actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2015, 10:35
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Zonnecrème schaadt koraalriffen

Zonnecrème schaadt koraalriffen

Zonnebrandcrème smeren op strandvakantie is een must. Tenzij u nadien in een koraalrif gaat duiken. Wat goed is voor onze gezondheid is dat immers niet voor het rif, dat door onze smeerlust aan DNA-schade en verbleking lijdt.

Volgens een internationale groep wetenschappers zorgt benzofenon-3, of oxybenzon, voor schade aan het koraal. De stof wordt gebruikt als UV-filter in zowat 3.500 merken zonnebrandcrèmes. De onderzoekers, vanzelfsprekend niet ingesmeerd, verzamelden rifstalen in Hawaii, de Maagdeneilanden en bij het Israëlische Eilat aan de Rode Zee. De hoogste concentraties benzofenon-3 vonden ze op de plaatsen met het grootste aantal toeristen.

Verder labo-onderzoek bij zeven koraalsoorten toonde aan dat benzofenon-3 om verscheidene redenen schadelijk is. Zo lijden koraalpoliepen meer DNA-schade door de stof. Cellen sterven al af wanneer ze worden blootgesteld aan concentraties benzofenon-3 lager dan de gemeten hoeveelheden op sommige testlocaties. Ook zorgde benzofenon-3 er voor dat de larven blijven vastzitten in het kalkskelet, zodat ze zich niet kunnen verspreiden om nieuw rif te vormen. De stof draagt ook bij aan de verbleking van het koraalrif.

De onderzoekers besluiten dat benzofenon-3 een gevaar is voor koraal. ‘Het gebruik van oxybenzon-bevattende producten moet ernstig heroverwogen worden op plaatsen waar de conservatie van koraalriffen een kritieke zaak is’, zegt hoofdonderzoeker Craig Downs, van de non-profitorganisatie Haereticus Environmental Laboratory in Virginia. ‘We verloren al minstens 80 procent van het koraalrif in de Caraïben. Elke kleine inspanning om de vervuiling aan benzofenon-3 te verminderen kan betekenen dat het koraalrif een lange hete zomer overleeft, of dat een verzwakt gebied herstelt.’

Bron: Eos-magazine

Mening:
Wat ons beschermt, beschermt het koraalrif absoluut niet. Het heeft zelfs een schadelijk effect. Als wij op vakantie gaan naar het strand, is het belangrijk dat we onszelf goed beschermen tegen de zon. Hiervoor gaan we zonnecrème gebruiken.Waar we natuurlijk niet bij stil staan is wat de zonnecrème, of bepaalde stoffen hiervan doen tot de natuur. We hebben geleerd waarvoor zonnecrème allemaal goed is. Terwijl het blijkbaar voor de natuur niet zo goed is. Ik moet zeggen dat ik zeer blij ben dat wetenschappers dit eens onderzocht hebben. Koraalrif is een deel van onze natuur dat prachtig is. Het is een deel dat denk ik iedereen graag zou willen bewaren. Enkel had ik geen idee dat wij het als het waren aan het vernietigen zijn. Naar mijn mening moet er verder onderzoek gedaan worden naar een zonnecrème die ervoor zorgt dat we toch beschermt blijven tegen de zon. En dat we het koraalrif niet verder gaan schade.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th March 2016, 17:10
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Zonnecrème schaadt koraalriffen

Net zoals L*tte denk ik dat weinigen zichzelf al afgevraagd hebben wat het smeren van zonnecrème als gevolg kan hebben voor de natuur, ik zeker ook niet! Toen ik de titel van het artikel las, kon ik het eerst ook moeilijk geloven. Hoe kan zonnecrème koraalriffen schaden, het wordt toch zodanig verdunt door het zeewater dat het niet schadelijk kan zijn? Toch wel, daar schrok ik wel van. Persoonlijk heb ik nog nooit gezwommen tussen het koraal, maar ik smeer mezelf wel steeds royaal in met zonnecrème als ik in de zon wandel. Is zonnecrème nog schadelijk voor iets anders? Wie weet, maar ik denk dat de wetenschap zich hier mee bezig zal houden en het ons zal laten weten wanneer er positieve resultaten uit de bus komen. Zeker na dit nieuws. Net zoals L*tte aanhaalde, lijkt het mij ook een goede zaak om een zonnecrème te ontwikkelen die het koraal niet beschadigt. Zo zorgen we voor onszelf en de natuur.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.