actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2017, 12:31
Silke.H*oyberghs Silke.H*oyberghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Dessel
Posts: 46
Mentale klachten eisen, na kanker, de op één na langste ziekteperiode

Hoewel er de laatste jaren steeds meer aandacht is voor mentale problemen op de werkvloer, blijft het aantal ziektedagen omwille van burn-out, stress of depressie de hoogte ingaan. Dat bewijst ook het jaarlijkse rapport van IDEWE, de dienst voor preventie en bescherming op het werk.

Werknemers die vorig jaar thuis bleven van het werk omwille van een mentale aandoening, waren volgens het jaarlijkse gezondheidsrapport van IDEWE gemiddeld 64 dagen afwezig in één ziekteperiode. Een opmerkelijk cijfer, want alleen kanker brengt met gemiddeld 107 dagen een langere ziekteperiode met zich mee. Ter vergelijking: iemand met een infectie of parasitaire aandoening blijft gemiddeld 9 dagen thuis, ongevalletsels en vergiftigingen vragen 22 dagen om te herstellen en aandoeningen van hart- en bloedvaten zijn goed voor 24 dagen. In 2015 duurde een afwezigheid omwille van mentale problemen nog gemiddeld 59 dagen.

“In dit rapport hebben we de cijfers geanalyseerd van werknemers op de werkvloer die minstens één dag afwezig waren door ziekte in de 12 maanden voorafgaand aan het onderzoek”, aldus Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven en directeur onderzoek bij IDEWE. “Mensen die nog niet hersteld waren op het moment van de bevraging of mensen die waarschijnlijk nooit meer zullen terugkeren naar hun job zijn niet opgenomen in de cijfers. De cijfers zijn dus waarschijnlijk eerder een onderschatting dan een overschatting van de realiteit.”

Volgens de meest recente statistieken van het RIZIV (2016) zijn er momenteel ruim 366.293 loontrekkenden al langer dan één jaar arbeidsongeschikt. 35% kan niet werken wegens een mentale aandoening.

Bron: De Morgen, 27/10/2017
https://www.demorgen.be/economie/me...riode-b4317e2c/

Eigen mening: Persoonlijk vind ik het geen shockerend nieuws dat mentale klachten de op één na langste ziekenperiode eisen. Ik denk dat we het niet onder stoelen of banken moeten steken dat mentale klachten vandaag de dag alomtegenwoordig zijn. Mensen hebben zo veel dingen aan hun hoofd en kampen met enorme stress, dat het de laatste tijd al quasi als "normaal" beschouwd wordt als er iemand te maken heeft met bijvoorbeeld een burn-out. Men mag en kan mentale klachten echt niet onderschatten. Het doel is dat we ze in de toekomst kunnen voorkomen, want het is heel ongezond en we verliezen er werkkrachten mee. Ik vind het verschrikkelijk dat er zo veel mensen zijn die onder druk staan op het werk, thuis etc. We moeten leren dat we niet perfect zijn en dat het normaal is dat niet alles perfect gaat in ons leven. Ik hoop dat mensen stilaan gaan beseffen dat ze op tijd aan de alarmbel moeten trekken en dat ze niet moeten wachten om hulp te vragen als het eigenlijk al te laat is. Ik hoop dat we op deze manier ernstige mentale klachten kunnen verminderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.