actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th October 2010, 09:36
Igna.Dergent's Avatar
Igna.Dergent Igna.Dergent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 83
Als De Wever dat zegt, liegt hij

"Als De Wever dat zegt, liegt hij"

"Als De Wever zegt dat de Franstaligen op hun toezeggingen zijn teruggekomen, liegt hij. Ik gebruik dat woord niet vaak, maar het is zo". Dat zei PS-politicus Paul Magnette gisteren in Terzake.

Magnette reageert daarmee op de zet van Bart De Wever om "de teller terug op nul te zetten" en alles wat nu onderhandeld is in vraag te stellen. De N-VA-voorzitter houdt zich beschikbaar om - op vraag van de koning want die heeft het initiatief nu - mee te werken aan een oplossing, maar wil daaraan "zonder contraintes", dus met een wit blad, beginnen.

De Wever herhaalde gisteren in Terzake dat van de eerdere toezeggingen van de Franstalige partijen inzake de overdracht van bevoegdheden "niet alles meer overbleef". Waarna Magnette vlijmscherp reageerde.

Bron: Gevonden op het internet op 5 oktober 2010: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...-liegt-hij.aspx

Mijn mening:
Naar mijn mening is het ook beter om met een blanco blad te beginnen, want hoelang zijn ze nu al aan het onderhandelen zonder enige uitweg?
Ofwel moeten ze nieuwe verkiezingen inlassen ofwel moeten ze allemaal terug rond tafel gaan zitten en met een propere lei herbeginnen.
Want voor mij ziet het er nu uit als een verloren strijd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th October 2010, 10:50
Yannick.Truyen Yannick.Truyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 82
Mij lijkt het ook beter om met een blanco blad te beginnen. Want volgens mij is het vertrouwen tussen de Vlaamse en Franstalige partijen volledig zoek. Je merkt dat ze ook nog altijd de zwarte piet naar elkaar door schuiven. Ze zouden beter al hun tijd steken in het zoeken naar een oplossing dan het zoeken naar argumenten om de andere zwart te maken. Want zo is het altijd ze maken de andere zwart, Maar zelf dragen ze nauwelijks hun steentje bij aan de onderhandelingstafel. Dus van nul starten en alles terug opbouwen. Lijkt mij een betere keuze dan op deze manier nog maanden verder te gaan. En dan te merken dat het politieke vertrouwen zoek is en dat ze niet meer met elkaar kunnen samenwerken. Met als gevolg dat de regering valt en dat we over een jaar terug naar de stembus gaan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th October 2010, 13:29
Vanhoof.Stef Vanhoof.Stef is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 71
Volgens mij is het moeilijk om na 113 dagen onderhandelen te herstarten met een blanco blad. Dat lijkt mij wel bijzonder optimistisch, natuurlijk gaan voorgaande gesprekken meespelen als men nu opnieuw van nul begint. Er is al te veel tijd verstreken en er zijn al te veel gesprekken gevoerd, het probleem is misschien wel eens politieke moed. Een beetje van de trots (zowel persoonlijk als van de partij) opzijzetten en vervolgens verder gaan. Wanneer iedereen aan zijn oorspronkelijke gedachten blijft vastpinnen zal het bijzonder moeilijk zijn om tot akkoorden te komen ook al wil men terug opnieuw beginnen.
Als De Wever nu opnieuw start komt het voor mij een beetje over dat hij zijn baan als informateur niet goed gedaan heeft. Want opnieuw beginnen impliceert opnieuw informeren - de taak van De Wever enkele maanden geleden.

Natuurlijk speelt de rol van Di Rupo mee als formateur, en hier kon De Wever geen rekening met houden maar ik denk dat er zeker gesproken mag worden over falen! Misschien klopt wel wat er maanden geleden gezegd werd, dat
NV-A en de PS gewoonweg te ver uit elkaar staan om een degelijke regeringsvorming te voorzien.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th October 2010, 14:16
dieter.tielemans's Avatar
dieter.tielemans dieter.tielemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Emblem
Posts: 48
Hoe lang zijn we nu al wel niet aan het sukkelen met onze Belgische regering? Er wordt maar onderhandeld en onderhandeld en zelfs nog vóór we van een eventuele regering kunnen spreken, kunnen ze zelfs nog niet tot eender wat akkoord of dergelijke komen.
Daarom vind ik dat opnieuw beginnen helemaal niet tot de opties behoort, evenmin om nieuwe verkiezingen uit te schrijven. Want dan duurt het alleen maar NOG langer! Zo blijken politici zich liever bezig te houden met moddergooien dan enige andere zaak, alle Walen tegen Bart De Wever en zelfs Waalse partijen onderling, het is ver gekomen.
Yves Leterme was de vorige overwinnaar van de verkiezingen en is onherroepelijk gedegradeerd na zijn falen, dreigt dit nu ook met Bart De Wever dezelfde kant uit te gaan? Hopelijk niet, of de politieke impasse zou pas helemaal compleet zijn.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 5th October 2010, 18:02
Thomas Cools Thomas Cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 55
Waarom zou het met een nieuwe start ineens wel gaan lukken?
Ik denk niet dat er nu dan ook maar 1 partij gaat willen samenwerken met N-VA. Eerst en vooral zullen de politieke partijen moeten leren dat ze niet altijd alles tegelijk willen klaar spelen. In plaats van de koppige uit te hangen zouden ze eens naar elkaar moeten luisteren en aannemen dat ander ideeën ook goed kunnen zijn, ook al komt het van een andere partij. Dat N-VA de verkiezingen gewonnen heeft wil zeggen dat de meerderheid van het volk in hen geloofd. Zij moeten dus het initiatief nemen en hun wil opdringen. De rest zal water bij de wijn moeten doen, anders gaat het nooit lukken om tot een overeenkomst te komen in de politiek. Nu is het aan Bart De Wever en zijn partij om het vertrouwen van het volk niet te schaden! Want wat met Leterme is gebeurd, gaat nu ook gebeuren als ze allemaal alleen maar naar hun eigen blijven kijken.
De Vlaamse partijen, en dit geldt ook voor de Waalse partijen, moeten eens leren om niet steeds elkaar de schuld te geven van heel deze toestand. Dat ze allemaal eens leren om tot een goede verstandhouding te komen!!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 5th October 2010, 21:13
stef.ven stef.ven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 61
Politiek gehandicapt

Een landje van iets meer dan 10 miljoen inwoners met een federale overheid en 3 regionale overheden met evenveel macht als die federale overheid, hoe kan dat vlotjes draaien?

De federale regering staat al buitenspel sinds Leterme wist dat enkele minuten politieke moed voldoende waren om grondige hervormingen te brengen in het land.

De Vlaming zou niet langer alles moeten afgeven aan de Waal! En al de Vlamingen waren zo opgetogen dat er massaal centrumrechts gestemd werd.

Natuurlijk wilde Wallonië niks afgeven, hoe zou je zelf zijn, maar de beloftes waren gemaakt.

Dus de Vlaming blijft stemmen op politici die met de sterke hand het land hervormen en de Waal blijft stemmen op politici die met de sterke hand het land bewaren zoals het is.

We mogen nog tientallen keren naar de stembus trekken, maar dit probleem blijft. Wij kunnen in deze situatie geen succesvolle regering vormen.

Laatst aangepast door stef.ven : 5th October 2010 om 21:18.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 7th October 2010, 12:26
Igna.Dergent's Avatar
Igna.Dergent Igna.Dergent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 83
Citaat:
Orgineel gepost door Thomas Cools
Waarom zou het met een nieuwe start ineens wel gaan lukken?
Ik denk niet dat er nu dan ook maar 1 partij gaat willen samenwerken met N-VA. Eerst en vooral zullen de politieke partijen moeten leren dat ze niet altijd alles tegelijk willen klaar spelen. In plaats van de koppige uit te hangen zouden ze eens naar elkaar moeten luisteren en aannemen dat ander ideeën ook goed kunnen zijn, ook al komt het van een andere partij. Dat N-VA de verkiezingen gewonnen heeft wil zeggen dat de meerderheid van het volk in hen geloofd. Zij moeten dus het initiatief nemen en hun wil opdringen. De rest zal water bij de wijn moeten doen, anders gaat het nooit lukken om tot een overeenkomst te komen in de politiek. Nu is het aan Bart De Wever en zijn partij om het vertrouwen van het volk niet te schaden! Want wat met Leterme is gebeurd, gaat nu ook gebeuren als ze allemaal alleen maar naar hun eigen blijven kijken.
De Vlaamse partijen, en dit geldt ook voor de Waalse partijen, moeten eens leren om niet steeds elkaar de schuld te geven van heel deze toestand. Dat ze allemaal eens leren om tot een goede verstandhouding te komen!!



Eerst zeg je dat alle partijen naar elkaar moeten luisteren en daarna zeg je dat de NVA het initiatief moet nemen en zijn wil moet opdringen en dat de andere partijen water bij de wijn moeten doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.