer te maken? Deze verandering gaat er toch alleen maar voor zorgen dat er nog minder mensen een museum zullen bezoeken? Is het niet de taak van de Vlaams minister van cultuur om dergelijke zaken populair te maken bij de bevolking?

Het is niet de eerste keer dat Joke Schauvliege dit jaar veranderingen doorvoert in de cultuursector. Zo heeft zij voorbije zomer heel wat subsidies ingetrokken, voornamelijk in de muziek- en sociaal artistieke sector.

Laatst aangepast door Niels Olieslagers : 7th November 2012 om 00:09.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th November 2012, 00:22
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
1-euro tarief voor musea afgeschaft

Ik vind het persoonlijk heel jammer dat deze regel is afgeschaft, ik geloof dan ook sterk dat er een diepere reden achtersteekt die wel iets met het geldgebrek van de overheid heeft te maken! Net zoals eerder aangehaald is die regel eigenlijk nooit echt gepromoot, wat zeker bij jongeren, leerlingen en studenten meer zou moeten gebeuren. De drempel voor een museum ligt helaas redelijk hoog om de schoolmoeheid de laatste jaren ook alsmaar toeneemt. De laatste jaren ligt de nadruk ook meer en meer op werkelijkheidsnabijheid en ervaringsgerichtheid zowel binnen het onderwijs als bij rondleidingen in het museum die veel actiever zijn dan vroeger. Jammer dat die drempel nu (opnieuw) hoger tot zelfs nog hoger dan voordien zal liggen. Als musea zich echt willen voorstellen, zullen ze slim zijn en die regel blijven behouden!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th November 2012, 14:18
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Ik vind het heel jammer dat deze regel is afgeschaft. het feit dat je sommige musea kon betreden voor slechts €1, maakte de drempel voor jongeren toch een stuk kleiner. Op die manier konden ze op een goedkope manier met kunst, geschiedenis... in contact komen. Nu ze het volledige bedrag weer zullen moeten betalen, zullen vele jongeren de musea nu gaan mijden omdat het financiële aspect voor de jongeren vaak toch primeert. Ik vind het ook een spijtige zaak dat met hier vroeger niet genoeg reclame voor heeft gemaakt. Als dit op een efficiënte manier gebeurd zou zijn, zouden veel meer jongeren van deze 'euromusea' op de hoogte zijn en zou dit initiatief nog blijven bestaan.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th November 2012, 21:51
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Dit vind ik echt spijtig! Het werd om de juiste redenen ingevoerd. De drempel om een museum te bezoeken voor jongeren verlagen. Wanneer ze dit gaan afschaffen zullen er nog minder mensen naar het museum gaan. Want ongeïnteresseerde jongeren zullen al zeker geen geld betalen om het museum te betreden. Dit is erg jammer.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.