actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th July 2013, 19:21
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Wetenschappers ontdekken hoe Magere Hein te werk gaat

Wetenschappers ontdekken hoe Magere Hein te werk gaat

Een nieuwe studie onthult hoe de dood in organismen, waaronder ook de mens, zich als een golf doorheen cellen verspreidt tot het gehele individu dood is.

Een studie in de meest recente editie van PLoS Biology onthult dat de dood bij wormen makkelijk zichtbaar is. Het is een fluorescerend blauw licht dat voorkomt bij necrose, het eindstadium van de celdood. De oorzaak van deze blauwe schijn is de molecule antranilzuur. Ondanks eerdere vermoedens sterft een volledig organisme dus niet onmiddellijk. Het is een proces dat langzaam verloopt.

‘We identificeerden een chemisch pad van zelfdestructie bij wormen, wat te zien is als een fluoriscent blauw dat zich een weg baant door het lichaam’, zegt David Gems van het Institute of Health Aging van de University College London.‘

De dood uitstellen

Wanneer een individuele cel sterft breken celcomponenten af en wordt moleculair afval opgebouwd. Het goede nieuws is dat, in bepaalde gevallen, wetenschappers het langzame biochemische proces dat tot deze doodsgolf leidt, in bepaalde omstandigheden, kunnen stoppen en het individu opnieuw tot leven wekken.

‘We ontdekten dat we door het blokkeren van dit pad de dood die veroorzaakt wordt door stress, zoals een infectie, konden uitstellen. De dood omwille van een oude leeftijd konden we echter niet vertragen’, Aldus Gems. ‘We gaan er daarom van uit dat de dood door ouderdom wordt veroorzaakt door talrijke parallelle processen.’ (TE)

Datum: 25/07/2013
Bron: http://www.knack.be/nieuws/wetensch...00358861134.htm

Mening:

In principe zou ik dit artikel in het forum 'Wetenschap' kunnen plaatsen, maar persoonlijk vind ik hoe mensen hierover denken belangrijker dan de ontdekking zelf. Wij dromen graag over wat de wetenschap allemaal zou kunnen bereiken en dit artikel sluit aan bij een droom die je heel vaak terugziet op televisie of in spelletjes: het eeuwige leven. Wanneer je dit artikel leest, dan komt dit precies wel ineens een stuk dichter bij. De dood van ouderdom kan men momenteel nog niet uitstellen, maar aangezien dat men ongeveer kan omschrijven hoe het proces van het sterven in elkaar zit, denk ik dat het over een x aantal jaar wel mogelijk zal zijn om ook deze vorm van sterven onder controle te krijgen waardoor we langer gaan leven. Misschien kunnen we dan nog altijd niet eeuwig leven, maar al zeker langer. Sommige mensen vinden dit misschien een fantastische gedachte, maar mij lijkt dat toch maar saai. Daarbij komt dat het dan ineens ook een stuk drukker wordt op onze planeet, want er komen steeds nieuwe mensen bij en ze gaan minder snel dood. Nu spreken we vaak al van een overbevolking, wat wordt het dan?? En hoe gaan we iedereen voldoende drinkwater en voedsel geven? ... Als we heel optimistisch zijn, dan zeggen we dat de wetenschap dat tegen dan ook allemaal heeft opgelost, maar persoonlijk vind ik het geen goed idee om te gaan knoeien met dingen zoals een natuurlijke dood.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.