actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2014, 12:03
j*rie.willems j*rie.willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 106
Groen wil stresstest voor bedrijven om burn-out te voorkomen

De partij Groen pleit voor de invoering van een stresstest voor bedrijven om burn-outs te voorkomen. “De cijfers zijn onthutsend. De arbeidsmarkt zit met een structureel probleem en dit vraagt om structurele oplossingen”, zegt partijvoorzitter Wouter Van Besien.

Vijftien tot twintig procent van de werknemers krijgt tijdens de loop van carrière te maken met burn-out. 19.000 Belgen zijn momenteel niet in staat te werken wegens een burn-out. “Via het jaarlijks meten van werkvermogen geef je werknemers en werkgevers een instrument om stress en te hoge druk in kaart te brengen en oplossingen uit te werken”, zegt Groen-voorzitter Van Besien.

Ondernemersorganisatie Unizo reageert afwijzend op het voorstel. “Vaak zijn er externe en private redenen voor burn-out, maar van Groen moeten de werkgevers betalen”, zegt Karel Van Eetvelt in Het Laatste Nieuws.

Commentaar:

Ik geef toe dat burn-outs in onze moderne samenleving een steeds groter wordend probleem is. Deze trend speelt zich niet enkel af in ons land, maar ook in onze buurlanden. Ik ben het er dus absoluut mee eens dat er iets moet ondernomen worden om dit aantal terug te dringen. De enige vraag is natuurlijk, hoe? De werkdruk is in onze bedrijven inderdaad vaak hoog, toch denk ik dat het vooral de combinatie is met andere problemen die een burn-out veroorzaken. Enkel focussen op werkdruk is volgens mij niet de beste oplossing, wat er dan juist wel moet gebeuren, moet verder onderzocht worden.
Bron:
De Standaard, 28 maart 2014, (http://www.standaard.be/cnt/dmf20140328_01044824)

Laatst aangepast door j*rie.willems : 28th March 2014 om 12:07.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th March 2014, 17:56
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
De partij Groen pleit voor de invoering van een stresstest voor bedrijven om burn-outs te voorkomen. Ik geloof niet dat deze stresstest een oplossing zal bieden. Een burn-out krijg je vaak door een samenloop van omstandigheden en ontstaat geleidelijk. (Problemen in het gezin, vermoeidheid, slechte werksfeer...) Het is moeilijk om de juiste oorzaken in kaart te brengen en hier dan gepast op in te spelen. Vaak is het niet de werkdruk die te hoog is, maar is de werksfeer bepalend voor je inzet en prestatie. Het is belangrijk dat hier dan onderzoek naar gedaan wordt aangezien dit voor meerdere werknemers negatieve gevoelens kan veroorzaken.

Als de werkdruk te hoog is, denk ik dat het belangrijk is dat je nadenkt of de job wel iets voor jou is. Een job moet uitdagend zijn en je moet ze graag doen. Als je functie te veel energie vraagt waardoor je de controle verliest en hierdoor overspannen geraakt, kan je beter een andere job zoeken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.