actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2009, 11:53
katrien.anthonis katrien.anthonis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 76
Koninklijke dotaties verlaagd met 423.000 euro

Koninklijke dotaties verlaagd met 423.000 euro

De dotatie voor de koninklijke familie wordt verlaagd. In 2010 zal er voor de koning en zijn gevolg in totaal 423.000 euro minder zijn vergeleken met dit jaar. De inkomens van prins Filip, prinses Astrid, prins Laurent en koningin Fabiola dalen met 8 procent.


Dat schrijven de kranten van Sud Presse. De dotatie voor koning Albert zelf daalt met 1,4 procent of 148.000 euro tot 10.388.000 euro in 2010. Ongeveer 70 procent van dat bedrag gaat op aan personeelskosten. De teksten die de dotatie vastleggen, zijn met enkele dagen vertraging goedgekeurd.

85.000 euro minder voor prins Filip
Prins Filip zal 85.000 euro minder zal krijgen en belandt onder het miljoen euro, op 935.000 euro om precies te zijn. Koningin Fabiola verliest 132.000 euro, ze moet in 2010 rondkomen met 1.462.000 euro.

Prinses Astrid zal het moeten stellen met 324.000 euro in plaats van 353.000 euro in 2009. En Prins Laurent krijgt tenslotte 311.000 euro, dat is 29.000 euro minder dan dit jaar.

Trendbreuk
De daling van de dotaties betekent een trendbreuk. Dit jaar konden onze royals nog rekenen op een gemiddelde stijging van hun dotatie met 6 procent. Maar toen speelde de inflatie een grote rol. Nu is er nauwelijks inflatie. Het vastgelegde bedrag voor 2010 kan nog aangepast worden voor inflatie.

BRON: gva, 10/11/2009

Nu kunnen alle belastingbetalers die kritiek hebben op de dotaties voor het koningshuis eindelijk wat meer tevreden zijn. Persoonlijk vind ik niet dat dotaties voor alle leden van het koningshuis nodig zijn. Niet alle kinderen van de koning bijvoorbeeld hoeven voor mij dotaties te krijgen. Dat de koning en de kroonprins deze krijgen vind ik ergens wel normaal. Met 'wat minder' zullen ze waarschijnlijk nog wel toekomen
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th November 2009, 16:19
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
Ik vind persoonlijk dat ze er nog de helft mogen af doen of misschien zelfs nog meer. Er zijn heel veel mensen die kei hard moeten werken om nog maar rond te komen voor hun gezin, dan vind ik het dus heel oneerlijk dat de koningklijke familie dit geld zomaar krijgt. Ik weet dat er hier op dit forum waarschijnlijk anders over denken maar dit is gewoon mijn mening dus gelieve mij niet aan te vallen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th November 2009, 20:48
jonas.van.hal jonas.van.hal is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 88
Eindelijk !!

Persoonlijk vind ik het "Koninklijk Huis" en zijn gevolg één grote soap! Wat moeten die mensen hele dagen doen? Ik ben een voorstander van het afschaffen van de Monarchie, de Koning en Konigin hebben in deze tijden toch geen belangrijke functie meer. Laten we er gewoon een Republiek van maken, een heleboel kosten gespaard!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th November 2009, 15:45
Kimberly.Nuyts Kimberly.Nuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Olen
Posts: 76
Persoonlijk vind ik het een hele goede zaak dat de dotaties voor het koningshuis weer verlagen. Katrien haalt een goed punt aan wanneer ze zegt dat het niet nodig is dat alle kinderen van de koning een dotatie moeten krijgen. Wij Belgen moeten ook hard werken om geld te verdienen, dus waarom zij niet?

Maar wat Jonas zegt daar ben ik het toch niet helemaal mee akkoord. Volgens mij is van België een republiek maken helemaal geen kostenbesparing. Elke nieuwe president die zijn intrek neemt in de presidentswoning mag deze opnieuw inrichten naar zijn eigen smaak.

Ik zou dus nooit een republiek maken van België, maar het zou niet slecht zijn om de dotaties eens te herzien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.