actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2014, 09:12
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
NMBS 'met grove borstel' door tarieven

De NMBS gaat bekijken of een vereenvoudiging van de tarieven mogelijk is. Ook zou het salaris van de managers nog meer gekoppeld worden aan de stiptheid van de treinen. Dat blijkt uit de beleidsbrief van federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR), waarover De Morgen en De Tijd berichten.
In 2010 schrapte de NMBS al een aantal tariefformules. Voor de nieuwe beheersovereenkomst wil minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) onderzoeken wat er nog mogelijk is om de tarieven te 'optimaliseren'. 'Het huidige gamma aan tarieven is te complex', zegt Galant in De Morgen.

Concreet gaat het aantal tarieven omlaag. Ook de gebruiksvoorwaarden van verschillende biljetten en abonnementen worden geharmoniseerd. Voorts krijgt ceo Jo Cornu ook zijn gevraagde 'manoeuvreerruimte' om flexibele prijzen in te voeren, bijvoorbeeld aangepast aan piek- en daluren.

NMBS-woordvoerder Bart Crols bevestigt dat het spoor met de 'grove borstel' door de tarieven zal gaan. 'Die vereenvoudiging maakt deel uit van de nieuwe beheersovereenkomst tussen de overheid en de NMBS In afwachting van het nieuwe plan komt er geen prijsindexering in februari 2015.'

Reizigersvereniging TreinTramBus (TTB) vreest dat de vereenvoudiging de facto zal neerkomen op een prijsverhoging. Zowel de NMBS als De Lijn hebben hun prijzen al meermaals vereenvoudigd. "Telkens blijkt dat een eufemisme te zijn voor een platte tariefstijging", zegt TTB-woordvoerder Jan Vanseveren.

Trein op tijd? Meer loon!
De Tijd meldt ook nog dat het loon van de top van de NMBS 'nog meer' gekoppeld zal worden aan de stiptheid van de treinen. De koppeling bestond al voor de ceo's, maar geldt voortaan voor een bredere laag van het management. Ook andere prestatiecriteria, zoals toegankelijkheid tot het station voor gehandicapten, spelen mee.

Galant stelt haar beleidsbrief dinsdag voor in de Kamer. Ze wil er een punt van maken om de NMBS onder druk te zetten beter te presteren. Daar zullen indicatoren die de performantie meten voor gebruikt worden, en het management zal op die doelstellingen worden afgerekend.

Bron:
De Standaard, 18/11/2014

Eigen mening:
Toen ik nog in het secundair onderwijs zat, maakte ik gedurende vier jaar lang dag in dag uit gebruik van de NMBS. We kozen er voor elk jaar een jaarabonnement te nemen. Als je een jaarabonnement nam, kreeg je de zomermaanden "gratis". In vergelijking met mijn vriendinnen, die een drie maandenabonnement namen, betaalde ik alles bij elkaar geteld aanzienlijk minder dan hen. Wel was het zo dat mijn abonnement elk jaar een euro of twee in prijs steeg. Ook een GO-PAS waarmee je, wanneer je jonger bent dan 25, 10 ritten aan €10 kon doen, werd elk jaar wel wat duurder. Dergelijk biljet was voordelig wanneer je grotere afstanden, bijvoorbeeld in de zomervakantie een uitstap maken naar zee, deed. Ik vond het principe van de verschillende tarieven dat de NMBS in het verleden hanteerde wel goed. Ik ben dan ook eens benieuwd in welke mate er geharmoniseerd zal worden. Dat de manoeuvreer ruimte voor flexibele prijzen tijdens piek- en daluren effectief zal zijn, daar heb ik een beetje mijn twijfels over. Mensen zijn de dag van vandaag nog steeds gewoontebeestjes en durven niet snel van hun oude gewoontes afwijken.

Laatst aangepast door s*ana.vervoort : 18th November 2014 om 09:45.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.