actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th October 2017, 18:45
laura.d*ies laura.d*ies is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Lint
Posts: 33
Gsm in de auto: is een app de oplossing?

Gsm in de auto: is een app de oplossing?

Kan een app ons helpen om veiliger te rijden? Minister Ben Weyts wil dat werkgevers zo’n app verplichten. Maar wat doen de apps precies en welke moet je kiezen?

DECKMYN DOMINIQUE

Om te sms’en of whatsappen heb je toch maar één hand en een half oog nodig? Dan hou je nog je andere hand en anderhalf oog over om je auto te besturen, denken we graag. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) lanceerden afgelopen weekend een sensibiliseringscampagne om de Vlaming tot betere inzichten te brengen.

Weyts beveelt onder meer het gebruik aan van apps die de smartphone blokkeren tijdens het rijden. Hij hoopt dat werkgevers het gebruik daarvan verplichten. In Het Laatste Nieuws toont werkgeversorganisatie Voka zich tegenstander van een verplichting. Maar volgens Jeroen Tiebout, de woordvoerder van Weyts, zijn de werkgevers aan het overreageren. Van verplichting is voorlopig geen sprake – het verkeersreglement is federale materie. ‘We willen werknemers tijdens het rijden niet onbereikbaar maken’, zegt Tiebout. ‘Handsfree bellen in de auto is geen probleem, maar iedereen weet dat je niet kunt sms’en tijdens het rijden en de bedrijven willen toch ook niet dat er ongelukken gebeuren met hun personeel?’

Maar over welke apps gaat het en wat doen ze? Er zijn er heel wat, en de functies lopen sterk uiteen.

De basisfunctie die de meeste apps delen: ze detecteren dat je in de auto aan het rijden bent (meestal via de gps van de smartphone), en maken dan je telefoon onbereikbaar. Bellers krijgen automatisch een sms met een melding als ‘Ik kan nu de telefoon niet opnemen, want ik ben aan het rijden’.

Simpel
In-Trafic Reply
Een simpele en effectieve app die dat doet, is In-traffic reply van Samsung, gratis in de Android-appstore. De app begint automatisch te werken als je rijdt, maar dat kan ook anders worden ingesteld: dat hij alleen in werking treedt als hij de Bluetooth-connectie van je auto detecteert – zodat hij bijvoorbeeld niet onverhoeds aanspringt in de tram. De automatische respons aan bellers kan ‘fun’, ‘standaard’ of ‘persoonlijk’ zijn – laat die ‘fun’ maar achterwege, de standaardmelding is waarschijnlijk het veiligst in alle situaties. De app reageert op binnenkomende telefoons, maar ook (als je dat wil) op sms’jes en binnenkomende berichten van Messenger en Whatsapp. Andere berichten worden niet gedetecteerd, maar je zult er geen last van hebben: het geluidje van alle meldingen wordt uitgeschakeld. Ook goed: een eenvoudig, overzichtelijk scherm waar je de app kunt uitschakelen of pauzeren – bijvoorbeeld omdat je in de passagierszetel zit. Opgelet: apps als In-traffic reply gebruiken de sensoren van je smartphone om te weten wanneer je begint te rijden, ze draaien voortdurend op de achtergrond en kunnen heel wat stroom consumeren.

In iOS 11, het nieuwste besturingssysteem voor de iPhone, zit een dergelijke functie ingebouwd. Het is goed mogelijk dat ook in Android zoiets uitrusting zal worden.

Te veel
Er zijn ook veel meer gesofisticeerde apps, maar of die beter zijn?

Drivemode is misschien wel de meest uitgebreide. De app kan worden ingesteld om alleen maar bellers te informeren dat je op weg bent, maar je kunt ook de basisfuncties van je smartphone controleren via simpele swipes en spraakcommando’s. Zo kun je met één hand en zonder te kijken muziek opzetten of de navigatieapp openen, of een sms-bericht dicteren. Knap gemaakt, maar juist configureren is niet zo simpel. En eigenlijk stuurt Drivemode een gevaarlijk signaal: dat je best wel veilig met je smartphone kunt werken onderweg.

Wie Drivemode intensief gaat gebruiken onderweg, is bovendien illegaal bezig. VSV-woordvoerder Werner De Dobbeleer: ‘Je mag tijdens het rijden geen gsm in de hand houden en gebruiken.’ Als je de gsm op het dashboard bevestigt, is het wat minder duidelijk wat er wel of niet mag. ‘Maar dan nog geldt het algemene principe dat je je voertuig op elk moment goed in de hand moet hebben’, zegt De Dobbeleer.

En dat is ook het probleem bij systemen die de apps van je smartphone op een speciaal scherm in de auto vertonen – Apple Carplay en Android Auto: eigenlijk leiden die (bijna) evenveel af als je gsm zelf. Maar ze geven een veiliger gevoel, misschien ten onrechte.

Handsfree?
Maar als je auto uitgerust is met handsfree bellen, is er dan een probleem? Dat hangt ervan af aan wie je het vraagt. Volgens de woordvoerder van Weyts is het de minister er vooral om te doen dat we onze ogen op de weg houden. ‘Handsfree bellen is het probleem niet, sms’en en surfen wel’. Maar bij de VSV klinkt dat toch een beetje anders. ‘Onderzoek wijst uit dat handsfree bellen nauwelijks veiliger is’, zegt Werner De Dobbeleer. Het lijkt misschien alsof dat hetzelfde is als praten met een passagier in de auto. Maar dat klopt niet, zegt Dobbeleer: ‘Iemand die naast je in de auto zit, kan de verkeerssituatie mee volgen en begrijpt dat je op bepaalde momenten niet kunt praten.’

Sommige bedrijven, waaronder Unilever, verbieden hun personeel daarom elke vorm van telefoneren in de auto.

Bron: De Standaard. 9 oktober 2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171009_03121197

Mening:
In het artikel zijn 2 tegenpolen vernoemt in verband met het verplichte gebruik van apps waardoor je niet met je smartphone zou bezig zijn. Ik ben zoals minister Weyts een voorstander van de verplichting hiervan omdat het eerst en vooral zorgt voor de bewustwording van de gevaren van het gebruik van een smartphone in de auto. Als het verplicht is gaan meer mensen denken omdat het verplicht is, het wel gevaarlijk mòet zijn. En ten tweede vind ik dat het verplicht moet worden omdat je niet alleen jezelf in gevaar brengt maar ook anderen die wel overtuigd zijn van de gevaren van de gsm.
Ik kan wel begrip tonen voor Voka die argumenteert dat het personeel bij bepaalde jobs bereikbaar moet zijn, maar dit kan dan nog altijd handsfree.

Pluspunten:
-Ik vind het goed dat de app ook berichten van verschillende berichtenservices detecteert zoals whatsapp. Vermits er tegenwoordig heel veel mogelijke manieren zijn om tòch bereikbaar te zijn.
-Het feit dat de app automatisch de afzender bericht vind ik een pluspunt omdat deze persoon dan geïnformeerd wordt over je situatie en gemotiveerd wordt deze toepassing te gebruiken.
-De app schakelt ook het geluid uit en wat volgens mij minder afleiding veroorzaakt. Want verschillende geluidjes veroorzaken drang, stress en nieuwsgierigheid naar de oorzaak.
-De optie om als passagier, bijvoorbeeld op het openbaar vervoer, de app uit te schakelen is een pluspunt voor de overtuiging van het behoud hiervan.

Minpunten:
-Het batterijverbruik vind ik een klein minpunt dat eenvoudig te compenseren valt door de gemakkelijke en goedkope aanschaf van een auto-oplader.

Naar mijn mening moeten alle apps die daarrond gemaakt worden gratis zijn, dat vergroot de kans dat mensen dit gaan aanschaffen.

Mijn mening over de stem-bedienende app is tweeledig. Enerzijds vind ik het een super handig alternatief zoals met het aanschakelen van muziek
Anderzijds gaat, zelfs handsfree, veel bezig zijn met je smartphone steeds ten koste van je concentratie zonder dat men ervan bewust is.

Over het handsfree bellen heb ik ook een dubbele mening. Ik vind het een tof alternatief om toch bereikbaar te zijn, maar men moet opletten voor een pseudo- veilig gevoel waarin je concentratie wel degelijk afneemt zonder dat de andere partij zich bewust is van je situatie.

Om mijn mening kort samen te vatten vind ik dat de apps heel handig zijn, verplicht moeten worden en gratis moeten zijn. Het gebruik van een gesofisticeerde app en handsfree bellen moet naar mijn mening in mate en op een veilige verantwoordelijk manier kunnen.

Laatst aangepast door laura.d*ies : 10th October 2017 om 19:40.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.