actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2012, 22:12
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 87
Fietsdiefstal om de drie minuten

Fietsdiefstal om de drie minuten

dinsdag 04 december 2012, 19u29

Om de drie minuten wordt in ons land een fiets gestolen, wat neerkomt op zo'n 150.000 gestolen exemplaren per jaar. Dat is althans de schatting. Want lang niet iedereen doet aangifte bij de politie, omdat ze het niet de moeite vinden. Ons reportagemagazine Telefacts toont vanavond hoe snel het gaat om een fiets te stelen.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...121204_00391275

Commentaar: Ik heb net de reportage op Telefacts ook bekeken. Het is gewoon schandalig. Allereerst vind ik dat de boetes op fietsendiefstal hoger mogen liggen. Men zou iets moeten vinden tegen de fietsdiefstallen. Je kan wel je fiets laten graveren, maar het enige wat dit uithaalt is dat hij misschien wat minder aantrekkelijk zou zijn om te stelen. Het verhindert het uiteraard niet. Het initiatief van de KHK om goedkoper fietssloten te verkopen aan hun studenten vind ik een geweldig initiatief.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th December 2012, 08:19
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Ook ik heb de reportage op Telefacts gezien en ik had niet verwacht dat er in België om de drie minuten een fiets gestolen wordt. Dit is een ongelooflijk getal! Vaak geven mensen kritiek: 'Je moet maar niet met je goede fiets uitgaan!, Koop een extra slot!,... Deze commentaren zijn gewoonweg belachelijk, want waarom zouden we ons moeten verplaatsen met oude, versleten en onaantrekkelijke fietsen, om zo te voorkomen dat ze gestolen/vernield worden? Het is erg dat onze redenering voortaan in die richting gaat.
Als iedereen nu eens respect zou hebben voor elkaars spullen -en niet enkel voor fietsen- dan zou iedereen bespaard blijven van heel wat miserie. 'Poets wederom poets' is een populaire gedachte. Als iemand zijn/haar fiets gestolen is, dan vinden ze het hun recht om zelf ook een fiets te gaan stelen.
In 3 jaar tijd heb ik reeds 4 fietsen moeten aankopen. Ik heb ze steeds op slot gedaan, maar toch hield dit de dieven niet tegen. Twee jaar geleden op de oudejaarsfuif hebben ze mijn fiets in brand gestoken, puur vandalisme dus. Gelukkig nieuwjaar!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th December 2012, 09:13
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Inderdaad, tegenwoordig zijn het al 'snuggere' mensen die je fiets stelen! Ze gebruiken niet meer zomaar een kniptang, maar er komt al gespecificeerd materiaal bij kijken! Het is meestal niet één persoon, maar wel bepaalde groepen. Bij vrienden van ons zijn ze zelfs vanachter in het tuinhuis de fietsen eens komen stelen! Dan moet je niet vragen hoe goed deze mensen 'op de hoogte zijn' van waar de fietsen zich bevinden. Het was tevens zeer professioneel gedaan! Je hebt al schrik om je fiets aan het station te laten staan. Zoals ze bij ons in Geel zeggen: 'Kom, we gaan een fiets huren aan het station!' Omdat hun fiets dan gestolen is gaan ze maar een 'nieuwe' halen aan het station. Het is een vicieuze cirkel waar we niet zomaar uit geraken. Maar hoe zou je zelf zijn? Je denkt toch 'howla vriend, jij neemt mijn fiets, dan neem ik een andere!' Een goeie raad van mij: ga nooit naar een vat van vrienden, een fuif, ... met een goeie fiets. Dat is sowieso vragen om problemen. Het valt me ook op dat er regelmatig ook fietsen gewoon 'los' staan. Deze vragen toch om meegenomen te worden? Koop dan op zijn minst een hangslot van 5 euro, dat is nog altijd goedkoper dan een fiets. (Tenzij het echt een krel is dat het niet meer schoon is.)
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th December 2012, 09:32
J*nasHeyns J*nasHeyns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Ravels
Posts: 70
Men heeft gewoon van andermans materiaal af te blijven. Niet meer is daar over te zeggen. Wel heb ik vernomen dat de politie hier heel streng voor gaat optreden omdat het echt al bendes zijn die uit zijn op de fietsen.

Een nieuwe fiets wordt meestal niet gestolen door een amateur, die nemen alleen maar 'gammele' types mee.
__________________
Ik volg de actualiteit, maar volgt de actualiteit mij ook?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 6th December 2012, 09:39
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Triestig om te weten dat er zoveel fietsen worden gestolen. Zoals Jonas het zegt, moet men van andermans spullen afblijven.
Maar volgens mij is dat niet het ergste. Bovenop die 150.000 fietsen die gestolen worden, zijn er ook nog duizenden fietsen die kapot worden gemaakt door andere mensen en dat begrijp ik helemaal niet. Wanneer je een fiets steelt, kan je er nog iets mee doen. Maar wat heb je er aan om een andere fiets in elkaar te stampen? Of wat heb je er aan om de banden van de fiets door te snijden? Zo'n zaken begrijp ik absoluut niet. Dit is bij mij en mijn neef al gebeurd dit jaar. Daar hebben die mensen toch ook niets aan?
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 10th December 2012, 21:29
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Heel deze zaak is inderdaad een vicieuze cirkel. Van mij zijn er ooit ook al 3 fietsen gestolen en telkens zeggen ze dan: "Pikt er maar ene terug". Als ik dat zou doen zou ik de fiets van een onschuldige stelen en die onschuldige steelt vervolgens nog eens een fiets van een andere onschuldige. Op deze manier komt er nooit een einde aan...
Dat je geen goede fiets moet meenemen is in mijn ogen ook flauwekul. Tegenwoordig worden fietsen niet gestolen om er zelf jarenlang mee te rijden. De meeste jongeren stelen gewoon fietsen omdat ze een vervoermiddel nodig hebben. Ze zijn te lui om een halfuur te wandelen en dus stelen ze maar een fiets. Wanneer ze dan bij hun bestemming aankomen, wordt deze fiets gedumpt. Om dit te illustreren met een voorbeeld: Ik rijd al enkele jaren met de koersfiets. Deze koersfiets doe ik NOOIT op slot, omdat ik gewoonweg nooit een slot bij heb. Deze fiets heeft al op heel veel openbare plaatsen gestaan, maar toch is hij nog nooit gestolen. Waarom niet? Als jongere val je te hard op als je met je gewone kleren op een koersfiets zit
Natuurlijk kan een koersfiets ook gepikt worden, want je kan er veel mee verdienen als je hem meteen kunt doorverkopen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.