actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2011, 11:13
Wouter G Wouter G is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 69
Leterme roept hulp van Belgische spaarders in

Premier Yves Leterme (CD&V) wil spaarders aanmoedigen staatsbons te kopen. Hij heeft het Agentschap van de Schuld de opdracht gegeven voorstellen uit te werken om staatsbons aantrekkelijker en bekender te maken, schrijven De Standaard en Le Soir. Met het initiatief wil de ontslagnemende premier de internationale rente omzeilen, die gisteren steeg tot 5,5 procent.
"Gezien de moeilijke situatie op de internationale financiële markten willen we in toenemende mate een beroep doen op het Belgische spaarvermogen om de staatsschuld te financieren", verklaart Leterme. Zoals bekend horen de Belgen tot de grootste spaarders ter wereld, maar dit jaar leende ons land nog 'maar' 300 miljoen euro bij zijn burgers. Leterme wil dat bedrag verhogen en liet daar in de zomer al een draaiboek voor opstellen.


Staatsbons
Het Agentschap voor de Schuld doet op 4 december een uitgifte van staatsbons aan particuliere spaarders, waarvoor de inschrijvingen vandaag/donderdag starten. Aan een staatsbon op vijf jaar hangt door de hoge rente nu een coupon van vier procent. Dat is een procent meer dan bij de vorige uitgifte. "Sinds we de intresten vastlegden, meldden zich al tientallen investeerders, voor grote bedragen", zegt Jean Deboutte van het Schuldagentschap. "Dat gebeurt anders nooit. Bij de laatste uitgifte haalden we om en bij de 80 miljoen euro op. Nu verwacht ik een veelvoud." (belga/tma)

bron: het laatste nieuws
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th November 2011, 11:17
Wouter G Wouter G is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 69
eigen mening

Ik vind het erg dat we om de staatsschuld te financieren naar de Belgische spaarders moeten gaan kijken terwijl er toch ook andere mogelijkheden zijn?
Zwartwerk in België komt in de top 5 van heel Europa, zwartrijden op het openbaar vervoer en dan vooral bussen gebeurd ontelbaar veel. Waarom dan geen strengere controles? Ik ben er zeker van dat ook hier zeer veel geld te rapen valt zonder dat we naar de werkende mens moeten kijken. Naturlijk is dit alternatief niet slecht, staatsbons aantrekkelijker maken door meer interest lijkt mij op het eerste zicht voordelig voor de mensen, maar als we naar het verleden kijken vermoed ik toch een addertje onder het gras.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.