actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2011, 09:13
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Strengere regels voor asielzoekers

EU-burgers kunnen de eerste drie maanden van hun verblijf in ons land voortaan geen OCMW-steun meer krijgen. Dat Open VLD-wetsvoorstel om de asielcrisis een hoofd te bieden werd in de nacht van donderdag op vrijdag goedgekeurd door de plenaire Kamer. Er waren 110 stemmen voor, 10 onthoudingen (Vlaams Belang) en 8 tegenstemmen (Ecolo/Groen!).
Het initiatief kan een oplossing vormen voor de instroom van Roma-zigeuners, waar Gent een tijdje geleden mee werd geconfronteerd. Het wetsvoorstel - van de hand van liberaal Bart Somers - past de OCMW-wet aan om hier komaf mee te maken.

De wettekst bepaalt ook dat asielzoekers alleen nog opvang genieten bij de eerste aanvraag. Zelfs wanneer een tweede aanvraag ontvankelijk wordt verklaard, is er geen opvang meer. Wie over voldoende middelen beschikt (het equivalent van het leefloon), wordt uitgesloten van opvang.

Daarnaast wordt de Europese terugkeerrichtlijn omgezet die de termijn om het grondgebied te verlaten, verlengt van vijf naar dertig dagen. De vijf dagen zijn nu te kort en moeilijk afdwingbaar. Na dertig dagen wordt het bevel wel uitvoerbaar, luidt het.

Tot slot pleit de Kamer voor één minister die voortaan niet alleen bevoegd is voor asiel en migratie, maar ook voor hun opvang. Momenteel is staatssecretaris Melchior Wathelet (cdH) bevoegd voor Asiel en Migratie en zijn PS-collega van Maatschappelijke Integratie Philippe Courard voor de opvang van asielzoekers.

Bron: De Standaard Online
Eigen mening:
Er moest iets gebeuren aan de problematiek met de asielzoekers in ons land. Elk jaar komen er meer en meer bij en dat kan België zo niet volhouden.
Ik begrijp goed dat burgers uit 'conflictlanden' naar ons land komen, omdat het hier tenminste veilig is. Als ik zelf in extreme omstandigheden (oorlog, geweld, armoede,...) zou moeten wonen, dan zou ik ook op zoek gaan naar een beter alternatief. Trouwens, iedereen zou dat doen volgens mij. Het is gemakkelijk gezegd: "Weg met die asielzoekers!", maar je moet je ook eens even in de plaats van die mensen stellen.
Toch vind ik deze nieuwe regel goed. Het gaat hier over de EU-burgers die de eerste drie maanden geen uitkering meer krijgen. Ik vind het in eerste instantie de taak van het Europese land zélf om iets te doen met hun armoedebeleid. Ik vind het goed dat er asielcentra bestaan, maar deze mogen enkel gebruikt worden als het ook effectief nodig is. Volgens mij is het op deze moment nergens in Europa 'onleefbaar.'
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.