actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th August 2016, 12:39
Lotte.R*bberecht Lotte.R*bberecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 68
Grindr-avances in olympisch dorp: The Daily Beast onder vuur om stuk dat atleten out

Het is een onderwerp waar veel mensen van smullen: seks en topsport. Een journalist van The Daily Beast ligt echter flink onder vuur vanwege zijn artikel dat die twee elementen samenbrengt. Hij schreef over zijn ervaringen met datingapp Grindr in het olympisch dorp in Rio de Janeiro. Met zijn kleurrijke beschrijvingen van de beschikbare kandidaten heeft hij wellicht een aantal atleten 'geout'- ook atleten afkomstig uit homofobe landen.

De Amerikaanse journalist Nico Hines - zelf heteroseksueel, getrouwd en vader van twee kinderen - beschreef zijn ervaringen met datingapps als Grindr in een artikel met de kop 'The other olympic sport in Rio: swiping'. Hij wil weten of 'average Joe' ook mee kan doen aan 'bacchanalia'. Het artikel haakt aan bij het vaak geopperde verband tussen seks en de Olympische Spelen. In het stuk is te lezen welke matches Hines allemaal kreeg voorgeschoteld en welke seksuele voorstellen daaruit voortvloeiden.

Maar dat niet alleen. Hines noemt ook persoonlijke details van de mannen met wie hij contact had, zoals de lengte, gewicht en nationaliteit. Geen namen dus, maar in één geval kon de informatie maar op één persoon van toepassing zijn en die atleet is niet openlijk homoseksueel. Sterker nog, hij is afkomstig uit een land waar geweld tegen homo's wijdverbreid is.

"Dit is gevaarlijk", schrijft de Amerikaanse site Vox. "Mensen gebruiken datingapps juist om af te spreken zonder vooraf hun identiteit vrij te geven. Deze hetero journalist heeft deze fundamentele voorwaarde van anonimiteit geschonden en daarmee de atleten in gevaar gebracht."
Excuses

De Daily Beast-journalist deed nog een poging om zijn artikel te rechtvaardigen: "For the record, ik heb tegen niemand gelogen over mijn identiteit en heb mij niet anders voorgedaan - tenzij je mijn aanwezigheid op Grindr meerekent, want ik ben hetero, getrouwd en heb kinderen. Ik heb mijn eigen foto gebruikt (alleen van mijn gezicht...) en heb direct bekend dat ik een journalist was zodra iemand vroeg wie ik was."

Het artikel in kwestie is inmiddels van de site van The Daily Beast verwijderd. Daarvoor in de plaats zijn excuses van de hoofdredactie gekomen. "Onze eerste reactie was dat het volledig verwijderen van het artikel niet nodig was. We hadden het bij het verkeerde eind. Het spijt ons. Aan alle atleten die gedupeerd zijn door dit artikel bieden we onze excuses aan."

"De insteek van het artikel was om na te gaan of en hoe atleten datingapps gebruiken in het olympisch dorp", liet Daily Beast-hoofdredacteur John Avlon weten. "Nico kreeg gewoon veel meer reacties via Grindr dan via apps voor heteroseksuele mensen, dus schreef hij daarover. Als hij uitnodigingen van heteroseksuele atleten had gekregen, dan had hij daarover geschreven."

bron: De Morgen

eigen mening: Het is al erg genoeg dat er landen zijn die je willen doden om wie je bent, maar als je dan de keuze hebt gemaakt je daarbij neer te leggen en misschien wel nooit uit de kast te komen, moet men die keuze accepteren. Wat deze journalist gedaan heeft is niet alleen geen journalistiek, het is gewoon spelen met de levens van mensen, gewoon voor een paar extra lezers.
Hoe kan hij hebben gedacht dat hier geen reactie op zou komen, zelfs van de buitenwereld, waar het onderwerp homoseksualiteit zo ontzettend gevoelig ligt? En zeker in sport, waar het haast volledig taboe is, of wordt gebruikt om de mannen in de meer 'frivole' sporten zoals atletiek of synchroon duiken mee uit te lachen. Want een voetballer of een rugbyer, dat zijn 'echte' mannen en echte mannen kunnen niet homo zijn.
Buiten dat aspect zal er voor veel van deze mannen nog een zeer goede reden zijn om zich niet te willen outen: ze leven nog net iets te graag. Veel van de mannen waar het artikel het over had kwamen niet van de iets meer liberale landen zoals België of Nederland, het ging over mannen die uit landen kwamen waar homoseksualiteit nog altijd bestraft word met de dood. Dat iemand deze mensen dan gewoon voor de leeuwen gooit zonder rekening te houden met de gevolgen, kan er bij niet in. Ik wist niet dat dit mocht van de journalistieke deontologie of zelfs gewoon van de menselijke ethiek.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.