actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2014, 09:19
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
Child Focus onderzoekt preventieve aanpak pedofilie

Child Focus onderzoekt preventieve aanpak pedofilie

Child Focus wil helpen onderzoeken hoe preventieve hulpverlening aan mensen met pedofiele gevoelens in Vlaanderen kan uitgebouwd worden. Bedoeling is dat zij hun weg vinden naar een behandeling, voor ze met het gerecht in aanraking komen.

Over dit thema wordt woensdag in Antwerpen een studiedag georganiseerd.

"Inzake de seksuele uitbuiting van kinderen ging er tot op heden vooral aandacht naar de ondersteuning van kinderen en het aanpassen van strafrechtelijke instrumenten. Vanuit een breed perspectief op preventie is het ook belangrijk om het belang van dadertherapie te onderstrepen", aldus Heidi De Pauw, CEO van Child Focus.

"Voor Child Focus is het van essentieel belang dat er in ons land toegankelijke, betaalbare en vertrouwelijke zorg en ondersteuning voorzien wordt voor daders met een juridische maatregel, maar ook voor potentiële daders, die met pedofiele gevoelens, fantasieën of impulsen rondlopen en niet gekend zijn bij het gerecht. Zij kunnen nu te vaak nergens terecht."

Laagdrempelig
Het is belangrijk dat er een laagdrempelig contactpunt gecreëerd wordt in Vlaanderen, zodat mensen met een hulpvraag of een adviesvraag over pedofilie ergens terecht kunnen, stelt medeorganisator prof. Kris Goethals, directeur van het Universitair Forensisch Centrum (UFC).

Het oprichten van een telefonische hulplijn, zoals 'Stop it Now UK & Ireland' en 'Stop it Now Nederland', heeft de voorbije jaren in deze landen haar nut bewezen. In 2012-2013 namen 500 personen contact op met de hulplijn in Nederland. Inmiddels hebben 50 potentiële daders via de hulplijn hun weg gevonden naar behandeling.

Bron: Knack, 26/11/2014, http://www.knack.be/nieuws/belgie/c...mal-513773.html

Commentaar:
Ik snap waar Child Focus naartoe wil. De kinderen die te maken krijgen met zulke problemen moeten ondersteund worden, dit vind ik nog altijd de belangrijkste taak. Nu willen ze de daders ook helpen op voorhand, op zich is dat een goed ding. Zo zullen er misschien minder voorvallen van pedofilie zijn. Ik vraag me toch af of het haalbaar is. Zouden de mensen die zulke gedachten hebben, effectief naar zo'n hulplijn bellen? Ik denk dat het voor deze mensen moeilijk is om die stap te zetten. Als het wel helpt, vind ik het al een eerste goede stap. Zo kunnen de daders behandeld worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th November 2014, 11:41
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
Child Focus onderzoekt preventieve aanpak pedofilie

Ik stel mij net al F*nne de vraag of mensen met zulke gedachten wel zullen stappen naar een hulplijn. Ik mijn ogen willen deze mensen vaak zelfs niet geconfronteerd worden met deze gedachten en willen ze er zelf niet aan toegeven. Gaan ze dan op het punt komen: Ik heb zulke gedachten, moet ik er misschien iets aan doen? Ik denk persoonlijk dat het al moeilijk is om aan jezelf toe te geven dat er iets 'mis' is en dat het daarom zeker moeilijk is om iemand anders er bij te betrekken. Want zoals ik net al zei gaat het over iets dat 'mis' is met jou. Het hoort niet zo, je bent niet normaal,... en zulke zaken ga je eerder verstoppen dan er mee te koop lopen. Verder denk ik ook dat er altijd de vrees is dat mensen je met de vinger gaan wijzen en dat het niet helemaal vertrouwelijk is. Stel je maar eens voor dat plots je buren weten dat je zulke gedachten hebt. Zelf zie ik het initiatief echt nog niet lukken. Ik zou zelf ook echt niet tot die hulplijn willen behoren want ik heb eigenlijk geen 'respect' voor mensen met zulke gedachten en ik zou het heel moeilijk hebben om het puur als werk te beschouwen. Maar ja, misschien heb ik daarom niet voor de studie psychologie,... gekozen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.