actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th April 2016, 20:14
Stefan.V*ndeputte Stefan.V*ndeputte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Beerse
Posts: 84
Homans: 'Vlaming is het beu om altijd stempel racist te krijgen'

Heeft iedereen in onze samenleving gelijke kansen? 'Nee', stelt Wouter Beke (CD&V). 'Maar dat wil nog niet zeggen dat ik voor een pamperbeleid ben.'

Vlaams minister van Integratie en Inburgering Liesbeth Homans (N-VA) Homans is het beu om elke dag te moeten horen hoe 'racistische en discriminerende Vlamingen' nieuwkomers alle kansen op integratie ontnemen. Dat schreef ze afgelopen week in een opiniestuk, waarop CD&V-voorzitter Wouter Beke reageerde: Hoe mag ik van een minister verwachten dat zij discriminatie bestrijdt, als zij de schadelijke werking ervan negeert?'

Tijdens een debat in de Zevende Dag op één discussieerden de twee politici, die deel uitmaken van dezelfde meerderheid, verder over de kwestie. Volgens Beke, mag Homans niet zomaar zeggen dat 'iedereen in onze samenleving gelijke kansen krijgt, want dat is niet waar', klinkt het. 'Tegen iemand zeggen je hebt de kans gekregen om naar school te gaan, trek nu je plan maar, is niet correct. Uiteraard hebben nieuwkomers een individuele verantwoordelijk, maar daarnaast is er ook een verantwoordelijkheid in de samenleving', aldus Beke.

Ook het 'pamperbeleid', zoals Homans het noemt, kwam ter sprake. De politica haalde in een interview namelijk zwaar uit naar al wie de schuld voor de radicalisering bij de overheid legt. 'Het middenveld, de linkse partijen en CD&V blijven maar zeggen dat er altijd en overal racisme en discriminatie in het spel is. Zo moedigen ze de mensen met een migratieachtergrond aan om in hun zetel te blijven zitten.'

'Ik ben niet voor een pamperbeleid, ik heb in mijn leven alleen mijn drie kinderen gepamperd', reageerde Beke laconiek. Ook Homans geeft aan dat de overheid geen pamperbeleid voert, maar ze verwijst naar de oppositiepartijen SP.A en Groen. 'Zij geven het signaal dat het geen zin heeft om moeite te doen om werk of een woning te zoeken.'

Het debat eindigde met een consensus, een 'wij-beleid'. 'Ik wil niet meer blijven spreken over verschillende gemeenschap. In plaats daarvan moeten we spreken over "wij"', aldus Homans. Iets wat Beke alleen maar kon beamen. (AVE)

Bron: Knack, 24/04/16, http://www.knack.be/nieuws/belgie/h...mal-695341.html

Eigen mening:
Ik weet niet in hoeverre Vlamingen van racisme beschuldigd worden.
Misschien dat het achter mijn rug gebeurt of dat ik het gewoon vergeten ben, maar ik heb niet het gevoel dat in België het label racist speciaal op Vlaanderen geplakt wordt.
Er zijn veel verschillende factoren die ertoe leiden dat er een financieel verschil is tussen verschillende etniciteiten en discriminatie zal waarschijnlijk niet een onbelangrijke factor zijn.
Ik ben er wel van overtuigd dat mensen met een andere etniciteit dan blank geïntegreerd en geaccepteerd kan worden in onze maatschappij.
Ik denk wel dat de samenleving een plicht heeft om aan integratie en gelijke kansen te helpen, maar we hebben dit jarenlang verwaarloosd en ik denk niet dat het nog mogelijk zal zijn om volledige gelijkheid te bereiken.

Laatst aangepast door Stefan.V*ndeputte : 24th April 2016 om 20:20.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.