actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th April 2015, 18:29
Gertjan.s*els Gertjan.s*els is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 125
Aartsbisschop Léonard herdenkt 'drama van abortuswet'

Tijdens de hoogmis van Pasen in de Brusselse Sint-Michiels- en Sint-Goedelekathedraal heeft aartsbisschop André-Joseph Léonard kritiek geüit op de abortuswet die afgelopen vrijdag 25 jaar oud is. Léonard sprak over een “drama”, maar hij zei ook dat de katholieke kerk vrouwen die abortus plegen niet wil veroordelen.

In zijn homilie vroeg Léonard eerst aandacht voor het geweld tegen christenen in het Midden-Oosten. In onder meer Syrië en Irak worden christenen massaal verdreven, ontvoerd of vervolgd.

Kwetsbaar stadium

“Maar een ander drama moet vandaag herdacht worden. Eergisteren was het de 25ste verjaardag van de abortuswet in België”, zei Léonard. Volgens de aartsbisschop zijn er sinds 1990 minstens 300.000 kinderen geaborteerd.

“Het gaat uiteraard altijd om slachtoffers die zich niet eens konden verdedigen”, aldus Léonard. “We mogen nooit vergeten dat wij allemaal ooit dat kleine embryo, die foetus waren in de moederschoot. En we zijn enkel hier omdat we gerespecteerd werden toen we ons in dat kwetsbare stadium van ons leven bevonden”.

“Als christenen is het niet onze bedoeling de vrouwen te veroordelen die abortus meemaken, en nog minder diegenen onder hen die zelf het slachtoffer waren van hun omgeving. We willen alleen maar bevestigen dat wij tegelijkertijd het kostbare leven van het ongeboren kind én de waardigheid van iedere vrouw met een warm hart willen verdedigen, en dat we de organisaties steunen die vrouwen helpen om hun kind te houden, ook in heel moeilijke situaties”, zei het hoofd van de katholieke kerk in België.

Koning Boudewijn

Léonard bracht ook het verzet tegen de abortuswet van de toenmalige koning Boudewijn in herinnering. “Gelukkig is het ook de verjaardag van de profetische daad van koning Boudewijn, die de Belgen en de hele wereld voor altijd zal herinneren aan de ernst van abortus”, klonk het.

Mogelijk was dit de laatste Paasmis voor aartsbisschop Léonard. Volgende maand wordt hij 75 en moet hij zijn ontslag aanbieden als aartsbisschop. Hij zal wel moeten aanblijven tot de Paus een opvolger aanduidt. De opvolging van Godfried Danneels, de voorganger van Léonard, duurde bijna twee jaar. Zelf liet Léonard duidelijk verstaan dat hij niet langer dan nodig wil aanblijven.

Bron: www.standaard.be

----

Mening: Abortus blijft een netelig onderwerp, des te meer in christelijke kringen. Ondanks ik opgelucht ben dat het min of meer genuanceerd wordt door de betrokken vrouwen niet te veroordelen, ogen de woorden 'drama' en 'profetische daad' toch wel als lichtjes veroordelend.

Ondanks ik zelf min of meer gekant ben tegen abortus, is het een ontzettend gevoelig en moeilijke problematiek om te bespreken in de maatschappij. Met name de contextuele verscheidenheid zorgt voor aardig wat werk inzake de nuancering van mogelijke voorstellen omtrent abortus. Het is meer een discussie die ik graag vanop een afstand volg, mede door het feit dat ik er zelf niet uit ben wat mijn expliciete mening over deze kwestie is.

Pasen lijkt me dan ook wel enigszins geschikt om dit debat nog eens boven te halen, van start gaan met woorden als 'drama' en 'profetische daad' lijkt me dan weer minder geschikt om een respectvolle dialoog te starten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.