actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2015, 18:26
Floor.C*oonen Floor.C*oonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 75
Bijna 1.300 Belgen op wachtlijst voor orgaandonatie

België is een goede leerling op vlak van orgaandonatie, maar toch staan 1.276 Belgen die een orgaan nodig hebben op de wachtlijst. Omdat sensibilisering zeer belangrijk is, lanceert de FOD Volksgezondheid vandaag de tiende editie van de Beldonorcampagne, die orgaandonatie onder de aandacht wil brengen en mensen wil laten nadenken hoe ze zelf tegen orgaandonatie aankijken.

België stond vorig jaar, na Kroatië, op de tweede plaats in Europa wat betreft het aantal orgaandonaties. Dat komt mede door onze goede wetgeving, zegt Christiaan Decoster, directeur-generaal gezondheidszorg van de FOD. "In België is er namelijk een 'impliciete toestemming', wat betekent dat iedereen orgaandonor is, behalve als hij expliciet laat registreren dat hij geen donor wil zijn. Toch blijft de vraag het aanbod overstijgen. Daarom hebben we 10 jaar geleden onder meer Beldonor opgestart."

Mensen kunnen zich bovendien bij hun gemeente laten registreren als orgaandonor, om zo hun wil officieel kenbaar te maken. "In 2014 was het aantal toestemmingen voor het eerst hoger dan het aantal weigeringen", aldus Luc Colenbie, expert orgaandonatie van de FOD. Vandaag staan 221.384 mensen geregistreerd als orgaandonor, 188.435 mensen weigeren hun organen af te staan. Het aantal donoren steeg in september met 5,5 procent ten opzichte van een jaar eerder; het aantal transplantaties met 4,5 procent. Toch staan nog steeds 1.276 patiënten op de wachtlijst, een stijging met 7 procent.

De nieuwe Beldonorcampagne, die werd uitgedacht door studenten van IHECS in Brussel, richt zich specifiek tot jongeren, met affiches en promospotjes. Bovendien doorkruist Beldonor het land om scholen te bezoeken, met de "Federal Truck", een bus waarin kinderen terechtkunnen voor onder meer informatie en een interactief spel.

bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/b...natie-b8b05063/

mening: Ik vind dit een erg interessant artikel. Ik wist niet dat men zowizo orgaandonor was tenzij men dit expliciet heeft laten registeren dat men dit niet wil. Ikzelf zou mezelf graag als orgaandonor zien aangezien iets van jouw lichaam nog verder kan leven en je ontzettend veel voor anderen kan betekenen. In dit artikel toont men ook dat er 1.300 Belgen wachten op een donatie. Ik vind dit een vrij laag aantal aangezien de vraag lijkt te stijgen de laatste jaren, ik verwacht door de vergrijzing. Dit lage aantal is te danken aan de vele mensen die zich openstellen als orgaandonor in tegenstelling tot mijn verwachtingen zijn er toch veel mensen die dit ook een goed initiatief vinden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.