actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2015, 23:56
Wouter.V*rbeeck Wouter.V*rbeeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Lille
Posts: 14
Vlaams onderwijs vervrouwelijkt voort

Artikel:

Het onderwijs in Vlaanderen vervrouwelijkt voort. Dat blijkt uit cijfers van minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). Zo is het percentage vrouwen in het gewoon basisonderwijs de voorbije tien jaar gestegen van 82 naar 86,5 procent en in het gewoon secundair onderwijs van 58 naar 62 procent.

Volgens minister Crevits is de "feminisering" van het onderwijs geen uniek Vlaamse gegeven. In alle OESO-landen samen bedroeg het gemiddelde percentage vrouwen 97 procent in het kleuteronderwijs, 82 procent in het lager onderwijs, 67 procent in het lager secundair onderwijs en 57 procent in het hoger secundair onderwijs. "Deze OESO-gemiddelden leunen opvallend sterk aan bij de percentages voor Vlaanderen", aldus Crevits.

Vroegere cijfers toonden aan dat vrouwen niet enkel het grootste aandeel leverden van het onderwijspersoneel, maar dat hun aandeel kleiner werd naarmate het ging om jobs met meer prestige. Aan de universiteiten is dat nog steeds duidelijk: het aandeel mannen ligt bij de professoren op dit ogenblik rond 76 procent, terwijl bij de assistenten de vrouwen al de meerderheid hebben met 53 procent tegenover 47 procent mannen. Bij het administratief en technisch personeel van de universiteiten is het aandeel mannen slechts 38 procent.

Bij de schooldirecteurs in het basisonderwijs was het aandeel mannen in 2004 nog 52 procent, in 2014 is het gedaald naar 42,5 procent. In het basisonderwijs als geheel zijn de vrouwelijke directeurs nu in de meerderheid. In het secundair onderwijs zijn we nog niet zo ver, maar een zelfde evolutie tekent zich af: het aandeel mannelijke directeurs is op 10 jaar tijd afgenomen van 73 procent naar 63 procent

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2514869

Mening:
Ik denk dat deze trend een mogelijk probleem kan zijn voor de gelijke kansen van leerlingen. we zien vandaag de dag al de effecten hiervan. In de lagere en middelbare scholen doen meisjes het veel beter dan jongens. Zo blijven jongens vaker zitten, hebben ze lagere scores en worden ze vaker schoolmoe. Aan de andere kant zijn er dan weer veel meisjes die afvallen in hogere opleidingen. Onlangs verscheen een artikel over het lage aantal vrouwen dat voor het ingangsexamen van doktersopleidingen slagen. Deze gegenderde educatie kan dus schadelijk zijn voor de kansen van de leerlingen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th December 2015, 11:38
T*ïssa.Vermeiren T*ïssa.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Apr 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 55
Zichtbaar in de opleiding

Het vervrouwelijken van het onderwijs valt eigenlijk al op in de lerarenopleiding. Als ik terugkijk naar mijn eerste jaar waar we met misschien 90 personen gestart zijn, waren de heren toen al in de minderheid (voor de opleiding secundair onderwijs). Als ik dan nu in het derde jaar kijk, waar we in het totaal nog met +/- 54 personen over zijn waarvan misschien 14 heren (als ik daaraan al kom) kunnen we toch wel stellen dat er meer en meer vrouwen in het onderwijs belanden. Dit is nog erger als je gaat kijken hoeveel of liever gezegd, hoe weinig jongens kiezen voor het kleuter- of lager onderwijs.

Ben ik tegen het feit dat er meer vrouwen lesgeven dan mannen. Absoluut niet! Maar dat wil nog niet zeggen dat ik het goed vind dat mannen minder snel voor het onderwijs kiezen. In tegendeel, ik vind het zelfs belangrijk dat leerlingen zowel mannelijke als vrouwelijke leerkrachten hebben. Zij hebben van nature andere kwaliteiten, uitstralingen die leerlingen aanspreken en nodig hebben. Het zorgt voor voldoende afwisseling.

Wat in mijn ogen een reden is voor de vervrouwelijking van het onderwijs is dat het voor velen een mooie harmonie geeft om hun gezin en hun werk te kunnen combineren. Zo moeten ze bijvoorbeeld hun kindjes niet naar de opvang brengen maar kunnen ze gewoon na school mee naar huis. Zo zijn leerkrachten thuis tijdens alle schoolvakanties wanneer hun kleine spruitjes ook thuis zijn. Omdat ons traditioneel rollenpatroon waarin de vrouw de persoon is die voor de kindjes zorgt, nog steeds speelt in de meeste gezinnen, denk ik dat dat de belangrijkste reden is voor meer vrouwen in het onderwijs.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th December 2015, 15:15
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Zowel mannen als vrouwen zijn broodnodig

Naar mijn mening heeft het onderwijs evenveel nood aan vrouwelijke leerkrachten als aan mannelijke leerkrachten. Ik kan mij inbeelden dat zowel mannen als vrouwen kwaliteiten bezitten die goed zijn om aan de leerlingen mee te geven, hierin sluit ik me dus volledig aan bij T*ïssa. Net zoals haar merk ook ik dat er aanzienlijk minder jongens zich aan de lerarenopleiding wagen dan meisjes. Om de vervrouwelijking van het onderwijs af te remmen, lijkt het me dus niet slecht om de lerarenopleiding ook interessanter te maken naar jongens toe.

Ik ben van mening dat het onderwijs niet verder moet vervrouwelijken aangezien mannelijke leerkrachten meer dan welkom zijn. Dat wilt echter niet zeggen dat ik het eens ben met de stelling van Wouter die zegt dat de gelijke kansen van de leerlingen in het gedrang komen door de feminisering van het onderwijs. Ik denk immers dat iedere leerkracht, zowel mannelijk als vrouwelijk, er alles aan zal doen om gelijke kansen te verwezenlijken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.